Motorguide slutade jobba under ankring och heading lock. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorguide slutade jobba under ankring och heading lock.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorguide slutade jobba under ankring och heading lock.

    Har precis skaffat mig en Xi5 och har tidigare skrivit lite trådar med frågor om installation osv.

    Jag har iaf använt motorn några gånger och ankringen har endast släppt en gång tidigare men då var det bara att ankra om.
    I övrigt är ankringen jättebra.

    Men idag när jag hade ankrat så fick motorn för sig att gasa runt båten 180 grader och sen bara lägga av. Dock blinkade
    fortfarande gps-lampan som att ankring var aktiv. Men motorn gjorde inte något.
    Provade att köra lite och ankra om några gånger men samma sak, den indikerade aktiv ankring men gjorde inte något.

    Provade även heading lock i det läget och det blev samma sak, gjorde inte någon korrigering men lampan blinkade som aktiv.

    Fick dra ur strömmen och vänta en stund och starta om, då tog det en liten stund innan gps-signalen tändes.
    Sen fungerade det resten av kvällen.

    Kan även märka ibland när man kör med lite fart och heading lock att om man trycker till vänster så kan motorn gå vänster för
    att sen kompensera till höger så att man i praktiken justerade kursen åt höger istället.

    Kan det bli såna här fenomen om det är taskig gps mottagning av någon anleding?
    Borde inte gps-lampan slockna om motorn inte kan navigera/ankra, likaså om den släpper ankringen borde väl
    inte lampan fortsätta att blinka????

    Som sagt har bara använt motorn några gånger och det är första frontmonterade elmotorn för mig så jag har inte så där
    jättebra koll på saker och ting, som kanske märks. Kanske är självklarhete egentligen. :-)

  • #2
    Har du kalibrerat GPS:en? Det fick jag göra på min nymonterade xi3. Första turen fungerade allt men andra vändan så snurrade bara motorn tills sladden tog slut när jag tryckte ankra.

    Kommentera


    • #3
      Okok, misslyckades första turen när jag skulle göra det, blåste en del.
      Ska ta å fixa det och så får jag se om det återkommer.

      Kommentera


      • #4
        Du åker inte i cirklarna med elmotorn utan med din vanliga motor, men det kanske du visste.

        Kommentera


        • #5
          Jorå, jag har gjort kalibreringen nu.
          tror det fungerade, hörde något pip och sen tändes
          gps-lampan igen.

          Ankringen har dock fungerat både före och efter det så
          det kanske bara hängde sig helt enkelt och den norska
          reseten löste problemet.

          Kommentera


          • #6
            Var vaksam på utvecklingen, följ manualen slaviskt. Visar sig felen igen se till att komma i kontakt med thermoprodukter.(grossisten) Min xi3 var helknäpp, tappade ankring o heading hela tiden, suveräna thermoprodukter skickade mig en ny gps och nu är min xi3 ett helt annat djur

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 982 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 395 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 447 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 906 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 401 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X