Stendöd motor efter vinterförvaring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stendöd motor efter vinterförvaring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Precis samma hände mig för ett par år sen med min Mercury EFI 25hk.
    Efter det så har jag alltid en liten betesbox med säkringar m.m. liggande i fiskeväskan.

    Kommentera


    • #12
      Men har nån av er som nu haft problemet funderat på varför säkringen löst ut.... En säkring utan belastning bör ju inte bara gå. Kan det ha blivit kortis när ni vinterförvarade den på något vis?
      Nyfiken av 2 anledningar. Dels är jag elektriker och jag ska starta upp min båt nu i veckan.
      mvh Sadda

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av HansHasse Visa inlägg

        Problemet är redan löst om du inte sett det.
        ----------------------------------------------------------------------------------

        HansHasse;

        Var glad att det finns fler fiske- och motorkunniga vänner här på Fiskesnack som kan hjälpa både dig och andra behövande med bra tips ...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-04-07, 17:41.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
          Men har nån av er som nu haft problemet funderat på varför säkringen löst ut.... En säkring utan belastning bör ju inte bara gå. Kan det ha blivit kortis när ni vinterförvarade den på något vis?
          Nyfiken av 2 anledningar. Dels är jag elektriker och jag ska starta upp min båt nu i veckan.
          mvh Sadda
          Det sista jag gjorde innan vinterförvaringen var att ta bort batteriet, precis innan det funkade allt för då tiltade jag motorn. Så antingen har säkringen gått när jag tog bort batteriet eller har den gått under vinterförvaringen i ej uppvärmt utrymme eller när jag satte dit batteriet på våren. Har dock bara hänt en gång på 6år så än så länge bara en engångsgrej för min del, har inte lagt mer tanke på det. Allt funkade i lördags när jag hämtade ut den för i år!
          Batteriet har jag alltid hemma i garaget och underhållsladdar under vintern.
          /svennis

          Kommentera


          • #15
            Kan det vara så att kolvarna hinner fastna under en säsongsvila (eller två) och att motståndet när man ska dra runt motorn med startmotorn kan göra att en säkring ryker? (ffa om man inte givit cylindrarna en liten skvätt olja innan vinterförvaringen?)

            Eller långsökt med en modern 4-t motor? Skulle ni dra runt en 4-t motor som vilat 1-2 säsonger utan vidare med startmotorn?

            Kommentera


            • #16
              Det är väl teoretiskt möjligt men högst osannolikt, det är troligare att kolvringarna tar stryk i sådana fall. Däremot är det troligare att säkringen har oxiderat och gått sönder.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 901 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
              6 svar
              5 526 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg karlers
              av karlers
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 312 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 406 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 887 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Arbetar...
              X