Spolning av kylkanaler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spolning av kylkanaler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spolning av kylkanaler

    Jag spolar ur motorns kylkanaler med en vanlig muff som man klämmer fast över vattenintagen. Men ibland tar det oroväckande lång tid innan det syns någon skvallerstråle och då vågar jag inte fortsätta. I närheten av kylvattenintaget sitter en skruv märkt ”Washer”, jag antar att man kan skruva i någon ihålig skruv och koppla en vattenslang till den. Men vad ska man söka på för att hitta en sådan adapter? Heter den något särskilt?

  • #2
    Har för länge sedan använt en nippel som man satte där och kopplade en slang till men sedan muffarna kom har jag inte använt sån.

    Enkelt och säkert sätt att rensa skvallerröret är med en bit tråd från grästrimmern som Du lirkar in och kan nå långt in för att peta loss ev skräp men den skadar inte gummislangen.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Har för länge sedan använt en nippel som man satte där och kopplade en slang till men sedan muffarna kom har jag inte använt sån.

      Enkelt och säkert sätt att rensa skvallerröret är med en bit tråd från grästrimmern som Du lirkar in och kan nå långt in för att peta loss ev skräp men den skadar inte gummislangen.
      Bra tips, tack! Men tycker du muffarna funkar bättre? Jag brukar bli tvungen att köra i tunna men det är rätt bökigt.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av andrho Visa inlägg

        Bra tips, tack! Men tycker du muffarna funkar bättre? Jag brukar bli tvungen att köra i tunna men det är rätt bökigt.
        Tycker dem funkar OK men om jag misstänker att det är skräp i kanalerna så kör jag med tråden först och rensar och då brukar det räcka bra med muff.

        Kommentera


        • #5
          Hej, innan man använder en adapter som t.ex. skruvas i sidan på motorn är det viktigt att kolla i manualen ifall motorn kan vara igång eller inte då man använder denna port för att skölja, det varierar mellan märken o modeller, jag skulle säga det vanligaste är att man INTE kan ha igång motorn då, är så på min nuvarande Yamaha samt min förra Suzuki.

          Porten i sidan är vad jag förstår främst tänkt om man vill spola ur motorn medan båten ligger förtöjd vid brygga, är väl inte jättevanligt bland båtägare i vårt avlånga land, kanske något vanligare på västkusten? Dock bland jänkare, iaf de som tar väl hand om sina grejer, som kanske har båten vid brygga i Miami med sitt salta vatten, så verkar det vara standard att skölja ur på detta sätt efter varje tur. Ofta kan även motorn då vara upptiltad ur vattnet, men beror väl där igen på märke o modell.

          Min uppfattning är dock att det sägs vara bättre att köra med muff ("hörlurarna") eller tunna och att starta motorn, har för mig det står så i yamaha manualen iaf, att man då får en bättre genomspolning, men att "porten" med avstängd motor ändå fungerar dugligt då båten ligger vid brygga.

          Jag själv kör bara med muff, har båten på trailer, tiden till att skvallerstrålen går igång varierar lite men är som mest ca 30 s skulle jag säga, beror väl på hur mkt vatten som redan är i systemet. Köper man en muff är det bättre att ta den som är några kronor dyrare som skickar vatten från båda sidor samt framförallt klämmer åt lite hårdare, tycker jag.

          Kommentera


          • #6
            Tack för tips, det visste jag inte. Mina muffar fungerar men jag vågar inte vänta i 30 sekunder med risk för att förstöra impellern. Då rotar jag fram en tunna och kylvattnet kommer omedelbart. Men det är, som sagt, lite bökigt.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av andrho Visa inlägg
              Tack för tips, det visste jag inte. Mina muffar fungerar men jag vågar inte vänta i 30 sekunder med risk för att förstöra impellern. Då rotar jag fram en tunna och kylvattnet kommer omedelbart. Men det är, som sagt, lite bökigt.
              Jag hade inte vart orolig för det om jag var du, impellern får ju vatten i sig direkt, även med muff, men visst tunna är väl egentligen det bästa, så får motorn ta upp vatten på det sättet som den är byggd för. Jag kör dock bara med muff, även då jag startar första gången efter vintern, FK har båten i varmgarage.
              Något jag glömde nämna är ju det att om du ska köra med muff så iaf om man har en större motor så kan de ibland ha extra vattenintag fram på undersidan av växelhuset s.k. "low water intake" på engelska, detta för att man ska kunna ha tillräckligt vattentryck även med rejält hissad motor vid hög fart, då måste man isf först täcka för detta med en rejäl tejpbit.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 982 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 395 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 447 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 906 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 402 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X