Aktermonterad elmotor med ankringsfunktion? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aktermonterad elmotor med ankringsfunktion?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Aktermonterad elmotor med ankringsfunktion?

    Jag undrar om någon känner till en aktermonterad elmotor med ankringsfunktion?
    Köpte ny båt 2021 ( Yamarin 46 SC) och vill inte sätta in en frontmonterad elmotor då det påverkar övrig funktion för mycket. Båten kommer användas för dagsturer och fiske med familjen men det vore ju smidigt att slippa hålla på och ankra med traditionellt ankare mellan fiskeplatser. Det verkar ju väldigt smidigt att kunna plocka bort och sätta dit en aktermonterad motor och man slipper göra åverkan på båten i övrigt.
    Tips mottages tacksamt!
    Senast ändrad av Pannkakspappan; 2021-12-23, 09:00.

  • #2
    Eftersom båten vrider med vinden vid ankring skulle motorn få kämpa mycket mer med aktern mot vinden, i övrigt borde det väl funka med en motor avsedd för frontmontage.

    Kommentera


    • #3
      Ja det kanske blir svårt att få till i aktern. Jag vill helst slippa göra åverkan på båten varför en frontmonterad inte är aktuellt. Verkar inte helt lätt detta.

      Kommentera


      • #4
        Finns ju möjlighet att fästa en platta i räckena i fören där du kan montera ett fästa till en elmotor. Finns ju fina fästa för att fästa saker på grabbräcke och annat. Så slipper du borra i båten osv. Bara plocka bort om du vill o inget syns på båten.

        Kommentera


        • #5
          Inte hört talas om en aktermonterad med ankring tyvärr. Så överväg frontmonterat en gång till. Att en frontmonterad reellt förhindrar annan funktion har jag inte märkt av men det beror väl på vad man har båten till i övrigt och kanske var motorn hamnar i fram?

          Kan inte ngn liknande sidomontering funka att fästa i knapen (hålen) och i främre grabbräcket?
          Jag skulle också göra "åverkan" (några skruvhål) för en så pass viktig funktion (för mig iaf) om det behövdes.
          Lycks till vad det nu än blir!

          Click image for larger version  Name:	image_9913 (1).jpg Views:	0 Size:	115,0 KB ID:	2592524
          https://www.fiskesnack.com/forum/fis...otor-montering
          Senast ändrad av anteman; 2021-12-24, 13:17.

          Kommentera


          • #6
            Fören på båten är ganska smal och med en motor där skulle det försvåra i och urstigning så det är därför jag helst undviker detta. Jag är inte så insatt och uppskattar alla inlägg här Hur tänker man sig en montering i grabbräcken?

            Kommentera


            • #7
              Monterar du en platta som smsticker ut sidan om båten kan du montera en fronmonterad elmotor så den ligger på utsidan när den är uppfälld. Finns massa olika fästen för att klämma runt rören till "hajfenan" tex. Sen fästa en platta i de fästena och på plattan elmotorn. Visst du kommer ha en liten platta som sticker ut på ena sidan men i du kommer ha ett rent insteg i båten oavsett om du ha elisen monterad eller ej.

              Kommentera


              • #8
                Aha! Stort tack för detta, det låter ju som en intressant lösning. Vad är ”hajfenan”? Har sett det uttrycket men vet ej vad som avses.

                Kommentera


                • #9
                  Så här löste jag det. 1100 spänn hos den lokala plåtslagaren.
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0141.JPG
Views:	1401
Size:	2,59 MB
ID:	2592567

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 902 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                  6 svar
                  5 527 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg karlers
                  av karlers
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 312 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 406 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 887 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Arbetar...
                  X