Val av akter elmotor och batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av akter elmotor och batteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg

    Frigör budget och köp ett litium. Herregud vad nöjd jag är att jag grävde lite djupare i plånboken och ersatte mitt svintunga blybatteri med en outdoor-box från Rebelcell. Jag använder det för att driva aktermonterad elmotor på min Alumacraft 1236 och fiskar en dag utan att behöva oroa mig för att batteritorsk.

    Ovan var lite off topic men jag vill ändå få in det som en parentes.
    Kan bara instämma, lithium är värt varenda krona.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

      Kan bara instämma, lithium är värt varenda krona.
      Kan man verkligen säga det innan man vet hur många år man får av batteriet? ;-) (få har kört samma lifepo4/li-ion i småbåt mer än 4-5 år)
      Kan ju bli väldigt dyra Wh om nån cell överladdas eller BMS slås sönder när det går vita gäss... Fast jag förstår dig, om jag minns rätt så bär du dina batterier till båten och då väger det lätta tungt i kalkylen, mer än enbart kronor per Wh s a s.

      Det som är roligt att läsa, tror det var i en biltidning härom veckan, är att bilbatteriernas livslängd och kapacitetförmåga har visat sig vara bättre än vad man tidigare räknat med och även om sådana batterier lever ett lugnare liv än ett skumpande liv i öppen båt så är det positivt. Har nu några "fasta" GEL- batterier sen typ 2016-17 som fortfarande gör sitt jobb och hoppas de gör så i ytterligare några år... sen kanske både jag är övertygad om lifepo4 batteriers förtjänster och kvalité och priserna mer övertygande.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Kan man verkligen säga det innan man vet hur många år man får av batteriet? ;-) (få har kört samma lifepo4/li-ion i småbåt mer än 4-5 år)
        Kan ju bli väldigt dyra Wh om nån cell överladdas eller BMS slås sönder när det går vita gäss... Fast jag förstår dig, om jag minns rätt så bär du dina batterier till båten och då väger det lätta tungt i kalkylen, mer än enbart kronor per Wh s a s.

        Det som är roligt att läsa, tror det var i en biltidning härom veckan, är att bilbatteriernas livslängd och kapacitetförmåga har visat sig vara bättre än vad man tidigare räknat med och även om sådana batterier lever ett lugnare liv än ett skumpande liv i öppen båt så är det positivt. Har nu några "fasta" GEL- batterier sen typ 2016-17 som fortfarande gör sitt jobb och hoppas de gör så i ytterligare några år... sen kanske både jag är övertygad om lifepo4 batteriers förtjänster och kvalité och priserna mer övertygande.
        Även om det batteriet skulle dö tvärt imorgon har jag fått bra valuta för de cirka 8 lax det kostade mig för några år sedan, tycker jag. Men hoppas så klart det räcker ett antal säsonger till.

        Kommentera


        • #14
          Var ut och tittade på Haswings alternativ på Drev.se, dock verkar det som om att enbart denna finns i lager. https://www.drev.se/produkter/50713?ref=5500

          Nya Haswing Protruar G 4.0 har en toppeffekt på 1800W vilket motsvarar kraften hos en 4-5 hästkrafters bensinmotor men utan dess nackdelar.

          Tekniska data
          Spänning: 24 volt
          Max effekt: 1800W
          Max förbrukning: 75A
          Ljudnivå: 75db på full effekt
          Propeller: 3-bladig komposit, 11.8 tums diameter.
          Rigg: Justerbar i höjd och trim/tilt, rostfritt stål
          Motor: Borstlöst elmotor med reduktionsväxel, fram/back
          Styrning: Rorkult med nödstopp, justerbar tröghet på roderutslag, justerbar vinkel på rorkult.
          Vattenskydd: IP67
          Vikt: 8.3 kg

          Att köra 24 volt litium batterier låter fasligt dyrt, så alternativet vore marin/fritidsbatteri och då blir det väl 2st 12volts och parallelkoppla dem.

          Tar gärna emot råd gällande ovanstående motor, det är den enda av det dyrare segmentet de har hemma. Den kostar 5995kr.

          Hur ställer sig en sådan emot exempelvis Minn Kota 55lbs Max som ligger på runt 4995kr? Antal watt är ju avsevärt högre på ovanstående än Minn Kota som har 580watt.

          Fördledel är att Minn Kotan är på 12volt och en kan köra ett litium batteri till det senare. Är 55lbs Max modellen också borstlös?
          ​​​
          Hur ska en resonera kring detta?

          Kommentera


          • #15
            När man tänker förbrukning. Så är rådet faktiskt samma med elmotor som med bensinmotor. Full gas drar alltid mer. Därför som många sätter en 50 hästars motor men egentligen bara behöver 25.
            Haswingen kommer ha längre körtid motför minnkotan på samma ah. För 24V är mer muskler än 12V. Sen du som ska köra mot ström kommer gasa minn kotan fullt ut.
            Jag hade en motorguide 12V 55ibs tidigare, den blev dock stulen. Med samma båt och full laddat batteri så toppa den 2,5-2,8 knop.

            En klar fördel är ljudnivån. Det märker jag med min. På hösten när jag och farbror lägger nät efter siklöja så kan vi samtala utan att behöva skrika eller säga va hela tiden.
            Full gas så är det nästan bara rakt fram som gäller. Jag orkar inte med normal handkraft att svänga. Och då är jag inte klen.

            Om du passerar norra Hälsingland så kan du få provköra. Ljungan är inte långt bort och bör kunna motsvara den ström du ska arbeta mot.

            Kommentera


            • #16
              För lite info. Vet inte om 55 lb räcker, om det gör det så skulle jag nog välja det. Om 24V så krävs ett udda (dyrt?) 24V eller 2×12V i serie, ej parallell. 1-2 blybatterier tar utrymme och väger en del, finns det, ska du bära dem?

              Billigare marin/fritidsbatterier har kanske Ah men ej så mkt pulver (Wh) så det blir tungt med lite kräm, hellre som sagt traktionsbatterier enl. länk. Eller om 12V motor räcker och budget görs om kanske ett 60-100Ah LiFePO4 räcker? Protruder 1.0?

              Såg nu att husbehov svarat medan jag skrev, bra då han kört lite olika elmotorer.

              Senast ändrad av anteman; 2021-07-21, 18:45.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 902 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
              6 svar
              5 527 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg karlers
              av karlers
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 312 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 406 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 887 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Arbetar...
              X