Strul med backen, HJÄLP !!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strul med backen, HJÄLP !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Strul med backen, HJÄLP !!!

    Idag hände något riktigt konstigt med min hittils välfungerande tvåtaktare mariner 50 årsmodell 90, utombordare:

    Var ute och åkte bestämde mig för att åka hemåt, kör på när plötsligt motorn bara dör precis som om jag fått soppatorsk.
    Kollar tanken finns lite soppa i botten på tanken men jag fyller på från reservdunken för att vara på den säkra sidan. Jag startar motorn den går igång men dör igen. När jag ska starta igen går motorn inte runt, andra och tredje försöket skramlar det. på fjärde försöket hoppar motorn igång, jag åker sakta framåt ryckigt och hackigt mot en brygga,efter motorstopp 2 ggr till kommer jag fram. Kollar om någon kan tänkas veta vad felet är med annan båtägare men ingen hjälp där, han är lika dålig på motorer som jag.
    Jag bestämmer mig för att försöka köra hem till min hamn tar normalt kanske 5 minuter i vanliga fall, med låg fart kommer jag fram runt 4-5 knop inget ryckande nu men när jag närmar mig min plats och lägger i backen för att bromsa lite går motorn upp i varv utan att backen åker i så det blir en liten smäll. Motorn dör igen.
    Nu går det att starta motorn men backen fungerar inte det blir som att gasa i tomgång.

    Vad har hänt med motorn någon som kan hjälpa mig ???

  • #2
    Jag tycker också att det låter som att du fått flera fel på motorn samtidigt.

    Växelhuset har förmodligen havererat när du inte får i den ena växeln men den andra funkar hjälpligt.

    När du tappar så mycket effekt så är det oftast en cylinder som är ur funktion. Skramlanden när du startar motorn gör ju att man kan misstänka att något mer än kolven gått åt pipan, kan vara en bit av cylinderväggen som ramlat in eller liknande. Kan väl kanske även vara kolven som spruckit eller något sånt.

    Din motor börjar ju vara rätt gammal med sina 17 år och frågan är väl om det är värt att lägga ner en så stor "investering" i att laga den med tanke på värdet efteråt.
    Hade jag varit du så hade jag nog kikat efter antingen en likadan motor och ha kvar din som reservdelssnurra, iofs. så finns det väl inte så mycket av värde kvar i den när de 2 vanligaste felen redan har inträffat.
    Annars så får du väl plocka fram spargrisen och börja fylla den med kapital så att du kan köpa dig en motor till våren.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

    Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

    Läs min fiskeblogg:

    http://blogg.fjallfoto.se

    Kommentera


    • #3
      Hej grabbar och tack för snabba svar.

      Min båt 400 kg och det är väl inte en jättestor belastning på motorn eller är det, står att man max ska ha 50 hk på båten.
      Vad kostade det dig att fixa motorn Eino ?

      Da Moose jag körde tillbaka själv i den låga hastigheten för att jag blev rädd för att det skulle ta stopp igen motorn går i full fart om jag gasar på, så framväxeln funkar bara det att det gick hackigt när jag drog på mer gas.
      Men om det nu ändå är som du säger har du någon aning om hur stor "investeringen" skulle kunna bli ?

      Sådana problem som jag fått är det att motorn blivit dåligt omhändertagen eller är det sånt som kommer med åldern?

      MVH _DoGGi_

      Kommentera


      • #4
        tycker det låter som att ev topplockspackningen har gått

        Kommentera


        • #5
          Gruvis har nog rätt, om motorn fortfarande kan varva upp och verkar ha kraft i sig så är det nog inte en cylider som nypt eller en kolv som spruckit. Topplockspackningen kan nog vara problemet.
          Men växelhuset lär du få lämna in på reparation också tror jag.

          Har inte cylindern nypt och skadats så behöver det inte bli så dyrt. Växelhuset kommer dock att kosta dig några tusenlappar.
          Jag tror inte att du kommer under 5000:- för dessa reparationer totalt.

          I våras fick jag lämna in min motor och byta växelföraren som går ner i växelhuset, den lite "enklare" reparationen gick på nästan 2 papp. Då ingick det nya packningar till hela vevhuset också.
          Det tog ett bra tag att få isär allt sa mekanikern, växelhuset på min Suzuki 15 HK från -92 var ju inte öppnat sen motorn var ny och det hade väl mugglat ihop ganska bra.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

          Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

          Läs min fiskeblogg:

          http://blogg.fjallfoto.se

          Kommentera


          • #6
            Kollade du att det kom vatten i från skvallerstrålen när motorn gick dåligt. Om impellern gått och du kört på så är den ju rätt vissen nu motorn. Låter konstigt att både växelhus och motorn rasat samtidigt. Låter mer som det är växelhuset som skurit. Du har väl kört på vatten i växelhuset i stället för olja.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #7
              johnson 60 hk

              renoverade för ca 10 år sedan en johnson 60 hk som skurit pga oljepumpen lagt av. Kostade 16000 kr och de bytte kolvar, den borrades och en massa som jag inte kommer ihåg.

              Det första som hände sedan var att växelhuset rasade. Enligt mekanikern pga att de helt enkelt var slitet och nu när motorn var "full" av kraft igen, speciellt då den var borrad till överdimension, höll det inte. Så jag fick lägga ytterligare en massa tusenlappar, minns inte exakt men de var nog nära de 10.

              Jag sålde motorn efter en tid, litade inte på den mer, med en förlust som jag visserligen tog igen en stor del av när jag köpte en ny fyrtaktare.Jag prutade så där "lagom" oförskämt mycket. Ville ju täcka så mycket som möjligt av min dyra "lektion" i båtmotorsrenovering.

              Så mitt råd, renovera ALDRIG en gammal motor om du INTE är säker på att behålla den LÄNGE, för de blir ofta SVINDYRT!

              Be om ett pris av din verkstad, är priset högt, ta dig en fundrare om du inte ska byta motor istället. Din gamla är säkert värd en del, växelhus tex är dyra och eftertrakade.
              Senast ändrad av Stefannilsson73; 2007-08-29, 19:19.

              Kommentera


              • #8
                Hallå där !!

                Nu ska ni få höra vad som har hänt efter att jag var nere på marinan för att kolla motorn efter tipsen jag fått.

                Kollade först med oljeblandaren, känns som om den inte ger tillräckligt med olja så jag blandade i lite i tanken och det löste problemet med det konstiga ljudet, kollade med tändstiften efter att jag tagit bort kåpan stiften är helt ok, skramlandets källa hittade jag också när kåpan var borta: en av plast detaljerna som tillhör kåpan kan lägga sig mot en del som har kuggar och snurrar med en hög fart, när kåpan kommer på plats blir ljudet som om det skramlar,skönt då var det ännu ett problem mindre.
                Nästa steg var växeln, pillade lite med spaken som går fram och tillbaka utan problemet och det låter även som om växlarna går i så jag tiltar upp motorn för att kolla så proppen kan snurras för hand åt båda håll, vad får man se då:
                INGEN PROPELLER visste inte om jag skulle skratta eller gråta, 5 sekunder senare kände jag mig riktigt glad.
                Proppen måste väl ha åkt av just som jag la i backen och därför trodde jag att backen var felet

                NU KÄNNER JAG MIG RIKTIGT DUM MEN SAMTIDIGT VÄLDIGT NÖJD

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av _DoGGi_ Visa inlägg
                  Hallå där !!

                  Nu ska ni få höra vad som har hänt efter att jag var nere på marinan för att kolla motorn efter tipsen jag fått.

                  Kollade först med oljeblandaren, känns som om den inte ger tillräckligt med olja så jag blandade i lite i tanken och det löste problemet med det konstiga ljudet, kollade med tändstiften efter att jag tagit bort kåpan stiften är helt ok, skramlandets källa hittade jag också när kåpan var borta: en av plast detaljerna som tillhör kåpan kan lägga sig mot en del som har kuggar och snurrar med en hög fart, när kåpan kommer på plats blir ljudet som om det skramlar,skönt då var det ännu ett problem mindre.
                  Nästa steg var växeln, pillade lite med spaken som går fram och tillbaka utan problemet och det låter även som om växlarna går i så jag tiltar upp motorn för att kolla så proppen kan snurras för hand åt båda håll, vad får man se då:
                  INGEN PROPELLER visste inte om jag skulle skratta eller gråta, 5 sekunder senare kände jag mig riktigt glad.
                  Proppen måste väl ha åkt av just som jag la i backen och därför trodde jag att backen var felet

                  NU KÄNNER JAG MIG RIKTIGT DUM MEN SAMTIDIGT VÄLDIGT NÖJD
                  Perfekt för dig!

                  Om du misstänker att oljeblandaren/pumpen inte fungerar som den skall så bör du lämna in motorn till en mekaniker som kan koppla bort hela systemet. Om du bara struntar i att fylla på olja i oljetanken så är det nog stor risk att det kommer att låta någon larmsignal eller lysa nån irriterande lampa hela tiden.

                  Många brukar göra så när motorn bli över 10-15 år, att de helt enkelt kopplar bort "Oil injection" och kör manuellt i tanken när man fyller den.
                  Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

                  Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

                  Läs min fiskeblogg:

                  http://blogg.fjallfoto.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för tipset, blir nog att göra det.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 981 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 393 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 397 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X