Motorn kaputt, Johnson 2t 30hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorn kaputt, Johnson 2t 30hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motorn kaputt, Johnson 2t 30hk?

    Hej

    Var ute och körde båten för ett par veckor sedan, en mindre motorbåt med en johnson 2t 30hk från 02/03 typ, ej separat olja..

    Soppan började sina och efter en stund la motorn av, trodde först det var pga soppan, var någon liter eller två kvar i botten av tanken och att den kanske har problem att få upp sista skvätten.

    Vid försök till omstart då får jag denna signal från reglaget ( https://youtu.be/Agh9OU5wwxo ).

    Har ingen instruktionsbok till motorn så jag vet inte vad signalen innebär. Har motorn värmenypt kanske? Skurit? Något annat?
    Impellern ska vara bytt inför denna säsong enligt tidigare ägare, köpte båten i somras.
    Har kört säkert 100 distans sedan dess utan några som helst problem.

    När jag försöker starta nu så klickar den bara enligt video ( https://www.youtube.com/watch?v=153P...kLilliestierna )

    Upplever inte att det är startmotorn eller batteri/elproblem, men jag kan ha fel, jag kan få ner hjulet på startmotorn, men har däremot problem att kunna snurra motorn i sig där efter att startmotorn inte ligger mot. Kommer kanske något halvt varv ibland +- lite.

    Startmotorn kan få den ett halvt varv också om man dragit ner den först och börjar om.

    Lite fler videor från nu:

    https://www.youtube.com/watch?v=n_qK...kLilliestierna

    https://www.youtube.com/watch?v=xys2...kLilliestierna
    Senast ändrad av faxxen; 2021-10-05, 14:34.

  • #2
    Är du säker på att du har bra med ström i batteriet? Prova dra runt motorn för hand, dvs på svänghjulet som startmotorn försöker rotera. Om det inte går att dra runt motorn så har du större problem. Kolvringar som fasnat brukar resultera i nya kolvar+kolvringar eventuellt honing av cylinderlopp.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Glaciär291 Visa inlägg
      Är du säker på att du har bra med ström i batteriet? Prova dra runt motorn för hand, dvs på svänghjulet som startmotorn försöker rotera. Om det inte går att dra runt motorn så har du större problem. Kolvringar som fasnat brukar resultera i nya kolvar+kolvringar eventuellt honing av cylinderlopp.
      Tack för svar!

      Batteriet är nytt i år och i god kondition, har haft det inne och laddat upp med min ctek också, det ska vara så friskt det kan vara.

      Har nog större problem då, svänghjulet går inte runt problemfritt, kan få det något halvt varv typ, men får ta i rätt mycket för det. Antar det blir att jaga ny motor till våren då kanske, har inte alla verktygen för att fixa det själv, det låter dyrare än en begagnad 2-taktare?
      Senast ändrad av faxxen; 2021-10-05, 18:43.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av faxxen Visa inlägg

        Tack för svar!

        Batteriet är nytt i år och i god kondition, har haft det inne och laddat upp med min ctek också, det ska vara så friskt det kan vara.

        Har nog större problem då, svänghjulet går inte runt problemfritt, kan få det något halvt varv typ, men får ta i rätt mycket för det. Antar det blir att jaga ny motor till våren då kanske, har inte alla verktygen för att fixa det själv, det låter dyrare än en begagnad 2-taktare?
        Att batteriet är nytt eller fulladdat är inte samma sak som att det är bra med kräm fram till startmotorn. Jag skulle ändå säga att det är någon form av strul med det elektriska här. Starmotorn slår inte till ordentligt och att den inte skulle orka dra runt motorn om den nypt är en sak, men startdrevet går ju inte i ingrepp med någon större kraft heller. Något stämmer inte här. Glapp någonstans, en eller flera dåliga kablar etc.

        Nu vet jag inte hur du försökt dra runt motorn, men om du vill kolla om den nypt så skruva ut stiften och ta en spärrskaft med hylsa (eller liknande) och vrid med hjälp av muttern på ovansidan svänghjulet. Då märker du om motorn sitter eller ej.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg

          Att batteriet är nytt eller fulladdat är inte samma sak som att det är bra med kräm fram till startmotorn. Jag skulle ändå säga att det är någon form av strul med det elektriska här. Starmotorn slår inte till ordentligt och att den inte skulle orka dra runt motorn om den nypt är en sak, men startdrevet går ju inte i ingrepp med någon större kraft heller. Något stämmer inte här. Glapp någonstans, en eller flera dåliga kablar etc.

          Nu vet jag inte hur du försökt dra runt motorn, men om du vill kolla om den nypt så skruva ut stiften och ta en spärrskaft med hylsa (eller liknande) och vrid med hjälp av muttern på ovansidan svänghjulet. Då märker du om motorn sitter eller ej.

          Hej!

          Tack för svar! Ger mig lite hopp igen!

          Jag har försökt med handkraft snurra svänghjulet med startmotorns hjul nere, de går trögt och jag får den inte att snurra fritt, får den kanske ett halvvarv lite drygt fram och tillbaka, ska försöka lite mer sen, men de är rätt trögt, ska ta upp båten på land och se över kablar, poler etc och se om jag kan hitta något.



          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av faxxen Visa inlägg

            Tack för svar!

            Batteriet är nytt i år och i god kondition, har haft det inne och laddat upp med min ctek också, det ska vara så friskt det kan vara.

            Har nog större problem då, svänghjulet går inte runt problemfritt, kan få det något halvt varv typ, men får ta i rätt mycket för det. Antar det blir att jaga ny motor till våren då kanske, har inte alla verktygen för att fixa det själv, det låter dyrare än en begagnad 2-taktare?
            Prova med ett annat batteri innan du går vidare, nånting kan ha dragit ur strömmen. Om du kan vrida motorn ett halv varv för hand så skulle jag vara mindre oroad. Om det inte är så att det tar tvärstopp efter ett halv varv förstås.
            Som Lejestrand skriver så bör du använda ett spärrskaft för att dra muttern på svänghjulet med. Alternativt lägga i växeln och rotera propellern med foten om den står på trailer.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Glaciär291 Visa inlägg

              Prova med ett annat batteri innan du går vidare, nånting kan ha dragit ur strömmen. Om du kan vrida motorn ett halv varv för hand så skulle jag vara mindre oroad. Om det inte är så att det tar tvärstopp efter ett halv varv förstås.
              Som Lejestrand skriver så bör du använda ett spärrskaft för att dra muttern på svänghjulet med. Alternativt lägga i växeln och rotera propellern med foten om den står på trailer.
              Stort tack för svaret både du och Lejestrand, jag ska prova detta ni föreslagit innan jag går vidare och ger upp hoppet!

              Det har som sagt gått problemfritt innan detta. Vet ni vad larmet från reglaget kan betyda, kan det vara el-fel? Den tjöt som sagt bara precis efter motorn la av.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av faxxen Visa inlägg

                Stort tack för svaret både du och Lejestrand, jag ska prova detta ni föreslagit innan jag går vidare och ger upp hoppet!

                Det har som sagt gått problemfritt innan detta. Vet ni vad larmet från reglaget kan betyda, kan det vara el-fel? Den tjöt som sagt bara precis efter motorn la av.
                Ingen orsak! Det skulle kunna vara ett överhettningsskydd, men då borde den låtit precis innan motorn la av också. Börja med att utesluta batteriet.

                Kommentera


                • #9
                  Det kanske stå något i manualen.

                  https://www.downloadboatmanuals.com/motors/evinrude/

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av faxxen Visa inlägg

                    det låter dyrare än en begagnad 2-taktare?
                    Eller så köper du en 4-takt och slipper hälla oförbränd bensin i sjön.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 530 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X