Strömförbrukning minn kota motorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömförbrukning minn kota motorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Strömförbrukning minn kota motorer

Jag har i dagsläget en Minn Kota Endura 34lbs och skulle vilja uppgradera till t.ex Traxxis 70lbs (letar begagnat), jag trollar på steg 1-3 på Enduran för en hastighet på 0.8-1.2 knop
    Kommer jag spara i batteri på en kraftigare motor, hur mycket skulle Traxxis dra vid 1.5 knop i en timme, skulle jag klara mig på 2 st 12V 100Ah Lithium eller borde jag kolla efter annan motor?
    Batterierna är inte köpta utan jag har idag ett 12v60Ah AGM batteri som räcker i 3 timmar cirka
    Jag tycker enduran räcker när låg fart är givet för dagen men ibland krävs en högre fart, jag vill inte ha en frammonterad motor av ekonomiska skäl även, båten är typ en ryds 1018.

mvh
    Senast ändrad av Kunggös; 2025-07-28, 13:33.

Jag brukar alltid säga att köp så stor elmotor du har råd med... Men en 24 volt 70 traxxis på en liten ryds västkust som väger 150 kg är nog även i mitt tycke lite overkill... Om den nu inte skall användas även till längre transporter...
    Traxxis motorerna har ju pwm styrning eller maximizer som minnkota kallar det, så de blir betydligt snällare på elförbrukningen än motorer utan sån, allt annat lika....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vad är billigaste motorn med maximizer och vilken dragkraft ska jag sikta på? 50?

Kommentera

En Endura MAX 55:a drar 14A som minst och 45A som mest. Min gissning är att den drar kring 20-25A vid trolling.
        Minn Kota ENDURA Max 55 - cause of special electronic up to 5 times longer maturities, infinitely variable speed control, Battery indicator

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
        31 svar
        23 443 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg nivv
        av nivv