Dödarknapp - Crescent 5hk -70? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dödarknapp - Crescent 5hk -70?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dödarknapp - Crescent 5hk -70?

    Tjena, har lite problem ang dödarknappen på en Crescent 5hk från tidigt 70tal.

    Originalknappen är bortsprungen så jag köpte denna från biltema:
    https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...are-2000016431

    På någe vis får jag bara gnista på tändstiftet samtidigt som jag släpper dödarknappen. Alltså, jag får ingen gnista om knappen är i vanligt läge eller om knappen är nedtryckt, endast samtidigt som jag släpper knappen. Är det någon som kan förklara detta fenomen och kanske lösa min långa jakt efter gnista på denna projektmotor?

    Tack!

    Gabe

  • #2
    Antagligen fungerar den strömbrytaren på fel sätt. Den sluter kretsen när knappen trycks in och ger ström åt till exempel en tuta.
    Du behöver en strömbrytare som bryter kretsen när den trycks in istället.

    En vanlig vippströmbrytare skulle fungera.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Antagligen fungerar den strömbrytaren på fel sätt. Den sluter kretsen när knappen trycks in och ger ström åt till exempel en tuta.
      Du behöver en strömbrytare som bryter kretsen när den trycks in istället.

      En vanlig vippströmbrytare skulle fungera.
      Fast normalt sett funkar en dödarknapp så att den ska sluta kretsen. Den leder då tändströmmen till jord istället för att strömmen går till tändspolen, vilket innebär att man inte får någon gnista när knappen är intryckt.
      Detta förklarar dock inte fenomenet att det bara blir gnista när TS manövrerar knappen...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

        Fast normalt sett funkar en dödarknapp så att den ska sluta kretsen. Den leder då tändströmmen till jord istället för att strömmen går till tändspolen, vilket innebär att man inte får någon gnista när knappen är intryckt.
        Detta förklarar dock inte fenomenet att det bara blir gnista när TS manövrerar knappen...
        Jag har samma uppfattning om hur en dödarknapp skall fungera, har provat summra knappen med en multimeter och den fungerar som den ska, kretsen sluts först när knappen trycks ned. Tänker prova en annan knapp för att utesluta den men tror inte det är den som är problemet..

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

          Fast normalt sett funkar en dödarknapp så att den ska sluta kretsen. Den leder då tändströmmen till jord istället för att strömmen går till tändspolen, vilket innebär att man inte får någon gnista när knappen är intryckt.
          Detta förklarar dock inte fenomenet att det bara blir gnista när TS manövrerar knappen...
          Håller med åtminstone när det gäller nyare motorer.
          Men har varit med om en äldre Johnson som uppvisade liknande fenomen och den fick vi igång med en vippströmbrytare.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg

            Håller med åtminstone när det gäller nyare motorer.
            Men har varit med om en äldre Johnson som uppvisade liknande fenomen och den fick vi igång med en vippströmbrytare.
            Tack för att du delar med dig, skall prova att byta ut den!

            Kommentera


            • #7
              Nu har jag studerat lite på nätet, det var alldeles för länge sedan man pysslade med sånt här.
              Det verkar som samtliga dödarknappar fungerar på samma sätt oberoende på brytarsystem eller CDI-system.
              Den ska alltså jorda när den trycks in vilket kortsluter tändsystemet. Precis som Lejestrand sa.

              Då skulle du kunna prova att lossa kabeln som går till dödarknappen, starta motorn och sedan jorda kabeln mot gods.
              Då bör den ju dö?

              Fann ett äldre inlägg här på Fiskesnack också där det verkar som att äldre båtmotorer även kan ha systemet med en strömbrytare som sluter eller bryter matarströmmen till tändspolen. I så fall skulle det fungera med en vippströmbrytare som det gjorde för oss med den gamla Johnson-motorn från 70-talet.
              Senast ändrad av tre S; 2020-12-03, 22:12.

              Kommentera


              • #8
                Dags för en uppdatering då!

                Jag gick till biltema och köpte en vippströmbrytare samt denna tryckströmbrytare istället eftersom att den hade en mutter för montering:
                https://www.biltema.se/bil---mc/elsy...are-2000022307

                Provade först med vippströmbrytaren men ingen skillnad, bytte sedan till den nyare tryckströmbrytaren och vips så hade jag gnista! Märkte sedan att det var stopp i förgasaren, skruvade av den och gjorde rent den. Nästa dag när jag monterat tillbaka förgasaren har jag plötsligt samma fenomen igen, det vill säga att jag nu igen bara får gnista samtidigt som jag släpper upp knappen. För att förtydliga så får jag heller ingen gnista utan knapp, vilket jag borde få.

                Vad i fanskapet är det som händer? Har bytt ut kablarna som går till knappen, så långt det går utan att gå in i spolen på + och bytt hela jordkabeln.

                mvh En som håller på att tappa vettet

                Kommentera


                • #9
                  Som du själv skriver så borde du få gnista utan knappen inkopplad, då knappen egentligen bara släcker gnistan så att säga. Så min gissning är att felet ligger någon annan stans. Med tanke på motorns ålder så antar jag att det är en brytarstyrd tändning och det finns inte så många ingående delar att kolla upp. Spänningen induceras via en primär tändspole som sitter under svänghjulet och magneter som sitter monterade på själva svänghjulet. Brytarna sitter också med säkerhet under svänghjulet. Sedan har du den sekundära tändspolen som matar själva tändstiftet. Förutom kablarna så är det i princip bara dessa komponenter att kolla upp...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                    Som du själv skriver så borde du få gnista utan knappen inkopplad, då knappen egentligen bara släcker gnistan så att säga. Så min gissning är att felet ligger någon annan stans. Med tanke på motorns ålder så antar jag att det är en brytarstyrd tändning och det finns inte så många ingående delar att kolla upp. Spänningen induceras via en primär tändspole som sitter under svänghjulet och magneter som sitter monterade på själva svänghjulet. Brytarna sitter också med säkerhet under svänghjulet. Sedan har du den sekundära tändspolen som matar själva tändstiftet. Förutom kablarna så är det i princip bara dessa komponenter att kolla upp...
                    Stämmer väldigt bra, eftersom att jag fick gnista ett tag så borde de flesta komponenter fungera fortfarande. Det blir fortsatt felsökning!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 394 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 398 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X