STP Injector Cleaner - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

STP Injector Cleaner

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• STP Injector Cleaner

Hej båtnördar,

gröngöling som jag är så var jag inte duktig med vinterförvaringen av den lilla 4-taktaren.
    Jag fick höra från handlaren att jag skulle ha kört med marin bränsletillsats hela tiden samt inför vintern konservera genom att fylla tank till 95% med soppa + tillsats.

Motorn går ganska jämnt men dör vid de mest otippade tillfällena. Det verkar som att bränsleflödet dör. Detta gäller körning med såväl intern som extern tank.

Nu till frågan: ska jag våga hålla i ny soppa med tillsatsen som nämns i rubriken och hoppas att systemet och förgasaren börjar må bra igen?

Det andra alternativet vill jag undvika. Verkstaden vill tömma hela bränslesystemet och ultraljudstvätta förgasaren. Detta skulle kosta några tusingar.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2021-03-31, 16:50.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Jag har haft problem när jag inte dränerat förgasaren inför vinterförvaringen. Problemen har lösts med att jag tömt bränslesystemet. Försiktigt blåst rent förgasaren och sprejat 5-56 i alla möjliga skrymslen och vrår. Det har hjälpt.

Inför vintern kör jag sista turen på alkylatbensin, dränerat förgasaren och sedan konserverat den med undermedlet 5-56.

Kommentera

Vad använder du för att blåsa rent förgasaren?

Hur lång tid tog hela proceduren med tömning och renblåsning?

Kommentera

Inför vintern så vid sista körningen så ha bara lite soppa kvar om intern tank och låt motorn gå på lite hög tomgång tills den stannar av soppa brist då är det tomt och Du behöver inte göra mera än att spreja elkontakter och rörliga delar med 5-56 så klarar den vintern hur bra som helst även i kallförråd.

Om extern tank så blir det enklare, bara koppla loss soppaslangen och gör som ovan när motorn stannat och soppan som är kvar om det är ren bensin kan Du hälla i bilens tank om det är en bensinare alltså så köper Du ny soppa till våren och har till båtmotorn.

Kommentera

Jag skulle tömma förgasare om möjligt. På min gamla Yamaha F50 4-takt (1999) gjordes det enkelt med en skruv vid förgasaren. Då rinner innehållet ut. I den motorn fanns även ett enkelt filter i motorn som såg ut som en genomskinlig kopp. Den kan man också tömma på bränsle.
          Ultraljudstvätt är väl bara nödvändigt om det är skit eller "oxidering" i förgasaren.
          Sen är väl K-sprit mer lämpligt för att hantera vatten i soppan (Karburatorsprit).

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Hej båtnördar,

gröngöling som jag är så var jag inte duktig med vinterförvaringen av den lilla 6-taktaren.
            Hur låter en 6-taktare?

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Hur låter en 6-taktare?
              Låter lite som King Crimson...
              Jag har ändrat i texten. Givetvis är det en 4-taktare på 6 hk. Ha,ha,ha!

Kommentera

Som nämns ovan så sitter det på min 6 hk Mercury en dräneringsskruv på undersidan av förgasaren. Jag sprejar även 5-56 i dränering så det flödar ur div munstycken. Då jag blåste rent använde jag kompressorn, men med stor måtta. Strulade nån timma innan jag fick igång den.

Det finns små tunnväggiga munstycken, membran m.m. som lätt kan blåsas sönder. Jag märker att när dagens bensin dunstar blir det som vita kristaller kvar och det sätter sig i munstyckena. Kanske att 5-56 löser det och kan blåsas bort.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                7 svar
                2 361 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Team Grisekon  
                Startad av rallymarkus, 2016-09-29, 16:53