Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Jag rädd för att fläktkontrollern inte kommer att klara strömmen. Men om du har en pwm signal, är det inte bara att mata den till en optokopplare och därifrån till några mosfet transistorer?

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
      Jag rädd för att fläktkontrollern inte kommer att klara strömmen. Men om du har en pwm signal, är det inte bara att mata den till en optokopplare och därifrån till några mosfet transistorer?
      Fläktkontrollern borde klara runt 50-60A utan någon extra kylning. Får helt enkelt prova om det fungerar, vill mest göra det så enkelt som möjligt.

      Kommentera


      • #33
        Hur går det med detta projekt? Kan du skapa en produkt man kan koppla in på en "vanlig" elutombordare och få ankring och fjärrstyrsel så har du en marknad tänker jag. Skulle produkten 'bara' ge fjärrstyrsel så finns det nog marknad för det också..

        Kommentera


        • #34
          Ber om ursäkt för dåligt med uppdatering, projektet stannade av helt. Tog examen, började jobba och flyttade hemifrån så det har varit fullt upp med annat!

          Men nu har jag äntligen börjat mecka lite med projektet igen. Problemet som kvarstog sen sist är att jag aldrig fick igång motorstyrningen med bmw-fläktkontrollern. Jag har därför börjat kolla om jag kanske kan köpa en billig begagnad elmotor med gashandtag och ersätta min nuvarande motor, men behålla styrningen som jag har på den nuvarande motorn. På så sätt kan jag omvandla PWM-signal till analog 0-5v och styra motorn med, vilket är vad jag borde gjort från första början.

          Har även börjat kolla allt mer på drönarteknik och andra "diy" autonoma fordon för att lära mig mer om hur andra har gjort. Ett alternativ som jag lurar på är att använda existerande drönarteknik för att "enkelt" få funktioner som ankring, autopilot osv. Ett exempel på sån teknik är Ardupilot (drönare, flygplan, båtar, bilar osv) om någon är intresserad att läsa mer om det.

          Kommentera


          • #35
            Har kollat runt en massa idag och verkar tyvärr inte bli ekonomiskt försvarbart att göra klart det här projektet. Kostnaden blir nästan motsvarande att helt enkelt köpa en begagnad motor med gps-funktioner. Kommer nog nöja mig med att ha motorn fjärrstyrd utan gps-funktioner.

            För er som däremot vill bygga eran egna gps-motor så har jag hittat en person som redan har lyckats bygga om en Minn Kota Powerdrive v1 med hjälp av ArduPilot som jag tidigare nämnde. Elektroniken styrs av en Pixhawk som man vanligtvis använder till t.ex drönare, flygplan och andra autonoma fordon. Här kan man räkna med en kostnad runt 2-5000kr (exkl motorn) beroende på vilken elektronik man väljer att använda och det bör heller inte vara så värst mycket jobb att bygga förutsatt att man är van vid datorer och kan löda. Något roligt med det här är att båten även blir radiostyrd med en riktigt rc kontroll så man har rejäl räckvidd.

            https://discuss.ardupilot.org/t/full...setup/43268/14

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 902 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
            6 svar
            5 527 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg karlers
            av karlers
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 312 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 406 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 887 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Arbetar...
            X