Började med att förra året gick den relativt bra, sedan strulade det slutet av säsongen.
Under vintern gjorde jag:
* rengöring av förgasare
* rengöring av all bränsleslang etc
* bytte stift och tändspole.
Sedan la jag ner båten nu i sommar och körde, gick väldigt fint en stund sedan gick den knappt köra. Så jag:
*tog isär allt som hade med tändning att göra, kontrollera kablar etc
* tog isär allt med bränsle/luft/förgasare och rengjorde allt och funktionstestade.
Men det vart ingen skillnad. Lyckades sedan mäta mig till att tändspolen va kass (garanti), så satte dit en ny sedan gick den som den skulle igen.
La ner i vattnet och sedan så går den endast på 1 cylinder ännu en gång. Tog upp båten till jobbet där jag har verkstad och gjorde:
* komptest (10bar~) på båda cylindrarna.
* kollade så det kom soppa till cylindern, vilket de gjorde.
* bytte cdi till en ny som jag fick tag på till ett bra pris i förpackning (ej använd) och då hade jag upp svänghjulet och kollade allt där under och allt såg bra ut.
Efter detta startade den inte så jag kollade allt ännu en gång, märkte då att kilen till svänghjulet gått sönder så svänghjulet/timingen va helt fel, monterade dit en ny kil och startade upp den, då lät den att gå fint och kollade gnista etc och allt verkade ok, gick på 2 cylindrar då.
Satte ner i vattnet och nu går den mycket renare och svarar bättre (följde guide och fixade alla länkage också), men den är väldigt slö och varvar aldrig ur ordentligt.
Tagit lös stiften och ser då att den nedre cylindern knappt blir sotigt och de övre blir det, provade byta plats på stiften men ingen skillnad.
Tog kabeln till cylinder 1 och satte på cylinder 2, men då startar den inte alls och vice versa.
Nu är jag helt slut på ideer och jsg kan verkligen inte förstå varför den inte ska kunna fungera som den ska. 2-takt bruka va väldigt simpla men jag är helt tom nu.
Detta är då gjort sedan början av sommaren:
* ny cdi
* ny tändspole
* nya tändkablar samt stift
* ny soppa
* kompprov utfört
* rengjort bränsletillförsel etc(slangar, blåsa osv)
* kollat timingen på svänghjulet (verkar hamna lite off men eftersom den tänder som den ska på cylinder 1 borde väl cylinder 2 va rätt också(rätta mig om jag har fel).
* ställt in alla länkage till förgasare etc
* rengjort förgasare
*kontrollerat reedventilerna
VAD ÄR NÄSTA STEG
Under vintern gjorde jag:
* rengöring av förgasare
* rengöring av all bränsleslang etc
* bytte stift och tändspole.
Sedan la jag ner båten nu i sommar och körde, gick väldigt fint en stund sedan gick den knappt köra. Så jag:
*tog isär allt som hade med tändning att göra, kontrollera kablar etc
* tog isär allt med bränsle/luft/förgasare och rengjorde allt och funktionstestade.
Men det vart ingen skillnad. Lyckades sedan mäta mig till att tändspolen va kass (garanti), så satte dit en ny sedan gick den som den skulle igen.
La ner i vattnet och sedan så går den endast på 1 cylinder ännu en gång. Tog upp båten till jobbet där jag har verkstad och gjorde:
* komptest (10bar~) på båda cylindrarna.
* kollade så det kom soppa till cylindern, vilket de gjorde.
* bytte cdi till en ny som jag fick tag på till ett bra pris i förpackning (ej använd) och då hade jag upp svänghjulet och kollade allt där under och allt såg bra ut.
Efter detta startade den inte så jag kollade allt ännu en gång, märkte då att kilen till svänghjulet gått sönder så svänghjulet/timingen va helt fel, monterade dit en ny kil och startade upp den, då lät den att gå fint och kollade gnista etc och allt verkade ok, gick på 2 cylindrar då.
Satte ner i vattnet och nu går den mycket renare och svarar bättre (följde guide och fixade alla länkage också), men den är väldigt slö och varvar aldrig ur ordentligt.
Tagit lös stiften och ser då att den nedre cylindern knappt blir sotigt och de övre blir det, provade byta plats på stiften men ingen skillnad.
Tog kabeln till cylinder 1 och satte på cylinder 2, men då startar den inte alls och vice versa.
Nu är jag helt slut på ideer och jsg kan verkligen inte förstå varför den inte ska kunna fungera som den ska. 2-takt bruka va väldigt simpla men jag är helt tom nu.
Detta är då gjort sedan början av sommaren:
* ny cdi
* ny tändspole
* nya tändkablar samt stift
* ny soppa
* kompprov utfört
* rengjort bränsletillförsel etc(slangar, blåsa osv)
* kollat timingen på svänghjulet (verkar hamna lite off men eftersom den tänder som den ska på cylinder 1 borde väl cylinder 2 va rätt också(rätta mig om jag har fel).
* ställt in alla länkage till förgasare etc
* rengjort förgasare
*kontrollerat reedventilerna
VAD ÄR NÄSTA STEG
Kommentera