Hjälp med ny propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med ny propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med ny propeller


    ​​​​Hej på er.

    Jag har idag en Kimple 395 Hunter med en Tohatsu 30 hk med orginalpropellern (9,9x12). Båt och motor väger tillsammans ca 250 kg.
    "Problemet" jag upplever är att båten går för fort vid göstrolling. Vid lägsta gaspådrag gör båten ~ 2 knop.

    Det gör inget om maxfarten påverkas av ett ev propellerbyte. Jag fiskar oftast själv och då kan jag inte maxa gasen, då går övervarvningsskyddet in. Båten gör trots allt 25-26 knop och det är jag mer än nöjd med.

    Hur ska jag tänka vid val av ny propeller?
    Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

  • #2
    En annan stigning på propellern tror jag gör väldigt lite i så låga hastigheter.
    Är du dessutom så pass nära toppvarv så skulle Jag skulle bromsa farten med drivankare istället.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av -Braw- Visa inlägg
      ​​​​Hej på er.

      Jag har idag en Kimple 395 Hunter med en Tohatsu 30 hk med orginalpropellern (9,9x12). Båt och motor väger tillsammans ca 250 kg.
      "Problemet" jag upplever är att båten går för fort vid göstrolling. Vid lägsta gaspådrag gör båten ~ 2 knop.

      Det gör inget om maxfarten påverkas av ett ev propellerbyte. Jag fiskar oftast själv och då kan jag inte maxa gasen, då går övervarvningsskyddet in. Båten gör trots allt 25-26 knop och det är jag mer än nöjd med.

      Hur ska jag tänka vid val av ny propeller?
      ---------------------------------------------------------------

      Hej Braw;
      Mitt förslag är att du köper en 12 volts Minn Kota elektrisk fiskemotor att montera på akterspegeln bredvid din 30 hkr Tohatsu bensinmotor..
      Då kan du trolla med elmotorn och använda bensinmotorn under längre transportsträckor...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        ---------------------------------------------------------------

        Hej Braw;
        Mitt förslag är att du köper en 12 volts Minn Kota elektrisk fiskemotor att montera på akterspegeln bredvid din 30 hkr Tohatsu bensinmotor..
        Då kan du trolla med elmotorn och använda bensinmotorn under längre transportsträckor...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Håller med Leif med tillägget att om du har budget för det så skulle en frontmonterad elmotor göra underverk för trollingen.

        Jag kör oftast frontmotorn när jag trollar gös och vid hugg drar jag ner farten till knappt styrfart men ändå så att det är lite sträck på linorna. På det sättet slipper jag trassel med de andra spöna som ligger ute. Sen är det bara att öka farten igen när man krokat av.

        Till din kimple skulle en motorguide xi3 funka perfekt. Den funkar bra för min båt som förmodligen väger dubbelt så mycket.

        som en bonus får du ju möjlighet att ankra med elmotorn vilket kommer göra spinnfisket väldigt mycket enklare.

        Kommentera


        • #5
          Ifall du inte vunnit på Lotto, funkar två fem liters plasthinkar eller drivankare också bra.

          Kommentera


          • #6
            Du skriver att övervarvningsskyddet slår till när Du maxar gasen ensam och det i sig är skäl nog att byta propp, kolla med tex Propellertrim och köp en av deras renoverade proppar som kostar ca hälften av nya men är kalas bra och då får Du hjälp att räkna ut rätt stigning för just Din båt i priset.

            Vid trolling så är ju elmotor i fronten bästa, men billigast är ju som nämnts några plasthinkar på släp som drivankare så får Du ner farten för gösarna.

            Kommentera


            • #7
              Tack för alla svaren.

              Jag har faktiskt en terrova fram på båten som jag använder en del till trolling. Men batteriet börjar sjunga på sista versen så det blir inte många timmar fiske om jag ska köra enbart med elmotorn.
              Min tanke är att köpa ett nytt, ev lithiumbatteri, när plånboken tillåter

              Drivankare ska jag definitivt testa! Och ev ett propellerbyte, fast på grund av det Rospigg skrev.

              Om man nu får byta ämne från propeller till batteri, hur stor skillnad är det på AGM vs Lithium? Prisskillnaden är ju ganska stor men får man så mycket mer för pengarna om man köper Lithium?

              ​​


              Med sommaren kommer myggen, och med myggen kommer harren.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 901 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
              6 svar
              5 527 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg karlers
              av karlers
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 312 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 406 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 887 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Arbetar...
              X