Förslag på elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på elmotor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förslag på elmotor

Har börjar planera inköp av en frontmonterad elmotor till min Flipper 535 S, tom båt + motor väger ca.550kg. Budgeten ligger runt 10-15.000kr. Måste finnas ankringsfunktion, gå snabbt och smidigt att plocka av då båten också används som familjebåt och den behöver inte vara kompatibel med fotpedal då den kommer köras med fjärrkontroll.

Ju mer man läser på desto mer osäker blir man på vilket märke/modell man ska ha. Så ös på med förslag, gärna med egna erfarenheter av just den modellen.

Var har du båten är det blåsigt & tuff sjö?
    Har båt i Mälaren där det kan bli blåsigt & stökigt, har haft en HR532 med 12v motor & det funkade hyfsat, men MKT bättre med 24V då har man inga även när det blåser & vågit så jag hade valt en 24V motor alla dagar i veckan.

Med din budget då hade jag tittat på beggat & först & främst efter en Minn Kota Terrova 24V, alternativt en Motorguide, båda är mkt bra men jag tycker Minn Kota känns lite vassare & framförallt en fjärrkontroll med display.

Batteri då hade köpt Lithium typ Litime.de 24V 50ah kostar lika mkt som 2 blybatterier & väger mindre än hälften av ett blybatteri

Kommentera

Vet inte om den här finns att köpa i Sverige: https://happyangler.fi/products/hydr...asahkomoottori Kan inte heller säga något om kvaliteten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Vet inte om den här finns att köpa i Sverige: https://happyangler.fi/products/hydr...asahkomoottori Kan inte heller säga något om kvaliteten.
        Får känslan av att Hydra & Watersnake är samma, har ingen erfarenhet av dessa märken.

Ring & prata med Olssons dom har Watersnake

Kommentera

Jag bor och fiskar på Åland, så de är blåsigt och stökigt imellanåt. Funderade lite på 24V också. Bättre med lite för mycket än att man måste planera om dagen och byta ställe pga att man har varit snål.

Har varit lite fram och tillbaka att köpa en ny billigare mot en begagnad dyrare motor, men MK verkar ju ha en del reservdelar ifall man går på en nit med beggat.

De jag har läst mig till verkar Hydra och watersnake vara mer eller mindre samma. Och varierande i kvalite, vissa har haft problem och vissa har varit väldigt nöjda.

Kommentera

Siden du bør kjøpe en 24V så går budsjettet ditt på en smell om du ikke kjøper brukt. Du ser på 6000+ for batteriene og fra 18.000 og oppover for motor. Etter at Motorguide gikk ut av produksjon har selvfølgelig hovedkonkurrenten Minn Kota benyttet anledningen til å ta seg godt betalt, så Watersnake blir budsjettalternativet.

Eller så kan du gjøre det jeg skulle ønske jeg turte å gjøre selv og bestille en skikkelig kineser. Risikoen er skyhøy med tanke på reservedeler men den er børsteløs til en tredjepart av prisen andre tar: Sanvu Series - MAKO SHARK
            Team Colibri

Kommentera

Ännu ett lågprismärke: https://www.ruoto.fi/veneily/saxa-sh.../p/950900-090/ Med eller utan monteringspaket. Framtagen av Ruoto tillsammans med den producerande fabriken för nordiska förhållanden och sägs vara saltvattentålig. Priserna i länken utan moms.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                Siden du bør kjøpe en 24V så går budsjettet ditt på en smell om du ikke kjøper brukt. Du ser på 6000+ for batteriene og fra 18.000 og oppover for motor. Etter at Motorguide gikk ut av produksjon har selvfølgelig hovedkonkurrenten Minn Kota benyttet anledningen til å ta seg godt betalt, så Watersnake blir budsjettalternativet.

Eller så kan du gjøre det jeg skulle ønske jeg turte å gjøre selv og bestille en skikkelig kineser. Risikoen er skyhøy med tanke på reservedeler men den er børsteløs til en tredjepart av prisen andre tar: Sanvu Series - MAKO SHARK
                Blir det 24V måste de nästan bli begagnat. Eller om de blir som vanligt, man lägger en maxbudget och innan de är klart är man uppe i de dubbla. Har du någon erfarenhet av watersnake?

Intressant, måste kolla upp kinesen också!

Kommentera

Jeg har en aktermontert Watersnake med fjernkontroll og den fungerer veldig bra, børsteløs er den også. Men de frontmonterte modellene har jeg ingen erfaring med.
                  Team Colibri

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Ännu ett lågprismärke: https://www.ruoto.fi/veneily/saxa-sh.../p/950900-090/ Med eller utan monteringspaket. Framtagen av Ruoto tillsammans med den producerande fabriken för nordiska förhållanden och sägs vara saltvattentålig. Priserna i länken utan moms.
                    Håller koll på ruoto då jag brukar beställa därifrån och dom skickar momsfritt hit. Skulle vilja ha lite recensioner på Saxa och hydra/watersnake.

Brukar ju vara väldigt bra service där så jag tror inte det skulle bli något problem om man köper en saxa och den börjar krångla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 513 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv