Elmotor i bräckt vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor i bräckt vatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor i bräckt vatten

    Tjo! Jag ska göra en tripp till Valdermarsvik och fiska. Tar med min Linder 445 catch med en Minn Kota Terrova monterad.
    Är det dumt att göra det, då det är bräckt vatten där? Tanken är att vi sköljer av den med kranvatten efter fisketuren.
    Vad kan hända?
    Fyi så rostade röret på min hemmagjorda givarhållare rätt duktigt efter förra turen.

  • #2
    Ingen fara, jag kör min Terrova i Östersjön året runt utan problem.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holetaker Visa inlägg
      Tjo! Jag ska göra en tripp till Valdermarsvik och fiska. Tar med min Linder 445 catch med en Minn Kota Terrova monterad.
      Är det dumt att göra det, då det är bräckt vatten där? Tanken är att vi sköljer av den med kranvatten efter fisketuren.
      Vad kan hända?
      Fyi så rostade röret på min hemmagjorda givarhållare rätt duktigt efter förra turen.

      Hej Holetaker;

      Jag har använt min 12/24-volts MINN KOTA 75 i Östersjöns bräckta vatten sedan 1970-talet. Riggröret är av rostfritt stål och de galvade bygelskruvarna har jag ersatt med rostfria...
      http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2021-03-15, 18:29.

      Kommentera


      • #4
        Får man fråga va givarhållaren vart gjord av? Vanligt svart, rostfritt eller syrafast rostfritt?
        Har kört massa med vanligt rostfritt i öresund utan tillstymelse till rostangrepp trots att di lärde säger man promt ska ha syrafast annars rostar det.

        Gällande elmotorn är det inga problem. Knappt ens om där är repor i lacken på aludelarna.. Det hinner knappt reagera innan du efter dagens slut spolar av det "salta vattnet".

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Får man fråga va givarhållaren vart gjord av? Vanligt svart, rostfritt eller syrafast rostfritt?
          Har kört massa med vanligt rostfritt i öresund utan tillstymelse till rostangrepp trots att di lärde säger man promt ska ha syrafast annars rostar det.

          Gällande elmotorn är det inga problem. Knappt ens om där är repor i lacken på aludelarna.. Det hinner knappt reagera innan du efter dagens slut spolar av det "salta vattnet".
          Röret var ett plåtrör. Av ett moppskaft om jag inte minns fel..
          Men va gött, då ska här fiskas

          Kommentera


          • #6
            Jag har fiskat med en terrova i bräckt, är inne på tredje eller fjärde säsongen minns inte riktigt. Min bladfjäder har fått ge vika 2 ggr. Sedan om det beror på det bräckta eller inte vet jag inte. Annars har det inte varit några problem.

            Kommentera


            • #7
              Körde min MK endura 30 svarta modellen i bräckt vatten i mer än 10 år, den fick ibland en avspolning med sötvatten och lite 5-56 på hösten innan vintervilan men oftast inte och den var i prima skick när jag sålde den förra året efter att den stått oanvänd några år och den sköter sig fortfarande klockrent och JA den går fortfarande i bräckt vatten.

              Fattar inte att folk är så pjåltiga med sina maskiner de allra flesta maskiner och motorer är maskiner tål klart mera användning och slitage än de flesta tror och går något sönder så är det ju bara att laga och köra vidare, vi snackar ju om förbrukningsmaterial som ska användas!

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 966 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 439 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 902 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 366 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X