6hk motor till 3m gummibåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6hk motor till 3m gummibåt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 6hk motor till 3m gummibåt

    Nu behöver jag hjälp!!!
    Jag tänker köpa en motor men har ingen koll på vad!!!

    Jag har en 3m gummibåt som jag kört med elmotor vilket fungerat bra.
    Men nu har jag flyttat och helt plötsligt har jag större vatten att fiska i.
    Jag har insett att jag behöver en bensinmotor, båten klarar 15hk men då jag förvarar den isär plockad behöver jag en lätthanterlig motor.

    Runt 6hk tror jag är vettigt viktmässigt ca 25-30kg. Jag har tänkt att köpa en ny (självklart kollar jag efter bättre begagnade) och jag var förbi Granec(?) här i luleå där hade de en honda för ca 17 900 som vägde ca 38kg och en Mercury för ca 14 900 som vägde 25kg. Hondan hade 2 cylindrar och Mercuryn 1.

    Nu kommer frågorna, när man köper en mindre fyrtaktare vilket märke är bäst eller kanske snarare vilket/vilka ska man undvika? Jag har sett i andra trådar att bla Elanen sågar Mercury.

    Finns det någon fördel med 2 framför en cylinder? Observera att jag inte är ett mekanikerämne och min motorkunskap sträcker sig till att tanka.

    Sedan har jag även sett att Tohatsus "nya" två-taktare reas ut, kan det vara ett alternativ? Då kanske jag kan köpa en starkare motor.

    Tror ni jag gör bort mig (ni vet grubblerierna om hur fantastiskt det skulle ha varit med en lite större motor) om jag köper en 6hk och borde jag kanske köpa en större motor trots besväret med större vikt???

    Hoppas någon kan hjälpa mig med lite råd!!!

    MVH

    Robertn

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
51 svar
6 965 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
24 svar
10 375 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sirre9
av Sirre9
 
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
10 svar
3 439 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maxxim
av Maxxim
 
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
9 svar
1 902 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DavidFelmeri  
Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
414 svar
63 366 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DIFAnders  
Arbetar...
X