Mercury 4hk - Ha eller inte ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 4hk - Ha eller inte ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mercury 4hk - Ha eller inte ha?

    Jag har spanat in en roddbåt till vilken det medföljer en Mercury 4hk. Totalpris 6500:- Träbåten är byggd -85 så motorn är antagligen ingen ungdom. Varken båt eller motor har jag ännu sett i verkligheten.

    Jag har inget mot att ro, det har jag gjort i 50 år och skötsel av mindre träbåtar tror jag mig också behärska tillräckligt vid det här laget.

    Men det är motorn! Av resonemanget i en del andra trådar får jag intrycket att jag ska försöka pruta bort den och skaffa en bra elmotor istället.

    Innan jag tar kontakt med säljaren vill jag nu ha lite på fötterna så jag inte blir omkullpratad i första försöket.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

  • #2
    Dom där gamla mercury motorerna brukar skramla och gå. Har två st en 20hk från -74 som har används som trolling motor i sex år och har inte en gång stannat efter ha gått 8 timmar på tomgången bytte nyss tänd stift på den pga jag råkade stöta till det och keramiken gick av och det var på original stiften från -74. den andra motor är en 4hk från -73 den har också gåt som en klocka men den skramlar från drag anordningen och går inte lika rent på tomgången som 20hk


    http://teamchar.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Jag hade en plastbåt med 3,5hk motor förut. Den motorn visste vi inte exakt årsmodell på men jag vill minnas att vi kom fram till att den tillverkades 78-81 så den var inte direkt ny heller. Den ville inte fungera i trollingfart men gick i övrigt helt klanderfritt så vi hade den bara till transport och för trollingen hade vi en elmotor (minkots minsta modell). En mycket bra lösning för vårt fiske.

      Frågan är om du kan pruta bort motorn och få ner priset så pass mycket att det är värt att avstå motorn. Säljaren vill ju göra det enkelt för sig och säljer därmed allt i ett paket, jag gissar därför att "rabatten" om du väljer att inte köpa motorn blir alltför låg.

      Om sjön är liten eller att du av annan anledning kör inga eller väldigt korta transportsträckor skulle jag nog enbart köra elmotor, vill du kunna förflytta dig lite längre sträckor skulle jag köra med dubbla motorer.

      Om vi nu förutsätter att allt är i förväntat skick och du tänker göra affär är mitt tips att köpa båten inklusive motor och i händelse av att den upplevs överflödig säljer du den. Det tror jag du tjänar på ekonomiskt samtidigt som du får möjlighet att prova dig fram till vad som känns bäst.

      Kommentera


      • #4
        Motorn är nog lagom till båten men eftersom jag igag inte har något bra ställe att förvara den under vintern. Båten räknar jag med att vända om och låta ligga på bockar över vintern vid sjön.

        Men kommer tid kommer kanske råd för förvaringen av motorn också.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Som Lodur sa, vill du inte ha motorn efter ett tag så sälj den. Fungerar den så kommer den att vara mycket lättsåld. Skulle den vara dålig under provkörningen så har du någonting att pruta med

          Lycka till

          /D

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 902 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
          6 svar
          5 528 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg karlers
          av karlers
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 312 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 406 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 887 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Arbetar...
          X