Val av elmotor till Kimple Angler 3.7m 64kg, gärna steglös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av elmotor till Kimple Angler 3.7m 64kg, gärna steglös

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag valde iaf gel, det nedan... klarar många laddcykler och djupa urladdningar. AGM kan ta laddning snabbare/hög spänning bättre än gel men är ofta inte lika tåliga för djupurladdningar (fast det finns även AGM traktionsbatterier om man letar). Titta utöver Ah även på Wh-värdet så får du en indikation på hur mycket kräm det har i sig.

    Ta t ex detta 80 Ah med hela 900Wh, ett billigt batteri har som jämförelse inte ens hälften tillgängligt givet angiven Ah.

    Exide säger Wh = Tillgängliga Watt-timmar vid 20 timmars urladdning utan att överskrida det rekommenderade urladdningsdjupet
    (vilket är en långsam urladdning/förbrukningstakt, Wh-värden även vid 10 respektive 5 timmar vore önskvärt)

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200518-215642_Chrome.jpg Views:	0 Size:	387,7 KB ID:	2548748

    80Ah/900 Wh 149E, jäkligt billigt i den "butiken" ovan!


    LiFePo4 är ju bättre på flera sätt men relationen pris/tillgängliga Wh kan vara ganska låg...

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20200518-225808_Chrome.jpg Views:	0 Size:	598,9 KB ID:	2548841

    100Ah/1280Wh för 672 Euro... fast lätta och snabbladdade har jag förstått!
    Senast ändrad av anteman; 2020-05-19, 17:53.

    Kommentera


    • #12
      [QUOTE=Lars Andrén;n2548634]
      Ursprungligen postat av Rima Visa inlägg

      Annars ser Protruar 1.0 riktigt fin ut. Den behöver bara ett vanligt 12 v batteri och bör vara tystare.
      ---

      Det blev en sån här! Steglös och allt. Tack för hjälpen, jag hade inte hittat den sidan på egen hand.
      Har du fått testat den? Var den något att ha?

      Kommentera


      • #13
        Jodå, har kört den med kimple 370:n, 30kg blybatteri och två vuxna inte lättviktiga män; fungerade fint. Var rädd att steglösheten skulle göra att gasreglaget (handtaget) skulle glida upp eller ner när man släpper det, som de gärna gör på bensinmotorer; men nej, när man har satt den på ett läge stannar den där även om du släppt det.

        För övrigt trevliga funktioner som att den stannar automatiskt om den börjar sno in sig i vass/rev/växtlighet eller om man kopplat fel på batteriet samt piper när man försöker starta den och gasen inte är på noll. Har även batteriindikator som iofs verkar mindre exakt än den på batterilådan.

        Kommentera


        • #14
          Låter ju lite som den har inbyggd säkring nästan. Bryter om motståndet blir högt. Vart köpte du din?

          Mvh Dennis

          Kommentera


          • #15
            https://www.elutombordare.se/

            Skickades från Tammerfors, trevlig personal som svarade på mina frågor direkt trots att det var helg.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Lars Andrén Visa inlägg
              https://www.elutombordare.se/

              Skickades från Tammerfors, trevlig personal som svarade på mina frågor direkt trots att det var helg.
              Perfekt! Då beställer jag en där med. Tack för svar.

              Kommentera


              • #17
                Der där är nog grekiska för de flesta, även för oss med en Mk eller liknande, har du länkar eller helst bilder som förklarar?

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 901 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                6 svar
                5 526 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg karlers
                av karlers
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 406 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 887 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Arbetar...
                X