Mercury 50 ELPTO 2stroke 2004 Spänningsregulator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 50 ELPTO 2stroke 2004 Spänningsregulator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mercury 50 ELPTO 2stroke 2004 Spänningsregulator

    Tjabba!

    Har en fundering med min mercury motor Mercury 50 ELPTO 2stroke 2004

    Jag ska installera ett nytt ekolod, det har inte varit något ekolod i denna båt tidigare vad jag vet.
    Men oron jag har är om att jag är rädd för att ekolodet ska friteras om jag kopplar på det på start batteriet har för mig det var 58ah.

    Jag har försökt leta upp manualen men ingen större lycka på den fronten även försökt online,

    Jag undrar då om det är så att den har spänningsregulator och jag inte behöver oroa mig så mycket, eller alternativt om ni har något bra sätt som jag kan testa detta på.

    Summering då är att jag ska koppla på ett ekolod på start batteriet och är orolig för att det inte finns någon spänningsregulator som räddar mitt ekolod.

    mvh Rickling

  • #2
    Startbatteriet precis som alla 12V batterier ger ju 12V ut och det är vad Ditt ekolod ska ha, att batteriet är på 58Ah har inget med det att göra så bara koppla och köra på. Viktigt dock att Du har en säkring på pluskabeln som skyddar ekolodet om något blir fel, en enkel hängsäkring funkar utmärkt för detta.

    Däremot kan jag tycka att 58 Ah för ett startbatteri är lite klent till en sådan motor Du borde ha min 80 Ah eller 105 Ah

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Startbatteriet precis som alla 12V batterier ger ju 12V ut och det är vad Ditt ekolod ska ha, att batteriet är på 58Ah har inget med det att göra så bara koppla och köra på. Viktigt dock att Du har en säkring på pluskabeln som skyddar ekolodet om något blir fel, en enkel hängsäkring funkar utmärkt för detta.

      Däremot kan jag tycka att 58 Ah för ett startbatteri är lite klent till en sådan motor Du borde ha min 80 Ah eller 105 Ah
      Mycke möjligt att det var 85 Ampere också på batteriet ! ska dubbelkolla det nästa gång jag är vid båten.

      Men de där med spänningsregulatorn, jag borde egentligen inte behöva vara orolig om jag har min säkring på pluspolen? är så sjukt nojjig då jag nyss beställt lodet och är sjukt rädd om det !

      Kommentera


      • #4
        Nej men spänningsregulatorn sitter i motorn och ser till att motorn inte laddar för många Volt till batteriet när den är igång men det har inget med hur många Volt som går ut ur batteriet för det är styrt av att det är ett 12V batteri och utspänning ligger på ett normalladdat batteri på +-12V om det börjar bli urladdat så sjunker det och om det går under 11 V så är det illa och vid 10,5V så stänger all utrustning som ekolod ner sig själva av säkerhetsskäl.

        Så det Du ska göra vid montering av ekolodet är att koppla pluskabeln till batteriets plus med en hängsäkring på kabeln, minuskabeln till batteriets minuspol och sedan är det bara att köra på.

        Ett tips dock är att Du skaffar ett enkom batteri som Du har enbart till ekolodet nu och andra förbrukare framöver och har startbatteriet till just start så blir Du aldrig utan startström, detta blir extra viktigt när Du skaffar en elmotor framöver vilket Du sannolikt kommer att göra ;-)

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Rickling Visa inlägg
          Tjabba!

          Har en fundering med min mercury motor Mercury 50 ELPTO 2stroke 2004

          Jag ska installera ett nytt ekolod, det har inte varit något ekolod i denna båt tidigare vad jag vet.
          Men oron jag har är om att jag är rädd för att ekolodet ska friteras om jag kopplar på det på start batteriet har för mig det var 58ah.

          Jag har försökt leta upp manualen men ingen större lycka på den fronten även försökt online,

          Jag undrar då om det är så att den har spänningsregulator och jag inte behöver oroa mig så mycket, eller alternativt om ni har något bra sätt som jag kan testa detta på.

          Summering då är att jag ska koppla på ett ekolod på start batteriet och är orolig för att det inte finns någon spänningsregulator som räddar mitt ekolod.

          mvh Rickling
          Det høres ut som du blander spenning (V) og strøm (A) litt her. Hvis du har et startbatteri i dag, og med det lading av batteriet fra motoren, så er alt på plass i motoren din. Hvis du har manuell start i dag, må du undersøke nærmere hva som finnes i motoren, og om du eventuelt må inn med likeretter og spenningsregulator. Hvis du vil teste hva ladespenningen er fra motoren din i dag, så trenger du et voltmeter.

          Når du har koblet opp ditt nye ekkolodd, så legger du opp tilførslesspenning (supply voltage) som et skjermoverlegg på ekkoloddet. Alle moderne ekkolodd har det, men du må legge det opp. Så følger du med på spenningen. Et fulladet blybatteri gir typisk 12,7V uten noe annet enn ekkoloddet slått på i båten. Du kan få litt spenningstap i ledningene, så alt mellom 12,4 og 12,7V er OK. Når du så starter motoren din vil spenningen stige siden motoren lader batteriet, og typisk vise 14-14,6V etter en liten stund med lading. Hvis spenningen stiger noe særlig over 14,8V bør du få sjekket spenningsregulatoren din, for selv om de fleste ekkolodd tåler opp til ca 17V så tåler ikke batteriet ditt så høy ladespenning og vil ødelegges av det på sikt.
          Senast ändrad av Team Colibri; 2022-05-30, 09:53.
          Team Colibri

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 965 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 375 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 439 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 902 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 366 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X