Rigglängd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigglängd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rigglängd

    Hej!

    Funderar på en helt eldriven fiskebåt. Har idag en kortriggad Terhi 440 men är osäker på om jag verkligen ska bygga på den. Jag sneglar åt en Alloycraft j410. Den är dock långriggad. Har möjlighet att köpa en kortriggad epropulsion (passar rigghöjd 40-50 cm) till bra pris men frågan är hur den skulle funka på en j410. Med elmotor kommer jag ju inte plana direkt så frågan är hur petiga det är med kort eller lång rigg för en aktermonterad elmotor.

    Har en även en frontmonterad xi3 som jag kommer använda. Kanske helt onödigt med även kraftigare aktermonterad? Kanske är bättre att lägga pengarna på större batteribank? Några kloka inspel?

  • #2
    Vilken model av epropulsion gäller ämnet?
    Kör själv 100% el i båten. Gjort det i 10 år nu.

    Kommentera


    • #3
      Det är en Spirit 1.0 plus.

      Intressant! Hur använder du båten och hur mycket batterikapacitet behöver man egentligen? Har som sagt både en frontmonterad xi3 och en mindre aktermodell idag som jag vill uppgradera. De sitter dock inte på samma båt. Aktermotorn kör jag idag på Terhin för att "finglida" lite i en mindre sjö där vi har stuga. Men, jag skulle som sagt vilja ha något mer fiskefokuserat som jag kan traila. Jag tänker mig främst att jag vill ha en större aktermotor för iaf lite längre förflyttningar.

      Kommentera


      • #4
        Just nu kartlägger jag sjöar så det blir mycket körning. Kör främst med frontmotorn för det är så lätt med dosan att styra. Har också Xi3.
        Baktill har jag en hhaswing protruar 5.0 v1. Det står v2 på dom nu så jag antar jag har version 1. Ingen aning vad skillnaden är. Till den har jag ett lilead 24V50. Och det lyckas jag inte köra slut på. Trots att jag kör ibland i 10 timmar med bägge motorerna. Haswingen är lite backup också utifall det blåser upp.
        Jag har provkört Torqeedo, epropulsion konkurrent. Jag blev inte imponerad. Typ 20 minuter full gas. Tung och klumpig. Säg om man akut måste släppa "styret" så snurrar den runt som en idiot. Såg ingenstans det gick att ställa in. Min åsikt är att deras främsta kund är segelbåtar. Plus att extra batterier var svindyra. Inget som egentligen bör vara i en fiskebåt.

        Jag har gjort en prototyp till ett snabbfäste till Xi3:an som jag satt på en mindre båt. Tanken är att endast ha frontmotorn på den och åror i backup. Man ror ju snabbare än en trollingmotor utan större ansträngning. Har dock inte fått den till nån sjö än.
        Haswingen är dock gjord för förflyttning. Rör gasen nån milimeter så kör man 2 knop. Haswingen plus ett 50ah batteri får man för billigare peng än Torqeedo eller Eprolusion.
        Mer kraft och fart så är det Karvin man ska titta på.

        Hur mycket batteribank man behöver beror ju hur man definierar mindre sjö och ens eget fiskesätt. Och om man vågar satsa på lithium batteri såklart.

        Kommentera


        • #5
          Tack för input! Har tittat på Haswing tidigare men hade glömt bort det.

          Jag är inte heller speciellt imponerad av Torqeedo utifrån det jag sett på nätet. Ska dock tilläggas att jag inte sett eller provat dem live. Däremot tycker jag epropulsion ser lovande ut. Främst tycks de lite tystare och större batteri gör ju aldrig ont. Gillar även designen bättre. Har du provat båda?

          Tittade på Haswing och det ser helt klart intressant ut. Utbudet i lager verkar dock vara lite skralt för tillfället. Jag gillar också ett integrerat batteri i motorn. Det gör installationen lite "renare". Haswing har ju Ultimamodellen med integrerat batteri. Hur står sig den mot tex protruar g4 och 5.0? Funderar även på om det är en fördel med epropulsions 48v kontra Haswings 24v. Vad betyder det egentligen på vattnet? Kommer göra mest i nedre dalälven och vissa passager kan vara lite strömt.

          Sedan va det frågan om rigglängden. Hur viktig är den på en båt som kanske bara gör 5 knop? Har tyvärr inga uppgifter om hur långa epropulsions olika rigglängder faktiskt är tyvärr.

          Många frågor blir det...

          Kommentera


          • #6
            Har inte testat Epropulsion. Då dom är konkurrenter så brukar dom vara snarlik.

            Haswing finns i lager på andra sidan sjön. Tyskland och Polen.

            Volt i ett batteri är kraft/styrka. Ah är drifttid kan man säga. Epropulsion är då starkare. Men här kommer kruxet. Är den byggd som trollingmotor så kommer den vara svagare. Jag tror dock dom är gjord för segelbåtar och därför gå på rätt bra. Sen har du priset på ett extra batteri också. Ju mer Volt desto dyrare.
            Här kan du se dom 2 i action. Dock med idiotisk musik.

            https://www.youtube.com/watch?v=VQFhNHxN1EQ

            Om du kan tyska eller polska så finns det grymt med info på youtube om haswing.

            Är rigglängden för kort för båten så bör den plaska vatten. Och med integrerat batteri så är rigglängd ej justerbar.
            Den du tittar på finns i 3 rigglängder
            https://epropulsion.se/motorer/Spirit#specifikationer

            https://epropulsion.se/motorer/Spirit#kostnad 10 000 kr kostar ett extra batteri.
            Sånt är ju helt personligt om behovet kommer.


            Väntade med att svara tills idag för jag var ut igår med båten. Körde dryga 4 timmar med min haswing. Rätt lugn sjö. Låg runt 2 knop i snitt. Laddade batteriet med 23,4 Ah. Vilket ger mig en drifttid på runt 8 timmar i 2 knop. Med ett 50 ah batteri.

            Kommentera


            • #7
              Ja, Haswing verkar ju onekligen väldigt kostnadseffektiva. Lutar kanske mot en sådan ändå. Det finns ju en del kraftigare alternativ när man börjar leta lite men priserna skenar verkligen. Skulle gärna sett en motsvarande 10 hk men tre ggr priset mot en 5 hk känns inte riktigt motiverat. Dessutom utan batterier. Som sagt en Haswing verkar ganska kostnadseffektiv.

              Vad är det för båt du kör den på?

              Kommentera


              • #8
                Jag är supernöjd med den. Kör den på en Oskwig Pike. Varje höst i månadsskiftet November/December är det en äldre Ockelbo model tung. B15 de lux tror jag den heter. Har inte testat den med nya batteriet. Allt är ju mer båt med Ockelbon så det krävs mer att driva den.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 902 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                6 svar
                5 530 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg karlers
                av karlers
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 406 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 887 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Arbetar...
                X