Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om elmotor till GPS-ankare - DIY-ish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    En liten fundering. En GPS fladdrar ju som regel med någon meter hit och dit i position. Man bör väl ha ett fönster på säkert några meter innan den söker rätt position igen. Annars får väl motorn jobba o knuffa båten fram och tillbaka trots att den redan står still.

    En autopilot/kurspilot vore ju en trevlig feature. Gå med 0.5 knop längs en grundbrant som man kan kasta på under tiden.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Frågvis Visa inlägg
      Ah. Du körde PWM rakt in i befintlig lösning? Det hade jag inte vågat göra utan att analysera kretsen, hade nog velat se en PWM-till-volt konverter där. Men det behöver alls icke vara orsaken till dina problem, det finns alltid 1000 sätt för saker som dessa att sluta fungera.
      Det är förmodligen vad som hänt, hade inget sätt att kunna analysera kretsen då den är inkapslad i nånting (typ epoxi). Fotpedalens signal är ej pwm, så förmodligen gick den sönder på så sätt. Men jag är rätt säker på att jag har en lösning, kommer med uppdatering imorgon.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
        En liten fundering. En GPS fladdrar ju som regel med någon meter hit och dit i position. Man bör väl ha ett fönster på säkert några meter innan den söker rätt position igen. Annars får väl motorn jobba o knuffa båten fram och tillbaka trots att den redan står still.

        En autopilot/kurspilot vore ju en trevlig feature. Gå med 0.5 knop längs en grundbrant som man kan kasta på under tiden.
        Stämmer bra att gpsen inte är så värst exakt, det är en av de grejer som jag kommer behöva testa på sjön för att se vilka avvikningar man kan förvänta sig. Enligt tillverkaren av gpsen så ska den vara exakt till 2.5m men det litar jag inte på så preliminärt har jag ställt in en radie på 4m. Får se om jag kan minska den eller om jag behöver öka ännu mer. Kurspilot har jag redan implementerat och den verkar fungera rätt så bra!

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
          En liten fundering. En GPS fladdrar ju som regel med någon meter hit och dit i position. Man bör väl ha ett fönster på säkert några meter innan den söker rätt position igen. Annars får väl motorn jobba o knuffa båten fram och tillbaka trots att den redan står still.

          En autopilot/kurspilot vore ju en trevlig feature. Gå med 0.5 knop längs en grundbrant som man kan kasta på under tiden.
          Det är en intressant problemställning, och en det finns mycket forskning kring. Varenda mobiltelefin har en hyfsad lösning implementerad numera, och även om mycket såklart är propreetära så finns det också gott om öppna papers att tillgå.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Frågvis Visa inlägg

            Det är en intressant problemställning, och en det finns mycket forskning kring. Varenda mobiltelefin har en hyfsad lösning implementerad numera, och även om mycket såklart är propreetära så finns det också gott om öppna papers att tillgå.
            Något intressant i mobilen är att även den utomhus kan fladdra upp till 50meter en dålig dag o klar himmel för att nästa dag ligga still och exakt på 1-2meter och sedan hoppa iväg 20meter o lika snabbt tillbaka.

            Hade en tanke för något år sedan. Ett RTK nätverk där man delar RTK data från basstationer till en server och får fri tillgång till data. Icke bidragande medlemmar får ge en avgift typ 100kr per år för obegränsad RTK data. På sikt skulle det innebära 20mm precision på gps för allmänheten.

            Perfekt för detta ändamål, robotklippare, drönare mm.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg

              Något intressant i mobilen är att även den utomhus kan fladdra upp till 50meter en dålig dag o klar himmel för att nästa dag ligga still och exakt på 1-2meter och sedan hoppa iväg 20meter o lika snabbt tillbaka.

              Hade en tanke för något år sedan. Ett RTK nätverk där man delar RTK data från basstationer till en server och får fri tillgång till data. Icke bidragande medlemmar får ge en avgift typ 100kr per år för obegränsad RTK data. På sikt skulle det innebära 20mm precision på gps för allmänheten.

              Perfekt för detta ändamål, robotklippare, drönare mm.
              Kollade upp för några dagar sedan om RTK skulle kunna användas men Sveriges system (gratisversionen) har endast en station som ligger någorlunda nära där jag bor. Blir alltså mer pengar för utrustningen än vad det skulle ge i precision. Men det finns däremot en avgifts-version med många fler stationer men har ingen koll vad avgiften ligger på.

              Kommentera


              • #27
                Fast för att stanna på en punkt behöver man inte veta var punkten defacto befinner sig. Man vet också hur fort man rimligen kan röra sig, och istället för att låta sitt är-värde hoppa när GPSen gör det så kan man uppdatera sin korrigeringsvektor och fortsätta bara ta hänsyn till positionsändringar som är rimliga. Dessa hanterar man genom att exempelvis hålla ett glidande viktat medelvärde som är-värde position istället för senaste mätvärde.

                Kommentera


                • #28
                  RTK data från lantmäteriet är skitdyrt och krångligt. En RTK basstation kan en entusiast sätta upp med en mottagare och en RPI för typ 2000kr.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ska försöka hinna testa min lösning imorgon. Det jag gjort är att jag åkte till skroten och köpte en pwmstyrning till kylfläkt från en gammal bmw. Den styrs med 100hz pwm och (av någon konstig anledning) så är den inverterad på så sätt att 85% pwm betyder att fläkten kör på (ungefär) 15% hastighet. Jag är något orolig att enheten kanske är för klen pga är osäker på hur mycket elmotorn drar, någon kanske har koll?

                    För att testa så kopplade jag ihop en Arduino uno med enheten och kopplade enheten till min kylfläkt från bilen. Till en början hände ingenting när jag försökte hitta rätt frekvens men sen fungerade det utan problem när brorsan berättade att bmws pwmstyrning är på 100hz.
                    Click image for larger version

Name:	20200818_193840.jpg
Views:	405
Size:	2,49 MB
ID:	2557584

                    Kommentera


                    • #30
                      Nu har jag kopplat in och testat fläktkontrollern i elmotorn och det fungerar kanon. Nu måste jag dock på något sätt fästa fläktkontrollern i elmotorn, tror nog enklaste blir att göra ett nytt hus till all elektronik.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 902 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 530 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X