Minn Kota Endura 30 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Minn Kota Endura 30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Minn Kota Endura 30

    Någon som har erfarenhet av rubricerande motor?
    Klarar den av ett trollingpass på runt 5 timmar i relativt lugn sjö?
    Jag hade tänkt använda mig av ett 600 kronors batteri från Biltema.

    Båten i fråga är en plasteka 4,1m på 100kg
    Senast ändrad av Hia; 2007-09-21, 00:27.

  • #2
    Hej
    Jag har själv en liknande storlek på båt, med full utrustning +fiskepolaren låg vi på ca 1,5knop på fyrans läge och ca 2,2 knop på 5ans läge.
    Då höll batteriet ca 3tim, nu är varken jag eller min fiskepolare direkt småvuxna (100kg+) men jag tror batteritiden blir något liknande ändå.

    Så tyvärr så räcker inte ett 75A batteri, utan för att det skall räcka ett trollingpass så bör man skaffa två, då kommer nästa problem, man skall frakta 40 kilo batteri fram och tillbaka till båten varje gång man skall ut .
    Min tanke med enduran var att kunna slowtrolla efter gös, men tyvärr så tycker jag inte att det var så bra.
    Visst det gick att slowtrolla men blåste det så var det kört(Ingen styrförmåga)
    Så min erfarenhet är att köp hellre en storlek större (Endura36) och två 75A batterier, eller som jag gjorde, sålde min och köpte drivankare istället.

    Kommentera


    • #3
      Har en sån motor med ett 75A batteri från Biltema. Har kört den i max tre timmar i sträck och då har batteriet inte tappat så mycket i styrka. Dock har jag en extremt liten båt (2,7m) som inte väger många kilo.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av pikefriend Visa inlägg
        Någon som har erfarenhet av rubricerande motor?
        Klarar den av ett trollingpass på runt 5 timmar i relativt lugn sjö?
        Jag hade tänkt använda mig av ett 600 kronors batteri från Biltema.

        Båten i fråga är en plasteka 4,1m på 100kg
        Hej PikeFriend; Tillåt mig citera delar ur ett av mina tidigare inlägg här på FiskeSnack:
        "Du kan köpa ett TUDOR NAUTICA marinbatteri på 80 Ah hos Erlandssons Brygga. Det kostar ca 685:-. Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är s.k. underhållsbatterier som är konstruerade för att tåla många djupurladdningar under 5-6 års tid. Ett startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitans och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt att driva en elektrisk båtmotor.

        Din önskade elmotor Minn Kota Endura 30 har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura 30 utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller flera marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller kunna trolla gös ett extra långt trollingpass. Jag har sålt Minn Kota elektriska fiskemotorer sedan 1974 här i Sverige och genom åren har jag fått många tacksamma kunder. Därför är det alltid trevligt att kunna hjälpa till."
        En Minn Kota Endura 30 är ditt rätta val!
        Old Firehand

        Ps. Du kan gå in på www.trumman.com och klicka pp MINN KOTA och läsa mer om hur de elektriska fiskemotorerna fungerar och vad de kan ge just dig. Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2007-09-21, 13:57.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 901 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
        6 svar
        5 527 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg karlers
        av karlers
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 312 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 406 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 887 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Arbetar...
        X