Mercury "reser" sig när man backar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury "reser" sig när man backar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mercury "reser" sig när man backar

    Hej på er!

    Jag har nyligen köpt en ny båt men kan inte luska ut hur man gör för att inte motorn ska "resa" sig när man skickar i backen.

    Motorn är en mercury 50hk från -85 tror jag. Jag har nog förstått principen men förstår inte heller varför det inte funkar.

    Det är nämligen en sprint som ska tryckas igenom för att man ska kunna tilta motorn. Över sprinten sitter det krokar som inte sätter sig över sprinten. Jag har läst lite och det verkar som att man inte vill ha båten i fast nedfällt läge ifall man skulle stöta på en sten eller liknande. Krokarna gör inget när man backar då utan motorn reser sig. Han jag köpte båten av sa att man fick trycka till lite på motorn så att dem kroka i men det tror jag är fel då krokarna fjädrar och har nån typ av arm till.
    Hoppas någon förstår vad jag menar och kan hjälpa till att få bukt på problemet!

    MVH
    Elliott

  • #2
    De "krokarna" ska aktiveras när du lägger i backen. Vet inte om det kan va så enkelt att växelreglaget / växelvajern är felinställt. Annars kan du ju kolla växellänkaget som bordet va kopplat via någon arm eller liknande till krokarna.

    Har alltid fungerat på mina motorer aå aldrig kollat närmare hur det är uppbyggt.

    Kommentera


    • #3
      Det sitter en manuell spak nere på riggen som ska fällas över i sitt andra läge då spärras motorn och Du kan backa men glöm inte att lossa spärren igen när Du kör för då slår inte motorn upp vid en påkörning!

      tror spaken sitter på motorns högra sida nere vid de krokar Du nämner så kolla där och testa.

      Kommentera


      • #4
        På min förra motor Mercury 15hp fyrtakt -2006 så låste den automatiskt när man la i backen så motorn inte kunde resa sig. På min nuvarande Tohatsu 20hp fyrtakt -2008 måste man som föregående inlägg säger, trycka till en spak bak på riggen gör att låsa motorn. Det gör jag aldrig när jag trollar i min reglerade älv pga vattennivån ändras under dygnet och lätt att slå i nån grynna eller stubbe. Då vill jag att motorn ska kunna tilta upp av sig själv för att minska skaderisken på riggen. Så jag får snällt hålla ner motorn när jag backar.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
          På min förra motor Mercury 15hp fyrtakt -2006 så låste den automatiskt när man la i backen så motorn inte kunde resa sig. På min nuvarande Tohatsu 20hp fyrtakt -2008 måste man som föregående inlägg säger, trycka till en spak bak på riggen gör att låsa motorn. Det gör jag aldrig när jag trollar i min reglerade älv pga vattennivån ändras under dygnet och lätt att slå i nån grynna eller stubbe. Då vill jag att motorn ska kunna tilta upp av sig själv för att minska skaderisken på riggen. Så jag får snällt hålla ner motorn när jag backar.
          Det sitter en länkarm till krokarna samt fjädrar så att man kan trycka ner krokarna själv så dem
          lägger sig runt sprinten men fjädrar genast tillbaka. Så tror det ska skötas automatiskt men ska kolla senare ifall jag har någon spak eller liknande!

          Kommentera


          • #6
            Mercury har haft den funktionen länge på sina motorer nu så du har det nästan helt säkert på din.
            När växeln läggs i frikopplas rigglåset. Jättebra om du råkar köra på något eller på grund då motorn bara viks upp och risken för sönderslagen propeller/växelhus minskar.
            När backen läggs i låses samtidigt riggen så motorn inte kan slå upp.
            Så troligtvis är det länkaget mellan rigglås och växelspak som ska justeras eller kanske bara smörjas.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 957 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 375 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 439 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 901 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 362 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X