Minn kota 40 eller 36 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn kota 40 eller 36

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Minn kota 40 eller 36

    Minn kota 40 eller 36

    Det har skrivits mycket att gå upp i storlek vid köp av elmotorn,men min fråga är om mod 40 kan bli för snabb i trollingfart för en gammal dubbelbottnad båt
    4m som blir tyngre när vattnet fyller mellanrummet,
    eller är 36an ett bättre köp
    Det är den enda motorn som kommer att användas,och det är i mindre o medelstora sjöar jag fiskar i.

    Wobblersnidarn

  • #2
    Köp den största du har råd med
    Jag hade samma funderingar om min 55lbs minnkota skulle skjuta på båten för fort, men på 1'ans växel snurrar proppen så sakta att man ser propellern och kan räkna varven.
    Har inte testat så mycket, men jag tror min båt måste ha minst 2'ans växel för att komma upp kring 1-1,5 knop, kanske tom. 3'ans växel.
    Båten är 415cm + 30hk motor + ~250 kg last

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
      Köp den största du har råd med
      Jag hade samma funderingar om min 55lbs minnkota skulle skjuta på båten för fort, men på 1'ans växel snurrar proppen så sakta att man ser propellern och kan räkna varven.
      Har inte testat så mycket, men jag tror min båt måste ha minst 2'ans växel för att komma upp kring en knop, kanske tom. 3'ans växel.

      Båten är 415cm + 30hk motor + ~250 kg last
      Jag håller med där, tyckte den (iofs hårt lastade) 3.25?m båten gick mkt fint på lägsta "klicket" med en 50lbs.
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Jag har iofs bara varit ute en gång med elmotorn och inte kört trolling.
        Hade stora motron nere så riggen och proppen bromsar ju, samt att vi var två fullvuxna.

        Är jag själv, vindstilla väder och tiltar upp stora motorn så inte riggen släpar tror jag det är 2'an som gäller för min båt.
        Jag upplever som att 1'ans växel är ganska värdelös om man inte har en väldigt lättdriven båt, jag menar, man ser hur proppen sakta snurrar och det händer inte så mycket mer. Kanske kan trolla en kanot på det läget

        Däremot är det bra fart på högsta läget, mkt bra kraft för korta förflyttningar och jag gillar elmotorn skarpt till spinnfisket när man vill flytta sig då och då.
        Senast ändrad av Test005; 2007-03-19, 21:20.

        Kommentera


        • #5
          Större motor större elförbrukning...

          Vist är det bra med en större motor men den både kostar mer och drar med ström. Kolla in www.navpool.se de har en bra tabell som visar dragkraft och elförbrukning på alla Minn Kota Endura motorerna. Du hittar informationen under rubriken elmotorer.

          Fredrik
          Senast ändrad av Bläckfisken; 2007-03-22, 16:23.

          Kommentera


          • #6
            Drar förvisso mer på maxeffekt, men verkningsgraden är bättre hos en större motor. Dvs du får mer effekt av mindre energi.

            Kommentera


            • #7
              Min fd trailer båt. Cresent 425 använde jag en kota 36 på. Inga som hellst prob.. Vid göstrollling var det 1:an som gällde. Annars gick det för fort..Vid mer eller mindre blekvatten skall tilläggas..
              http://blogg.aftonbladet.se/27714/

              Kommentera


              • #8
                Desto mer man försöker sätta sig in i elmotorernas värld så tvivlar jag kanske att en sådan passar som ensam motor.
                Men avundsjuk har jag blivit när båtar glider iväg tyst,tyst,tyst ut i sjön.
                Slippa bensin/avgaserna från småmotorerna och det störand ljudet.
                Nackdelen av att ha 2st batterier i båten och vara orolig räcker elen till.
                Det är nog till 40:ans fördel det lutar men kommer den att räcka som ensam motor på båten???????
                Wobblersnidarn

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Wobblersnidarn Visa inlägg
                  Desto mer man försöker sätta sig in i elmotorernas värld så tvivlar jag kanske att en sådan passar som ensam motor.
                  Men avundsjuk har jag blivit när båtar glider iväg tyst,tyst,tyst ut i sjön.
                  Slippa bensin/avgaserna från småmotorerna och det störand ljudet.
                  Nackdelen av att ha 2st batterier i båten och vara orolig räcker elen till.
                  Det är nog till 40:ans fördel det lutar men kommer den att räcka som ensam motor på båten???????
                  Wobblersnidarn
                  Vi har varit ute många gånger med en 36,a som ensam motor. Men då har vi haft 2st 120a batterier och ett mindre, det räcker en hel dag.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av fure Visa inlägg
                    Vi har varit ute många gånger med en 36,a som ensam motor. Men då har vi haft 2st 120a batterier och ett mindre, det räcker en hel dag.
                    Hej
                    Hur stor/tung båt har du,är det långa transportsträckor under fisketuren eller mest trolling.
                    Wobblersnidarn

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X