Min Kota på marketplace. Scam eller bra pris? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min Kota på marketplace. Scam eller bra pris?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min Kota på marketplace. Scam eller bra pris?

Hej på er.

stötte på den här på Facebook:

killen säljer en minn kota åt någon han känner.

han svarar otroligt snabbt. Säger att det finns 4 intressenter. Vill inte lösa köpet på blocket med blocket-paket
    han utger sig för att heta Tobbe Wikberg och vara känd sportfiske-profil. Han minns inte sitt inloggning på fiskesnqck och vill inte skicka bild på sitt körkort förens efter ett samtal.

hans nummer är inte listat till någon Tobbe på hitta/eniro osv men på Swish verkar det kopplat till rätt person.

så, vad tror ni? Vad är hans end game? Det känns ju svårt att tro att en kille som auktionerat ut fiskedagar till förmån för BRIS har börjat scamma folk på internet.

Är detta samma kille som i artiklarna eller har någon skapat ett konto med hans namn och hur har han då fått ett Swish-nummer med korrekt namn?

är jag bara paranoid eller kan man förvänta sig att 3 länkar ska få en att swisha 5000kr?

Tyvärr många skojare på nätet, om han hjälper en vän att borde du kunna få dennes namn och telefonnummer.

Priset i sig är väl ok det är en enklare motor än terrova

Kommentera

Varför skulle han gå med på något så absurt som att skicka ett foto på sitt körkort till någon okänd på internet?
      Han kan ju då få sin identitet kapad med ett fullständigt helvete att ta itu med efteråt.
      Att inte vara med på Hitta eller Eniro är ett tecken på sunt förnuft så det behöver inte vara en varningsflagga heller.

Jag kan inte se annonsen och kan inte säga något om det det är en bedragare eller inte.
      Men om du inte litar på att göra affären på distans så köp av någon annan eller möts upp personligen och gör affären.

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
        Varför skulle han gå med på något så absurt som att skicka ett foto på sitt körkort till någon okänd på internet?
        Han kan ju då få sin identitet kapad med ett fullständigt helvete att ta itu med efteråt.
        Att inte vara med på Hitta eller Eniro är ett tecken på sunt förnuft så det behöver inte vara en varningsflagga heller.

Jag kan inte se annonsen och kan inte säga något om det det är en bedragare eller inte.
        Men om du inte litar på att göra affären på distans så köp av någon annan eller möts upp personligen och gör affären.
        Tanken var nog mest att kolla vad människorna här säger gällande om det är ett vanligt sätt att scamma folk. Artiklarna verkar ju vara riktiga så det vore ju snällt att meddela killen om någon faktiskt utger sig för att vara honom och försöker lura folk på facebook. Sammantaget är det ju en del varningsklockor.

Gällande körkortet så var det han som erbjöd sig att skicka en bild på det i konversationen. Jag svarade att visst, det får du gärna göra om du vill det men möttes till svar då att efter samtalet skulle detta ske. Jag försökte helt enkelt syna hans bluff. Jag skulle själv inte vilja skicka bild på mitt körkort så jag ansåg det märkligt.

Som sagt, trist om någon utger sig för att vara honom, och märkliga beteenden om man skickar 8 år gamla artiklar som bevis på att man är den man säger man är samtidigt som man använder ett konto från 2023 där alla bilder är 2 dagar gamla.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	282
Size:	78,7 KB
ID:	2645915Click image for larger version

Views:	272
Size:	158,6 KB
ID:	2645916Click image for larger version

Views:	273
Size:	64,4 KB
ID:	2645917Click image for larger version

Views:	281
Size:	1 001,1 KB
ID:	2645918​​

Jag hittade även bilden han använt med google reverser search så verkar vara lurendrejeri.

Kommentera

Jaså herr "Wikberg" är i farten igen...
            Det är bara att lägga ner och hoppas att han inte blåst nån denna gång.
            Han var väldigt aktiv på Blocket för en tid sedan, annonserna gällde främst Revo Beast och lite olika Lowrance ekolod.
            Han bytte profilnamn en hel del och använde ofta olika orter i Dalarna i annonserna, ibland även utanför länet.
            Skrev alltid att det var flera som var intresserade, troligen i hopp om att man ska skicka över lite snabba pengar.
            Blev lite av en hobby att vara lite "dryg" och be om bilder på givare mm som han aldrig kunde lösa och så fort man frågade om man kunde hämta på plats blev det knäpptyst.
            Har anmält många annonser på Blocket som tagits bort så han verkar nu uppenbarligen flyttat verksamheten till Facebook.
            Ful fisk!

Kommentera

Där ser man!

Vad tror du? Är det samma kille som i artikeln?
              Jag provade swisha 1kr till numret han gav mig och döm om min förvåning. Det var Tobias Wikberg som dök upp. Var hela budgivningen på tradera för en fiskedag till förmån för BRIS en bluff den också då eller vad tror du?

Kommentera

Jag vet inte hur han ser ut, om det verkligen är han.
                Huruvida insamlingen till BRIS var en bluff eller ej kan jag inte spekulera i men att han har hållt på med annat skumt genom åren är solklart.
                Jag hade bett honom ta nåt slags specifikt kort för att säkerställa att han verkligen har elmotorn i fråga.
                Men det faktum att du hittat bilderna han använt på ebay säger väl allt...

Kommentera

Du har så rätt!
                  Sorgligt hur som helst.

Jag anmäler annonsen och blockerar honom. Tack för hjälpen!

Kommentera

Han är scammer. Jag har köpt hur mycket som helst på nätet och det har alltid funkat perfekt. Fick en dålig magkänsla och tänkte skita i det men diskuterade lite hemma och kom fram till att det borde vara lugnt. Det var det inte..

Inte många kronor förlorade men mer principen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av James83, 2017-06-11, 10:23
                    14 svar
                    1 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Karlmagnus  
                    Startad av Okoun, 2023-11-27, 16:52