Mercury 4hk 2takt eller yamaha 4hk 2takt?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 4hk 2takt eller yamaha 4hk 2takt??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mercury 4hk 2takt eller yamaha 4hk 2takt??

    Hej!
    Jag och några kompisar har blivit vädigt less på att behöva ro 3km varje gång vi fiskar för att komma dit vi vill. Därför tänkte vi skaffa vår alldeles första motor. Dock kan vi inte Något om motorer och skulle vilja ha lite tips.
    Har kollat på Mercury samt Yamaha båda i utförande 4hk 2takt.
    Skulle även vilja veta lite ungefär hur mycket det skiljer i fart på tex 4hk och 5-6hk om man har motorn på en "vanlig" liten aluminiumbåt.
    Kan som sagt inget om detta...än i alla fall
    Vore glad för lite info.
    mvh andy

  • #2
    Tror det bästa du kan göra är att höra med en återförsäljare (en marina).. Det finns ju fler motormärken som är ok ex. honda, suzuki, johnsson deras 4hk motorer är förmodligen jätte bra och billigare än ex. yamaha.

    Kommer nog fler svar! Lycka till!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Om motorn har två cylindrar vilket jag skulle kunna tänka mej om det är en 6 hästars är det nog en kraftig fördel, dessutom 4takt är aldrig fel med tanke på bensin priset (och miljön) Yamaha är ett kvalitetsmärke, sånt kostar men många andra är bra också speciellt gillar jag Suzuki(förutom Yamaha då) men Honda som jag inte har någon erfarenhet av personligen är säkert bra maskiner också, 4takt innebär dessvärre en större stöldrisk också se till att bevaka motorn om ni köper en lycka till mvh!
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

      Kommentera


      • #4
        Rekomenderar helt klart en 2 cylindrig 4Takt det brukar dem bli från 6 hk och mera än så behöveer Ni inte på en liten alu båt för korta transporter.

        Fördelarna med 2 cylindrigt jämfört med 1 cyl är många, dem största är jämnare gång, mindre vibrationer, bättre tomgångs/lågfarts egenskaper.
        Nackdelen är högre vikt om motorn ska bäras till/från båten vid användningstillfället och ökad stöldrisk.

        Men ska Ni ha motorn enbart till att köra dessa 3 km ToR och kanske någon kort förflyttning under fisket så skulle jag titta på en elmotor som ju går tyst och är garanterat det miljövänligaste Ni kan använda samt lätt att bära med sig och så bara ladda på bateriet inför nästa fisketur, en Minn Kota Endura 30 räcker för en liten alu båt om det är fråga om ett mindre vatten vilket jag får känslan av att det är.

        Prismässigt blir en elsnurra klart billigare även om Ni inte får samma kraft som med en 6 hk 4Takt men det är som vanligt en prioriteringsfråga.

        Yamaha är fina och Suzuki med men dyrare, ett billigare fabrikat som ändå är bra är Tohatsu.

        Lycka till med snurreköpet

        Kommentera


        • #5
          Tack

          Hej och tack för all info!
          Men det blir nog en Mercury 4hk 2takt, iomed att jag har en marinhandlare och serviceställe precis här i närheten. Någon som har testat denna motor?
          Motorerna med två cylindrar blir på tok för dyrt då priset går upp med åtminstone 6000:-, dessutom är de ju väldigt mycket tyngre.
          mvh andreas

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av sion Visa inlägg
            Hej och tack för all info!
            Men det blir nog en Mercury 4hk 2takt, iomed att jag har en marinhandlare och serviceställe precis här i närheten. Någon som har testat denna motor?
            Motorerna med två cylindrar blir på tok för dyrt då priset går upp med åtminstone 6000:-, dessutom är de ju väldigt mycket tyngre.
            mvh andreas
            Det låter som ett klokt val med tanke på närheten till service som är en viktig del i ett motorköp, men kör den på alkylatsoppa och bio olja så är Du miljövänlig ändå trots att 2 Taktare släpper ut mera elände i sjön!!

            Kan ju nämna att jag har 5hk modellen själv på en Linder 355 Sportsman och det är en jättettrevlig motor som går utmärkt på miljösoppa

            Kommentera


            • #7
              Hej! Jag har en Mercury 4.5hk och den går som en klocka samt startar alltid väldigt lätt!
              Jag upplever att Mecury är bra kvalite. Kompisens farsa hade en suzuki 4hk och den var inte alls lika lätt startad som våra Mercury.
              Mariner har min farbror och den är han väldigt nöjd med dock är det en 20hk så det kanske inte går å jämföra med en Suzuki på 4hk.

              Rätta mig om jag har fel men är inte Mariner en lite billigare modell av Mercury motorerna?

              Kommentera


              • #8
                Rätta mig om jag har fel men är inte Mariner en lite billigare modell av Mercury motorerna?[/QUOTE]

                Jo

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 901 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                6 svar
                5 526 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg karlers
                av karlers
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 312 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 406 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 887 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Arbetar...
                X