Vilken elmotor till Arkip 460 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken elmotor till Arkip 460

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken elmotor till Arkip 460

    En bekant har beställt en Linder Arkip 460 med en 50 hk Hondamotor som kommer att levereras i vår. Båten ska bl a utrustas med en frontmonterad elmotor och de alternativ han fått förslag på är Minnkota Terrova BT55, Minnkota Powerdrive 55 i-Pilot och Motorguide Xi5.

    Nu till mina frågor:

    1. Visst är det så att de motorförslag han fått alla är sötvattenmodeller? Eftersom han i huvudsak fiskar i Östersjön ska han väl ha Minnkota Riptide- eller Motorguide SW-modellerna, dvs saltvattensmodellerna?

    2. Motorn ska inte användas för transportsträckor eller trolling, utan för att glida längs med branter och vassar och för ankring. Är 55lbs lagom för dessa ändamål och båtstorleken?

    3. Jag har läst någonstans att Minnkota är kompatibel med Hummingbird och Motorguide med Lowrance. Vad betyder detta i praktiken?

    4. Är Minnkota och Motorguide likvärdiga vad gäller funktion och kvalitet? För- resp. nackdelar med resp. fabrikat?

    5. Finns det några andra fabrikat som kan vara värda att titta på?

    6. Annat det är viktigt att ta med i valet av elmotor?

  • #2
    2 bra elmotorer så oavsett vad han väljer kommer han få en bra motor.
    Har själv en XI5 just nu men kommer att byta till en Ulterra snart.

    Att fiska i östersjön som är bräckt är inga problem så det behövs ingen saltvatten variant.

    Personligen gillar jag Minnkota Terrova bättre än XI5 , då den är lättare att fälla i och ta upp samt att fjärrkontrollen har display så man ser vad den gör.

    Däremot är Motorguiden något vassare vid ankring & hålla kursen bättre när man lägger en drift

    Har flera kompisar som har kopplat sina lod till sina skärmar, men aldrig hört eller sett dom använda det & när man frågor om det då är det ingen som verkar nyttjat.

    Kommentera


    • #3
      1. Både Motorguide og Minn Kota har som du sier saltvannsmodeller. I dette tilfellet hadde jeg personlig kjøpt en saltvanns-modell, for å kunne bruke den ute til "havs" selv om Østersjøen i mange tilfeller har så lav salinitet at det egentlig er ferskvann/ sötvatten. Men fisker han bare i områder med lav salinitet etter abbor og gjedde, så kan han fint bruke en ferskvannsmodell.
      2. Ja.
      3. Det betyr at kartplottere fra merke A kan styre elmotor fra merke B, forutsatt at kartplotteren har den funksjonaliteten.
      4. I all hovedsak ja. Personlig ville jeg valgt en som er kompatibel med min foretrukne kartplotter siden jeg ønsker å styre elmotoren min fra kartplotteren.
      5. Garmin, Lowrance, Haswing etc.
      6. Pass på at du har lang nok stamme hvis tanken er å bruke elmotoren i litt bølger, og legg penger i ett godt batteri (i praksis LiFePo4).
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren.

        Har kollat lite oberoende reviews på Minn Kota resp. Motorguide på Youtube och ett flertal säger att Motorguide inte är så smidig att fälla upp.

        Ankringfunktionen är mycket viktig säger min bekant (när vi fiskat tillsammans i hans gamla båt har vi ofta pratat om vad skönt det vore att slippa hålla på med draggen hela tiden). Flera på YT säger att ankringsfunktionen är bättre på Motorguide, att den håller positionen bättre. Samtidigt såg jag en film på YT där man ankrade två båtar med resp. motor intill en boj och där låg Minnkotan som klistrad vid bojen medans Motorguide gjorde flera meter långa "utflykter" från bojen. Men jag vet inte vad man kan dra för slutsats av en enda film...

        En annan sak jag funderar på är detta med fotpedal. Minnkota levereras inte med fotpedal vad jag sett, så det får man köpa till. Det jag inte förstår är varför man INTE skulle vilja ha fotpedal? Det måste väl vara smidigare att kunna manövrera motorn med foten samtidigt som man har händerna fria istället för att hela tiden tvingas släppa greppet om spöt för att klicka på fjärrkontrollen? Eller har det ingen betydelse vid praktiskt fiske?

        Och när jag ändå är inne på fotpedal - vilken av de två märkena har en bättre pedal eller är de likvärdiga?

        Kommentera


        • #5
          Her kan det være greit å ha to ting i bakhodet. : )

          Både Minn Kota og Motorguide har en viss grad av kontinuerlig produktutvikling. Som et eksempel er det liten tvil om at Motorguide Xi5 hadde langt bedre ankring da den modellen ble lansert, enn tilsvarende Minn Kota. Men Minn Kota kontret det ved å gjøre det samme som Motorguide hadde gjort, benytte retningssensor som tillegg til GPS, og dermed fikk Minn Kotas modeller mer eller mindre like presis ankring som Motorguide. Det finnes mange videoer som sammenlikner MK før de fikk retningssensor med MG, hvor man naturligvis har mer presis ankring med MG enn MK, men disse er ikke relevant for en kjøper som skal kjøpe en ny motor. (De kan absolutt være relevant hvis man ser etter en brukt motor.)

          I 2017 dukket denne videoen opp og ble flittig delt i sosiale medier og diverse forum:
          https://youtu.be/p5uYIiTElVg



          Det som ikke nevnes i videoen, er at den er laget av et selskap som BARE selger Minn Kota, de selger ikke Motorguide. Videoen er basert på tull og tøys, og har da også blitt fjernet mange av stedene den ble delt fordi den opplagt er feilaktig.
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Vi kör med en MinnKota 55 till vår Arkip och är väldigt nöjda med det.
            Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Her kan det være greit å ha to ting i bakhodet. : )

              Både Minn Kota og Motorguide har en viss grad av kontinuerlig produktutvikling. Som et eksempel er det liten tvil om at Motorguide Xi5 hadde langt bedre ankring da den modellen ble lansert, enn tilsvarende Minn Kota. Men Minn Kota kontret det ved å gjøre det samme som Motorguide hadde gjort, benytte retningssensor som tillegg til GPS, og dermed fikk Minn Kotas modeller mer eller mindre like presis ankring som Motorguide. Det finnes mange videoer som sammenlikner MK før de fikk retningssensor med MG, hvor man naturligvis har mer presis ankring med MG enn MK, men disse er ikke relevant for en kjøper som skal kjøpe en ny motor. (De kan absolutt være relevant hvis man ser etter en brukt motor.)

              I 2017 dukket denne videoen opp og ble flittig delt i sosiale medier og diverse forum:
              https://youtu.be/p5uYIiTElVg



              Det som ikke nevnes i videoen, er at den er laget av et selskap som BARE selger Minn Kota, de selger ikke Motorguide. Videoen er basert på tull og tøys, og har da også blitt fjernet mange av stedene den ble delt fordi den opplagt er feilaktig.
              Det var precis den filmen jag såg :-) Tack för att du uppmärksammade mig på det som inte nämndes i filmen!

              Jag tänkte inte heller på att filmen är så gammal, jag förstår ju att det skett en del produktutveckling sedan filmen lades upp.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                Vi kör med en MinnKota 55 till vår Arkip och är väldigt nöjda med det.
                Funkar rigglängden även om det går lite vågor?

                Edit: Eller är det så att man kan välja olika rigglängder? Vilken längd har du i så fall?
                Senast ändrad av TiSo; 2021-09-08, 18:54.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                  Funkar rigglängden även om det går lite vågor?

                  Ja. Jag har en Terrova BT 12v 55lbs ipilot 54" (enda rigglängden som verkar finnas i Sverige för 12v Powerdrive/Terrova, i USA osv. finns många fler) på min Buster L2 och är den nere i botten så kan det gå rejäla vågor utan problem, står du dock t.ex. 2 pers längst bak o grejar så kommer den "vispa" efter vågtopparna. Sen om det blåser väldigt kraftigt o ihållande så kommer den såklart långsamt börja driva av ankringen till slut, men är väldigt ovanligt.

                  Mycket har redan sagts så återupprepar lite, men ja du kan använda "vanliga" sötvattensvarianten även i Östersjön, det gör jag, och har gått nästan utan problem, är inne på 5:e säsongen, det är dock bra om du kört i havet att spola av lite på elmotorn med sötvatten om du kan (gäller ju bensinmotorn, trailerbromsarna om man tvingats doppa dem lite, o i övrigt rullar osv. ändå), jag brukar även nån gång ibland skruva av proppen och fettar in axeln, brytpinnen o lite runt tätningen med propelleraxelfett, samt sprayar lite wd40 på andra rörliga delar i fällmekanismen, fettet skyddar väldigt bra o verkar sitta kvar utan problem, tidigare sprayade jag bara lite wd40 men fett är mkt bättre. För några år sen under en säsong så struntade jag i o skölja av o spraya osv, men fick då att brytpinnen faktiskt gick av på ena sidan pga. rost, samt att den rostat fast i axeln, så fick borra ur den och sätta i ny, fick även en liten bubbla under färgen på motorhuset, efter det fettar jag och har inte haft några problem alls.
                  Vill man så kanske man kan ev. kan sätta dit samma anod som sitter på Riptide o det kanske hjälper, men känner inte att det behövs.

                  Som Colibri säger så har det under åren kommit flera nya uppdateringar även om själva modellen heter samma, så läser man ngt på nätet kan de gälla de äldre, de nyare MK heter BT i namnet för de har blåtand samt du har heading sensorn (pucken) och lite andra nya saker som den här uppfällningshjälpen för Terrova, och jag tycker den ankrar extremt bra, aldrig haft problem. Polaren hade tidigare den äldre varianten av Powerdrive och visst den kanske drev lite mer men tyckte den funkade väldigt bra ändå. Jag skulle säga med de nyare varianterna så ankrar nog både MK och Motorguide väldigt bra.


                  VIKTIGT att veta om MK är att, om inget ändrats sedan jag köpte min, att om du vill kunna köra ipilot med fjärren samtidigt som du har fotpedal så måste du ha Terrova och inte Powerdrive, det var först enda anledningen till att jag valde Terrova. Dock skulle jag säga att Terrova är definitivt värt de extra pengarna ändå för den har mer stabil konstruktion och uppfällningsmekanism samt att du har uppfällningshjälpen som gör det lättare att lyfta upp den. I efterhand så önskar man ibland man hade haft Ulterra för o fälla upp med fjärren samt justera djupet, men den var ju dyrare samt att den bara finns i 24-36v så det blir ju lite mer pengar även för batteribanken.
                  Jag kör mkt med fotpedalen, är skönt att kunna ankra o göra små duttar med foten utan att ta handen från spöt, men använder båda o skulle jag bara kunna välja en så blir det fjärren. Ska du ha pedalen så montera fast den, är mkt bättre än om den bara ligger. En nackdel med pedal om man är flera är att det kan hända när nån t.ex. får fisk o man ska håva att någon av misstag trampar på den och slår av ankringen o så kanske man inte märker ngt o driver mot ett grund... så jag brukar ibland koppla bort pedalen om man är flera och inte har tänkt använda pedalen så mkt ändå.

                  Håller med Cosmoz om att jag också hört att många som kopplat elmotorn till plottern inte använder det så mkt, är säkert smutt o ibland är det säkert bra, Colibri verkar använda det som sagt här. Jag tycker steget upp i pris för att få den funktionen, iaf med MK, är lite väl stort, lägg hellre de pengarna på större/bättre batteri eller större lod, tycker jag iaf.


                  Jag bytte förra sommaren till Litium-batteri, ett 100ah Meritsun från westgear, kan starkt rekommendera det. Väger bara 10kg, mitt förra 115ah AGM vägde 33kg, sen är man alltid orolig med blybatterier att man ska dra ut för mkt o att de ska ta skada, finns ju trådar om det o massa info redan iofs, men man säger väl generellt att helst inte dra ur mer än hälften, med AGM kan man kanske dra ur ner till 30% har jag hört, men ja man vet ju aldrig exakt hur mkt man gjort av med, om man inte installerar en bra mätare möjligtvis. Litium slipper man tänka på det, jag har dock tyvärr ingen display där jag kan se direkt hur mkt jag har kvar, men har en Victron-laddare med bluetooth så efter att man laddat upp igen kan man se hur många ah man gjorde av med, tror jag som absolut mest gjort av med typ 75ah på en o samma dag, oftast dock bara kring 30-40, så det håller ju för 2-3 hela fiskedagar. Sen så laddar det extremt mkt snabbare, har 15A laddare och litium kan ju ta emot det, så säg du gjort av med 45 ah så laddar du fullt på bara 3h, o du behöver inte ladda så fort du kan som med bly som tar skada efter ett tag om det hålls oladdat. Samt du har full kräm ända ner i botten, det har du inte med bly särskilt om det har gått några säsonger. Nackdel är dock att du inte kan ladda i minusgrader, har dock båten i varmgarage, skulle möjligtvis vara då om man är iväg nånstans tidig vår/senhöst o det är minusgrader under natten. Samt om det nu skulle börja brinna, ska ju normalt inte kunna hända, finns ju särskilda litium-släckare, men ah det är nog svårt att släcka även med en sån.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                    Och när jag ändå är inne på fotpedal - vilken av de två märkena har en bättre pedal eller är de likvärdiga?
                    Här jämförs Xi5 med Terrova samt pedalerna:
                    https://www.youtube.com/watch?v=MYtmJRw3tj4

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X