Hjälp mig välja nytt 12v-batteri till frontmotorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp mig välja nytt 12v-batteri till frontmotorn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp mig välja nytt 12v-batteri till frontmotorn

    Har under 2 senaste säsongerna kört frontmonterad motorguide på ett 80AH 12v blybatteri från Biltema med artikelnr 80-80 (skriver ut artikelnumret eftersom Biltema har en drös med blybatterier) https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...-ah-2000045939

    Tycker att batteriet fungerat bra och varit "piggt", med det menar jag att det ofta legat närmare 13v eller över när det varit fulladdat. Tyvärr måste jag ha lyckats ladda ur det för djupt utan att märka när eller hur. Testade nyss spänningen och den låg på 12.54. Detta efter att ha haft laddare på som laddat fullt och som kopplades ur ca 2 dagar sedan.

    Förstår att 12,54 inte betyder att batteriet är helt slut så att säga, men känns ändå som att jag skulle vilja ha mer marginal eftersom det tidigare legat mycket högre. Som referens visade startbatteriet 12,7 och det är ett år äldre än batteriet till elmotorn. Känns inte som jag kommer våga använda batteriet till fullo när jag vet att det inte är mer än 12,54 fulladdat.

    Kommer alltså förmodligen vilja köpa ett nytt elmotorbatteri. Storleksmässigt så kan jag inte få ner ett större batteri i båten i det utrymmet där det står, så kan inte gå över de 80 AH. Möjligtvis 86 eller 90.

    Har några kandidater - antingen ett likadant Biltema 80-80 för 1400, eller ett Tudor Marine för 1100-ish, kan kanske hitta för en tusenlapp med lite tur.

    https://www.erlandsonsbrygga.se/Hems..._DUAL?id=05488

    Spontant så känns det som ett givet val, varför välja ett batteri med samma kapacitet från Biltema som dessutom kostar 300 kr mer?

    Det som gör att jag tvekar är dels att just det batteriet rekommenderats av någon här på Fiskesnack och det var därför jag köpte det från början. Dels att beskrivningen av Biltemas batteri som jag tolkar det tyder på att det är ett riktigt dunderbatteri som ska klara djupare urladdningar vilket ju passar bra.

    Så. Är det någon som har koll på just detta batteri från Biltema? Står ju inte något speciellt mer om varför det ska vara så himla bra. Kan det vara så att Tudorbatteriet inte är underhållsfritt, dvs att man ska hålla på och fylla på vatten?

    p.s. vet att litiumbatterier är poppis, har dock svårt att motivera kostnaden då de fortfarande är mycket dyrare. Har dessutom allt klart med laddare osv för vanliga blybatterier så det får vänta något år till så de hinner bli någorlunda prisvärda.

    Beskrivning av 80-80:
    Solcell, vindkraft och fritid
    • Kraftfullt, driftsäkert och underhållsfritt batteri, mycket lämpligt i samband med omfattande och energikrävande elutrustning.
    • Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.
    • Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus.
    • Mycket driftsäkert batteri som klarar många upp- och urladdningar.
    • Optimal laddningsmottaglighet och maximala djupurladdningsegenskaper.
    • Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD (urladdningens djup) (25°C).




  • #2
    Ursprungligen postat av John A Visa inlägg
    Har under 2 senaste säsongerna kört frontmonterad motorguide på ett 80AH 12v blybatteri från Biltema med artikelnr 80-80 (skriver ut artikelnumret eftersom Biltema har en drös med blybatterier) https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...-ah-2000045939

    Tycker att batteriet fungerat bra och varit "piggt", med det menar jag att det ofta legat närmare 13v eller över när det varit fulladdat. Tyvärr måste jag ha lyckats ladda ur det för djupt utan att märka när eller hur. Testade nyss spänningen och den låg på 12.54. Detta efter att ha haft laddare på som laddat fullt och som kopplades ur ca 2 dagar sedan.

    Förstår att 12,54 inte betyder att batteriet är helt slut så att säga, men känns ändå som att jag skulle vilja ha mer marginal eftersom det tidigare legat mycket högre. Som referens visade startbatteriet 12,7 och det är ett år äldre än batteriet till elmotorn. Känns inte som jag kommer våga använda batteriet till fullo när jag vet att det inte är mer än 12,54 fulladdat.

    Kommer alltså förmodligen vilja köpa ett nytt elmotorbatteri. Storleksmässigt så kan jag inte få ner ett större batteri i båten i det utrymmet där det står, så kan inte gå över de 80 AH. Möjligtvis 86 eller 90.

    Har några kandidater - antingen ett likadant Biltema 80-80 för 1400, eller ett Tudor Marine för 1100-ish, kan kanske hitta för en tusenlapp med lite tur.

    https://www.erlandsonsbrygga.se/Hems..._DUAL?id=05488

    Spontant så känns det som ett givet val, varför välja ett batteri med samma kapacitet från Biltema som dessutom kostar 300 kr mer?

    Det som gör att jag tvekar är dels att just det batteriet rekommenderats av någon här på Fiskesnack och det var därför jag köpte det från början. Dels att beskrivningen av Biltemas batteri som jag tolkar det tyder på att det är ett riktigt dunderbatteri som ska klara djupare urladdningar vilket ju passar bra.

    Så. Är det någon som har koll på just detta batteri från Biltema? Står ju inte något speciellt mer om varför det ska vara så himla bra. Kan det vara så att Tudorbatteriet inte är underhållsfritt, dvs att man ska hålla på och fylla på vatten?

    p.s. vet att litiumbatterier är poppis, har dock svårt att motivera kostnaden då de fortfarande är mycket dyrare. Har dessutom allt klart med laddare osv för vanliga blybatterier så det får vänta något år till så de hinner bli någorlunda prisvärda.

    Beskrivning av 80-80:
    Solcell, vindkraft och fritid
    • Kraftfullt, driftsäkert och underhållsfritt batteri, mycket lämpligt i samband med omfattande och energikrävande elutrustning.
    • Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.
    • Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus.
    • Mycket driftsäkert batteri som klarar många upp- och urladdningar.
    • Optimal laddningsmottaglighet och maximala djupurladdningsegenskaper.
    • Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD (urladdningens djup) (25°C).


    Ett TUDOR NAUTICA 80 Ah marinbatteri som underhållsladdas mellan fisketurerna håller 8 - 10 år innan du måste köpa ett nytt...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Tudor nautica heter Tudor marine nuförtiden.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
        Tudor nautica heter Tudor marine nuförtiden.
        -------------------------------------------------------

        Hej Julle 68;

        Tack för tipset!

        Du kan klicka på pilen bredvid min bild här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm ...
        och fortsätta att klicka på pilarna bredvid mina bilder varvet runt så kan du se att jag använt Tudor Nautica eller Tudor Marine ända sedan du var mycket ung....

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm

        Kommentera


        • #5
          Rekommenderar Exide ES900 GEL ett batteri gjort för djupare urladdningar än Tudor Nautica/Marine 80Ah (350Wh) och har bra med kräm i sig, hela 900Wh/20h. Köpte 2 för några år sedan, frakt ca 300kr https://www.autobatterienbilliger.de/Gel-Batterien
          De har även andra 50-150Ah GEL batterier om det finns plats i båten och du slipper bära, du kan ev parallellkoppla två mindre. Avgörande för livslängd med marginaler så du slipper djupurladdningar.
          Senast ändrad av anteman; 2021-04-27, 18:10.

          Kommentera


          • #6
            Jag tycker du ska välja lithiumbatteri i första hand. Har du svårt att motivera kostnaden så motsvarar det här batteriet https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteri...LP12V40AH.html plus en laddare två biltema AGM-batterier. I andra hand AGM. I absolut nödfall bly.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
              Jag tycker du ska välja lithiumbatteri i första hand. Har du svårt att motivera kostnaden så motsvarar det här batteriet https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteri...LP12V40AH.html plus en laddare två biltema AGM-batterier. I andra hand AGM. I absolut nödfall bly.
              I pris kanske men menar du alltså att 40A lithiumbatteri på något annat sätt motsvarar typ 2×80Ah parallellkopplade AGM/GEL? 40 Ah att bränna är inte mycket en blåsig dag... och varför just AGM och inte GEL, har prövat den senare? Alla utom lithium är bly men de nämdna anses mer lämpade än vanligt "vått" batteri med elekrolyten i lös form.
              Senast ändrad av anteman; 2021-04-27, 18:12.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                Jag tycker du ska välja lithiumbatteri i första hand. Har du svårt att motivera kostnaden så motsvarar det här batteriet https://shop.gwl.eu/LiFeYPO4-batteri...LP12V40AH.html plus en laddare två biltema AGM-batterier. I andra hand AGM. I absolut nödfall bly.
                Har kollat på litium och det är helt enkelt så att ska man ha ett batteri med samma kapacitet och funktion så kostar det minst 3 gånger mer, förmodligen upp mot 4-5000. Jag skulle få byta ut laddare, kopplingar etc som också kostar både pengar och framförallt tid eftersom jag inte kan/vågar göra det själv. Tyvärr är dessutom stöld en faktor i det också då båten ligger i stor marina och där vinner bly från Biltema på att det inte är lika stöldbegärligt.

                Nästa båt kanske, men som det är nu kan jag inte motivera mig att köpa något som kostar mer än dubbelt så mycket och ger samma funktion.

                Frågan kvarstår alltså om det finns någon bly-ninja på forumet...

                Kommentera


                • #9
                  Jag kikade med på lithium nu till sommaren, men ju mer jag läste på om det desto mer tveksam blev man.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    I pris kanske men menar du alltså att 40A lithiumbatteri på något annat sätt motsvarar typ 2×80Ah seriekopplade AGM/GEL? 40 Ah att bränna är inte mycket en blåsig dag... och varför just AGM och inte GEL, har prövat den senare? Alla utom lithium är bly men de nämdna anses mer lämpade än vanligt "vått" batteri med elekrolyten i lös form.
                    Nej det menar jag inte.
                    80Ah är inte mkt att bränna men det går att ekonomiköra och planera utifrån väderförhållanden. 80Ah var vad vi jämförde mot och den kapaciteten han har just nu i båten.
                    Menade både AGM/GEL.
                    Han har ju redan gjort ett batteribyte och tycker man ska jämföra kostnaden mot vad två batterier kostar. Köper han ett vanligt bly-batteri så blir det garanterat ett byte längre fram varför jag avråder från det. Han har ju varit försiktig och trots det så har blybatteriet tappat sin effekt.
                    AGM/GEL är en stabil mellanväg så kanske det är bäst i det här fallet ändå.
                    Senast ändrad av gabbu; 2021-04-03, 10:42.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X