Vatten i Minn Kota - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vatten i Minn Kota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vatten i Minn Kota

    Hej.

    Märkte att min Terrova stannade lite då och då under det senaste fiskepasset. Propellern började inte snurra förrän på steg 2,5 så jag trodde först att det var batteriet som började bli urladdat. På land och med fulladdat batteri kvarstår felet och propellern har svårt att börja snurra på de lägsta varven.
    Plockade isär motorn och det rann ut rostfärgat vatten. Tycker att packningarna ser bra ut så jag är förvånad att det var vatten i motorn (det kanske är normalt?)

    Är det fler som har haft samma problem och hur har ni löst det?
    Motorn är bara 1 år gammalt så jag är angelägen om att få en bra lösning.

    Trevlig midsommar!

  • #2
    Ursprungligen postat av Levve Visa inlägg
    Hej.

    Märkte att min Terrova stannade lite då och då under det senaste fiskepasset. Propellern började inte snurra förrän på steg 2,5 så jag trodde först att det var batteriet som började bli urladdat. På land och med fulladdat batteri kvarstår felet och propellern har svårt att börja snurra på de lägsta varven.
    Plockade isär motorn och det rann ut rostfärgat vatten. Tycker att packningarna ser bra ut så jag är förvånad att det var vatten i motorn (det kanske är normalt?)

    Är det fler som har haft samma problem och hur har ni löst det?
    Motorn är bara 1 år gammalt så jag är angelägen om att få en bra lösning.

    Trevlig midsommar!
    Hej Levven;

    Det är absolut inte normalt att det kommer in vatten i en MINN KOTA elektrisk fiskemotor om hela motorn inkl upptippningsanordning inte legat under vattnet så att vatten trängt in i motorn uppifrån...

    Alternativt kan '"någon" ha backat in i en sten eller brygga så att motorns lager och tätningar skadats varvid vatten trängt in i motorn....

    Lämna in motorn för garantireparation till den handlare som du köpt motorn hos...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Tack!

      Backat in i något eller kört på något har jag definitivt inte gjort så det får bli att ringa återförsäljaren på mån.

      Kommentera


      • #4
        Vanligaste orsaken till att vatten läcker in i huset på en minn kota är om där har suttit fiskelina runt propeller axeln. Har där inte gjort det är det ett solklart garanti ärende.

        Kommentera


        • #5
          Vattenintränging via axeln låter som mest troligt... hoppas du har garanti kvar som kan nyttjas. Har faktiskt råkat ut för det OF nämner, vatten från ovan...

          Torkade ur motorn och sen funkade den. Eftesom jag plockat isär motorn och inte hade några nya packningar så drog jag ett varv med silicontätning runt kanten av motorn där delarna "möts" s a s. Om det hade ngn reell funktion vet jag dock inte...

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 965 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 375 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 439 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 902 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 366 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X