50hk mercury 1985 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

50hk mercury 1985

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 50hk mercury 1985

    Hej på er!
    Har en fråga angående båtmotorn.
    När jag startar båten på land så går den igång nästintill direkt, går väldigt jämnt o fint på tomgången och svarar bra på gas.

    Problemet är när man lägger i båten, då blir den trög i starten och man måste ge han lite gas ( inget märkvärdigt) men sen dör den varje gång man går ner till neutral igen. Så för att summera en start i sjön, höja gasen utan växel, vrida nyckeln, trycka in knappen (för växel), varva upp och sen fort ner till neutral o få i växel och gasa iväg fort innan den hinner att dö.

    Som ni kanske förstår är det inte det smidigaste att göra och nånting är uppenbarligen fel, min fråga till er är alltså vad som kan vara felet? Varför går den bra på land men så fort man sjösätter börjar den o dumma sig..

    MVH
    En okunnig som tacksamt tar emot hjälp!

  • #2
    Hej, nu blir det ett långt svar, men det får du ta. Bör också påpeka att jag är en glad hobbymekaniker och ingen expert på gamla Murklor...

    Givet att alla övriga förutsättningar är identiska när du kör på land vs. i vattnet (d.v.s. samma tank, att motorn är nertiltad o.s.v.) så är det enda som egentligen ändras när du lägger den i sjön att mottrycket för avgaserna blir högre. På land behöver inte de avgaser som går ut genom propellercentrum passera vattnet, som de ju gör när båten ligger i sjön.

    OM det nu t.ex. är så att du har ett avgasläckage någonstans under motorkåpan, så kan du få exakt det problemet du beskriver. Jag hade detta på en motor och det tog en stund att klura ut. Motorn gick alltid utan kåpan på, men dog så fort jag satte dit kåpan.

    Så vad du kan göra är att testa utan kåpa och se om det gör någon skillnad. Gör det inte det är det bara att börja gräva...Kompression, bränsle och gnista på stiften, det är vad som behövs på en gammal 2-taktare, varken mer eller mindre ;-)

    Kommentera


    • #3
      Får börja med att tacka så hjärtligt för svar, storleken har ingen betydelse, som dem brukar säga.

      Nu när du säger det så kan jag faktiskt ha provat utan kåpan i sjö och då startade den utan problem. Är inte tvärsäker men värt att prova igen om det skulle vara så.

      Kommentera


      • #4
        Har du båten hemma räcker det ju med en balja. Du behöver inte asa iväg båten till sjön i onödan så att säga.

        Kommentera


        • #5
          Mitt gamla as till utombordare hade också en avgasläcka inne i kåpan under motorblocket vid skarven till det fastbultade avgasröret. Ett helvete att komma till och laga men jag fixade det enkelt med Biltemas ljuddämparpasta som jag smorde på i tjocka lager runt skarvläckan samt byggde in några lager tunn kopparplåt mellan varje lager pasta.
          Det är nu flera år sedan och fortfarande ingen tendens till ny avgasläcka.
          Skönt man slapp montera av motorblocket och dra av gamla motormuttrar som sannolikt gått av vid försöket.

          Kommentera


          • #6
            Jag skulle börja med att rengöra förgasarna. Sedan göra en "link and sync" dvs ställa in lågfartsnålarna helst mha av vacuumklocka men man kan hjälpligt "lyssna" sig till det hela också.
            Byta membranet i bensinpumpen skulle jag också göra.
            Hur ser stiften ut? De ger en bra fingervisning hur resp cylinder "går".
            Spontant så känns det som om den får för lite bensin/fel blandning på lågfart.

            Kommentera


            • #7
              Går den bra när den är varmkörd?
              En förgasarmotor kan ju inte anpassa sig efter temperatur, luftfuktighet och liknande som en insprutare. Så den är inställd för att gå bra när den är varmkörd, vid en viss lufttemp och en viss luftfuktighet.

              Min 75 hk Johnson behöver alltid nån halvminut, minut på handgasen innan man ger sig iväg. Annars har jag samma problem som du. Troligen för låg tomgång när den är kall.

              Min 6 hk Mariner startar glatt på första draget i högsommarvärmen men man får dra och dra tills man är på väg att ge upp innan den hostar igång när kräftorna ska fångas i början av september. Men sen går den hur fint som helst utan varmkörning.

              Båda skulle nog må bra av en liten förgasar justering. Men så länge jag vet om deras brister och det inte blir värre låter jag bli.
              If it aint broken dont fix it tänker jag.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 963 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 439 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 901 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 366 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X