Varvräknare.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varvräknare....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varvräknare....

    Vill koppla in en varvräknare till min Suzuki 4-takt 15hkr och nu undrar jag om man kan köpa vilken som helst eller om det måste vara Suzukis....

    Hur kopplar man den isåfall???
    Klubbens sida

  • #2
    Många varvräknare sätter man runt en eller flera tändkablar (beror på cylinderantal och hur de tänder) och därmed är den varken märkes eller fordonsspecifik. Har haft en sån på en roadracinghoj och den fungerade utmärkt.

    Kommentera


    • #3
      Är det olika mätare för 2 eller 4-takts motorer eller det är skitsamma? Alla passar alla eller??
      Klubbens sida

      Kommentera


      • #4
        Eftersom den jag hade kände av pulser i tändkabeln krävs egentligen bara en sak, att du kan motera den så att den för varje varv motorn går också kan känna av en tändpuls.

        Sätter du en räknare på 1-cyl tvåtakt får den exakt så många pulse som motorn går varv, på motsvarande fyrtakt skulle det bara ge halva varvtalet berodende på att den bara tänder vartannat varv. På en fyrcylindrig 4takt (som min hoj var) sätter man den på två olika kablar som inte tänder samtidigt (det innebär att när den ena inte tänder så gör den andra det och givaren visar det verkliga antalet varv.

        Min gamla räknare fungerade således inte på alla motortyper men har man en mer avancerad typ borde man kunna ställa in motortyp/tändföljder och på så vis få räknaren att t.ex visa dubbelt så många varv som antalet pulser, se exemplet ovan med 1cyl tvåtakt respektive fyrtakt så ser du vad jag menar.

        Känns onödigt avancerat men så KAN det fungera, därmed inte sagt att alla varvräknare arbetar såhär samt att det är den bästa lösningen.

        Kommentera


        • #5
          Ok....någon som vet om det finns ett "schema" någonstans för mer ingående monteringssätt?
          Klubbens sida

          Kommentera


          • #6
            Köp en varvräknare som enligt spec. passar bl.a. din motortyp, då kan du räkna med att det följer med en beskrivning som talar om hur du ska göra för just din motor.

            Vissa motorer (främst stora gissar jag) bör kunna ha utgångar från motorn som skickar ut signaler med varvtal, temp m.m som man bara ansluter visningsenheter till.

            Kommentera


            • #7
              tjena! jag hoppar in här lite med en fråga:
              hur hittar man varvräknare till en 20 hk Mercury motor? hittar ingenting någonstans om något sådant? har en helt ny Mercury 20 hk som jag vill se varvtalet på tacksam för svar eller schysta lösningar

              Kommentera


              • #8
                http://www.cykelkraft.se/varvraknare...age6-rt-orange
                finns massor med sånna varianter som funkar, tror även feltema har en

                Kommentera


                • #9
                  Om du går in på http://www.indicates.se/ klicka på "timräknare" så kommer du till en sida med olika varvräknare.
                  Där kanske det finns något som passar dig...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av teamtoth Visa inlägg
                    Vill koppla in en varvräknare till min Suzuki 4-takt 15hkr och nu undrar jag om man kan köpa vilken som helst eller om det måste vara Suzukis....

                    Hur kopplar man den isåfall???
                    Det finns universala varvräknare som passar alla utombordare med undantag för äldre udda märken.
                    Här hittar du en guide ifrån Faria som tillverkar universala instrument.
                    http://faria-instruments.com/site_ma..._W_OB_Tach.pdf

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X