Tjena.
Testat att rensa rent med ståltråd. Kom ut en liten liten flaga ur evakueringshålet. Sen var det bra tryck en stund. Men sakta men säkert blev den svagare igen.. Rensade en gång till men hjälpte inte. Vad kan det bero på när den är ok ena stunden och sen blir sämre? Blir tokig här snart...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svag skvallerstråle
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Algots Visa inläggTjena.
Har en mercury f25 EL från 2013. För ett tag sen började den tjuta vid högre varv och slå ifrån. Jag antar att det är för att den blir varm?
Skvallerstrålen är där men det är inte det tryck som varit förut. Så jag förutsätter att det inte kyler tillräckligt. Jag har bytt hela impellerkitet, kontrollerat kanalerna (går enkelt att blåsa igenom med munnen) även bytt termostat. Inget hjälper. Det jag märkte när jag bytte impellern var att det var nästan som alger inne i motorn. Så misstänker att det inte håller tätt någonstans. Att vatten som sugs in läcker ut på vägen.. Vilka packningar eller annat finns att byta? Kan det vara den här som sitter på impellerboxen?
Tacksam för svar!
Mvh Robin
Hej Algots;
Kolla att kylvattenpumpen fungerar. Kanske är det dags att ersätta den gamla med en ny??
Nothing is forever!
Old Firehand
Leif Engström
- 1 gilla
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av esox88 Visa inläggNär du bytar impeller är det alltid bra att kolla över alla delar. Nu har du ju bytt dessa så de lär ju inte va kass. Ibland kan ddt vara trixigt att få i röret som går från impellern upp i motorn så det sitter rätt i den gummipackningen du har på bild. För antar att det är den som sitter / ska sitta i impellerhuset.
Dock verksr det ju ändå konstigt då du iaf har lite stråle. Har du kollat att termostaten är okej?
Hade på min lilla motor en termostat som såg rent ny ut. Men då motorn stått ett tag så hade den fastnat. Ett par vändor i en kastrull med kokande vatten sen funka den som ny igen.
Nu är ju din ny så bör inte va problem. Men kan ju vara ett måndagsex.
Inne i riggen ka. Det alltid komma lite vatten. Nu vet jag inte just på din motor men som på mindre motorer bruksr det sitta plastpluppar på sidorna man får ta bort för att komma åt och lossa växellänkaget. Dessa håller inte hundra tätt. Men vet som sagt inte ang just din motor hur det ser ut.
Att den går att blåsa igenom kanalerna ger falsk sanning.. Luften tar lättaste vägen och kommer ju förbi skit mycke lättare än vatten. Prova lirka in en bit 1mm nylonlina eller liknande ist.
Lämna en kommentar:
-
Orginal impeller? Smörjde du den när du bytte? Glömt sätta dit den lilla woodruffkilen? Då det är en hyffsat liten motor hade jag tagit bort drevet igen och kollat så allt är 100%
läste lite fel men kanske kan vara att någon anod inuti motorn som gått sönder och blockerar om det sitter någon inuti motorn.Senast ändrad av HansHasse; 2021-07-20, 08:01.
- 1 gilla
Lämna en kommentar:
-
När du bytar impeller är det alltid bra att kolla över alla delar. Nu har du ju bytt dessa så de lär ju inte va kass. Ibland kan ddt vara trixigt att få i röret som går från impellern upp i motorn så det sitter rätt i den gummipackningen du har på bild. För antar att det är den som sitter / ska sitta i impellerhuset.
Dock verksr det ju ändå konstigt då du iaf har lite stråle. Har du kollat att termostaten är okej?
Hade på min lilla motor en termostat som såg rent ny ut. Men då motorn stått ett tag så hade den fastnat. Ett par vändor i en kastrull med kokande vatten sen funka den som ny igen.
Nu är ju din ny så bör inte va problem. Men kan ju vara ett måndagsex.
Inne i riggen ka. Det alltid komma lite vatten. Nu vet jag inte just på din motor men som på mindre motorer bruksr det sitta plastpluppar på sidorna man får ta bort för att komma åt och lossa växellänkaget. Dessa håller inte hundra tätt. Men vet som sagt inte ang just din motor hur det ser ut.
Att den går att blåsa igenom kanalerna ger falsk sanning.. Luften tar lättaste vägen och kommer ju förbi skit mycke lättare än vatten. Prova lirka in en bit 1mm nylonlina eller liknande ist.
- 1 gilla
Lämna en kommentar:
-
Svag skvallerstråle
Tjena.
Har en mercury f25 EL från 2013. För ett tag sen började den tjuta vid högre varv och slå ifrån. Jag antar att det är för att den blir varm?
Skvallerstrålen är där men det är inte det tryck som varit förut. Så jag förutsätter att det inte kyler tillräckligt. Jag har bytt hela impellerkitet, kontrollerat kanalerna (går enkelt att blåsa igenom med munnen) även bytt termostat. Inget hjälper. Det jag märkte när jag bytte impellern var att det var nästan som alger inne i motorn. Så misstänker att det inte håller tätt någonstans. Att vatten som sugs in läcker ut på vägen.. Vilka packningar eller annat finns att byta? Kan det vara den här som sitter på impellerboxen?
Tacksam för svar!
Mvh Robin
2 FotonTaggar: Ingen
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
|
51 svar
6 901 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Flex
2023-05-09, 18:59
|
||
Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
|
6 svar
5 527 visningar
1 gilla
|
Senaste inlägg
av karlers
2023-04-17, 15:06
|
||
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
|
24 svar
10 312 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Sirre9
2023-08-12, 18:45
|
||
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
|
10 svar
3 406 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Maxxim
2023-05-23, 21:16
|
||
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
|
9 svar
1 887 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av DavidFelmeri
2023-09-16, 07:05
|
Lämna en kommentar: