Växeln går ur vid gaspådrag ?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Växeln går ur vid gaspådrag ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Växeln går ur vid gaspådrag ??

    Efter att ha böjt i Växel & gasvajern lite under fiske (för att få undan den i sidled/ivägen) så plötsligt hoppar växeln ur vid gaspådrag (inte konstigt i sig då ngt ändrat inställningen) Men justeringar är gjorda och V-vajern spänd/justerad i hållaren mot motorn men minimal skillnad uppnås - jag ser att växelföraren i motorn ligger kvar i ex. framläge men ändå går växeln ur vid mer gas än 6-7 knop (En -04 Mercury 15Hk/4-takt) likaså vid back och neutral - läget bibehålls men som sagt växeln går ur !!!

    Finns det ngn som är kunnig på detta för tips !! Har justerat ca 7-8 mm men det kanske krävs mkt mer ?


  • #2
    Har aldrig ägt en motor från 2000-talet. Däremot har samma fel att växeln hoppar ur i friläge framförallt vid gaspådrag hänt många gånger bla på mercury och yamaha. Åtgärdas alltid på samma sätt. Mitt på riggen sitter det en liten lucka, öppna den, innanför den sitter justeringen, lite micklel man får prova sig fram..Två växelförare/stänger är låsta vid varandra, har förskjutit sig...bara lossa och ändra...

    Kommentera


    • #3
      Jadu, man måste inte va ett geni för att kanske testa att.. böja tebaka den precis som den var?

      - Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

      Kommentera


      • #4
        Svaret kommer här

        Puuuuh - felet hittat och åtgärdat, pinsamt men man kan ju inte kunna tänka på allt !!

        * Vulkningen kring propellerns centrumhylsa har gett sig - man kan smått ana i efterhand att gummit kring splineshylsan till propelleraxeln har flyttats bakåt/utåt några mm samt lite smulor av gummit syns. Enligt Marinan så kan detta ha skett antingen vid grundkörning men då skall det synas på propellerbladen dock inte i mitt fall och vid påkörning av lösa "tampar" och som i mitt fall fm. kommit lite för nära en vasskant och där fanns blålera - det krävs tydligen ngt som "segar" och sedan knäcker vulkningen - därför går det att köra normalt (0-5 knop) tills man ökar och då tappar vulkningen greppet kring propellern och ingen driv helt enkelt (detta tolkade jag som att växeln gick ur då han bara rusade utan drivning) - "mycket skall man vara med om innan man ligger med näsan i vädret"

        För den som undrar så kostade en ny Mercury-propeller med Part Number 48-828156A12 med 9" stigning hela 1250 Skr - Detta är inte orginalstigning utan en propeller ditsatt för trollingegenskaperna/låg fart på tomgång i 1:a hand.
        Skandal att det inte går att ha utbyteshylsor på dessa mindre propellrar - tidigare fanns en firma som vulkade dessa men priserna blev till slut nästan lika höga som nya propellrar så idag är denna firma ej igång enligt Marinan.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 954 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 374 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 439 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 901 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
        414 svar
        63 344 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DIFAnders  
        Arbetar...
        X