Vilken elmotor (och batteri) till Inkas 525 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken elmotor (och batteri) till Inkas 525

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken elmotor (och batteri) till Inkas 525

    Hej!
    Jag har nyligen införskaffat mig en stor kanot, Inkas 525. Behöver hjälp med att hitta en lämplig elmotor och batteri till en ok peng,

    Som namnet antyder är den 5.25 meter lång. Vi kommer vara 3 personer i den (2 vuxna 1 barn), plus campingutrustning, och fiskespön såklart (den kan bära 400kg). En kanot är ju en deplacementbåt, så teoretiskt borde denna kunna färdas i ~5 knop?

    Min initiella tanke var att köpa biltema elmotor och marinbatteri på 100Ah. Vilket enligt deras sida borde ge mig mellan 2-3 timmars körtid.

    Elektrisk utombordsmotor, Dragkraft: 34 lbs/0,51 hk. 2-bladig propeller. (vet inte om detta är för lite kraft eller inte)
    https://www.biltema.se/bat/batmotor/...tor-2000043401

    FRITIDSBATTERI SMF 12V 105AH.
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...ier-2000019356

    Detta skulle gå på strax under 3000kr.

    Min fråga till er är om detta är bra saker till en kanot av denna storlek. Eller om man borde titta på andra saker (och i så fall vad)?

    Har tex kikat på Minn kota, men då blir det en helt annan prisklass. Det som framförallt har lockat mig med dem är deras steglösa fartreglage som också utlovar mycket bättre batteritid. Ligger det något i detta? Om jag kör i samma fart med biltemas eller en minnkota steglös, räcker minnkotas 5x längre (som de lovar i reklamen)? Sen finns det ju watersnake med, som jag tolkar som något mellanting mellan biltema och minn kota i kvalitet.

    Lyssnar gärna på andra tips om detta, vet inte om jag ställer rätt frågor.

    Tack på förhand.

    P.S. Orsaken till elmotor (om det är några här som ser det som helgerån på en kanot är att barnet är 1 år, och inte kan lämnas/sitta själv så det är bara 1 vuxen som kan paddla åt gången).

  • #2
    Minnkotas aktermonterade är inte mycket dyrare, satsa på kvalitet, min gamla Endura 40 funkar felfritt år efter år.

    Kommentera


    • #3
      Du kanske vet det, men ett vanligt fritidsbatteri bör du inte tömma till mer än runt hälften. Annars börjar det ta skada.
      således kan du inte räkna att du har 110ah till förfogande.
      Jag har inte räknat exakt, men kan killgissa ganska väl att Minnesota inte håller 5x så länge med samma ah.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av StealthyFisher Visa inlägg
        Hej!
        Jag har nyligen införskaffat mig en stor kanot, Inkas 525. Behöver hjälp med att hitta en lämplig elmotor och batteri till en ok peng,

        .
        MINN KOTA Endura C2 40 blir en bra elmotor till din Inkas 525 kanot. Lägg sedan till 2 st 80Ah Tudor Nautica marinbatterier och du har en elmotor som klarar dina behov de närmaste 30 åren....

        Old Firehand
        Leif Engström


        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          fritidsbatteri bör du inte tömma till mer än runt hälften.
          Har läst det med, men borde ju betyda att man har en ca 1-1.5 timmars körtid, på max om man bara kör till 50% då, och tänker mer att jag använder den som en elcykel, dvs slår på rätt låg fart och paddlar lite samtidigt och använder den som ett stöd, och då borde den räcka rätt länge.

          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          kan killgissa ganska väl att Minnesota inte håller 5x så länge med samma ah.
          Kan tycka det med. Men har läst/sett på diverse olika ställen som påstår att motorerna alltid använder maximalt med energi oavsett vilken fart man kör, skillnadne är att när man kör lägre fart så bränner den av en del av strömmen till värme. För mig låter det helt absurt, men kanske är några gamla motorer som fungerade så.

          Exempelcitat från en youtube video: "If you know how speed coils work you know how absurdly inefficient they are".
          https://youtu.be/ehNyQDx9rT4?t=60


          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          MINN KOTA Endura C2 40 blir en bra elmotor till din Inkas 525 kanot.
          Är det lagom kraft (säger inte att du har fel, vill bara förstå varför just 40)? Har läst på andra ställen att man inte behöver mer än 30lbs, och att om man köper över det för en kanot så är det slöseri då både 30 och 40 propellrarna snurrar lika fort, det enda som skiljer är vridmoment och 30lbs är mer än vad som behövs för en kanot. Eller har jag missförtstått det? Köper görna 40 om jag får någon knop till


          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          2 st 80Ah Tudor Nautica marinbatterier
          Det batteriet hade jag missat, verkar ju jättebra, och samma peng som biltemas, även om det är något mindre Ah. Tack

          Kommentera


          • #6
            Du får nog inte mycket mer fart med större motor men du kanske inte behöver dra på fullt hela tiden. Jag kan inte bedöma hur mycket som krävs för att driva en kanot men om vi ponerar att du klarar dig med en mindre motor skulle jag lägga på några hundralappar och köpa den här 34 lb minnkotan för 2 långsjalar:

            https://butik.fiskejournalen.se/minn...oaAhEeEALw_wcB

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 902 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
            6 svar
            5 530 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg karlers
            av karlers
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 312 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 406 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 887 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Arbetar...
            X