Elmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotorer

    Hej allesammans!
    Efter mycket funderande har jag köpt en båt. Det fick bli en Finnark 490 med en 80tals 50 hk mercury.
    Min fråga gäller då elmotorer. Vad bör man ha? Vill inte lägga allt för mycket så gärna något billigare, vad bör man ha för batteri? Är watersnake bra eller problem?
    Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
    Skitfiske på er!

  • #2
    Grattis till båtköpet

    till frågan: det handlar givetvis om vad du har tänkt göra med den och vilka funktioner du vill ha.
    jag själv har en Minn Kota frontmonterad med Spotlock (ankringsfunktion) och är helnöjd med den till min Linder 445 Max.
    har en bekant som har en Motorguide med ankringsfunktion till en Arkip 460, vad jag vet är han nöjd med den.
    en annan av mina närmsta fiskevänner slog till på en Garmin Force till sin arkip 460 och han är jättenöjd med den (den har även inbyggd givare till hans Garminlod som sitter monterat där fram i båten).

    Jag gillar att jag kan ställa en kurs o låta elmotorn gå mot den kursen utan att jag behöver göra någonting aktivt, den parerar vågor och vindar mm helt själv och försöker hålla en konstanthastighet som jag bestämt.

    Har du tänkt montera den fram eller bak på båten?
    och vilka syften skall du ha den till?
    Frågor lär dyka upp på vägen såklart och ju mer information vi får desto mer kan vi hjälpa till

    Kommentera


    • #3
      Nu vet jag inte hur du ska använda båten men precis som föregående rekommenderar jag definitivt en frontmonterad motor med ankringsfunktion.
      Själv har jag en Minn Kota 55lb aktermonterad, förvisso användbar i vissa situationer men saknar definitivt fjärrkontroll och ankringsfunktion precis varenda gång båten används.
      Visst, det kan vara dyrt med en lite mer avancerad frontmonterad men det är också falsk ekonomi att välja ett billigt alternativ och inte bli nöjd.

      Kommentera


      • #4
        jag håller med ovan talare.
        jag stod i valet och kvalet när jag köpte båten i april eller om det nu var mars, men jag ångrar mig inte en sekund att jag valde frontmonterad med spotlock och fjärrkontroll. Har använt den grymt mycket mer än vad jag trodde jag skulle göra innan. Jag har också en 55lb kan jag tillägga.

        Kommentera


        • #5
          Watersnake kommer väl snart ut med en ny modell med GPS/ankringsfunktion. Kraftiga och bra pris

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av elliottr Visa inlägg
            Hej allesammans!
            Efter mycket funderande har jag köpt en båt. Det fick bli en Finnark 490 med en 80tals 50 hk mercury.
            Min fråga gäller då elmotorer. Vad bör man ha? Vill inte lägga allt för mycket så gärna något billigare, vad bör man ha för batteri? Är watersnake bra eller problem?
            Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
            Skitfiske på er!
            ---------------------------------------

            Hej Elliotr;n;

            Jag har till stor belåtenhet använt MINN KOTA elektriska fiskemotorer både vid positionsnavigering, spinnfiske och trolling sedan 1960-talet...

            MINN KOTA och MOTORGUIDE har tillverkat elektriska fiskemotorer längre än alla andra tillverkare av elektriska fiskemotorer.

            När du väljer modell av fiskemotor till din Finnark 490 bör du välja en starkare saltvattensbeständig motor om du fiskar i bräckt vatten eller saltvatten.

            Två parallellkopplade 80 Ah Tudor Nautica (f.d. Tudor Marin) har jag i min Buster Magnum båt...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2020-11-18, 17:33.

            Kommentera


            • #7
              Tack för alla svar!
              Det jag vill ha den till är att glida i lägre hastighet, gärna ankra.
              Frontmonterad känns ju skapligare men vet inte riktigt om den får plats på relingen eller vad det kan kallas. Jag har ett humminbird helix 5 ekolod/plotter på så vore schysst om jag inte behövde köpa nytt hehe.
              Aktermonterad har nog bättre plats men vill gärna ha så man kan ankra och hålla kurs.

              Hur länge räcker och vad för batteri har ni?

              Återigen tack för hjälpen.

              Kommentera


              • #8
                Jag har i dagsläget ett 85Ah till min elmotor, märke okänt nu men kan kolla sen.
                Att styra båten med aktermonterad motor när det börjar gå vågor och även vågor från sidan kommer att svänga runt och kasta runt båten mer än med front så även här är fronten bättre.
                kollade på lite bilder på båten du har. Du kanske behöver bygga till eller modifiera framtill för att kunna fästa elmotorn? Borde finnas fler som har samma båt som monterat dit frontmonterad. Googla på

                Jag har klarar mig väldigt bra på ett 85Ah batteri i sommar, någon enstaka väldigt blåsig dag som det varit gränsfall.

                är inne på att uppgradera till litium inför kommande säsong.

                Kommentera


                • #9
                  Jag har också ett 85ah-batteri till min och rekommenderar som övriga att slå till på en frontmonterad. Betydligt enklare att kolla kursen och att kunna ankra med ett knapptryck är så sjukt skönt.

                  Nu vet jag inte hur båten ser ut men för min del skulle det bli väldigt baktungt med aktermonterat.
                  Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                  Kommentera


                  • #10
                    Kör 105ah men aktermonterad som sagt.
                    Alltså ingen ankringsfunktion vilket inneburit att jag inte kört slut på batteriet, varit nära några gånger under hård sjö på Vättern, båten en Linder 445 Max.

                    Tipset är att överdimensionera då elmotor är beroendeframkallande och snabbt känns fullständigt nödvändig, om motor slocknar på grund av för litet batteri var och vartannat pass kommer du ångra att du inte gick på större från början.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 964 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X