Priser på beg. utombordare..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Priser på beg. utombordare.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Priser på beg. utombordare.....

    Har sedan januaris början letat efter en beg. 70-80 hk. utombordare till min lilla älskade Ockelbo B16 -70, och slås av två saker. Först, det extremt dåliga utbudet, och sen priserna....Fan, känns ju "sådär", att pröjsa 20-30k, för en motor som är nånstans mellan 15-20 år gammal. Visst, det finns ju undantag.Har väl snappat upp en och annan sen nittiotalare för runt 30, och t.o.m en -02 för 35, men missat dom.
    Till min fråga:
    Hur kommer det sig att priserna på begade snurror är så höga?
    Man får ju en schysst bil, med inredning,drivlina,elsystem,värmepaket,hjulupphäng ning,och t.o.m. en kaross för dom pengarna.Kollar man priserna utomlands inser man ju att övriga delar av världen måste skratta åt oss svenskar, som betalar så mycket för gammal skit...

    Har någon ett bra tips på en 70-80 hk snurra med trim & tilt från början/mitten/slutet av nittio-talet, (gärna en Yamaha), så får ni gärna hojta!
    Budgeten ligger på mellan 20-30 tusen , beroende på årsmodell och skick.

    Tack.

    PS!.Eino.Du verkar ha ett finger med i mycket gällande flytetyg! Kanske har något stalltips....? D.S.

  • #2
    Har faktiskt tittat efter båtar med motor och hittat ett par intressanta i Göteborgstrakten......Undersöker detta "as we speak"....

    Sälja pärlan? Aldig! Letade ju länge och väl innan jag hittade en icke sönderborrad, i fint skick! Förstår dock helt vad du menar......

    Måste dock ha, som du säger, med efterfrågan och utbud att göra.Kan inte finnas nåt annat skäl...Iaf. som jag ser det.

    Kommentera


    • #3
      Jag tycker att priserna har rusat i höjden senaste åren, då särskilt mindre motorer på blocket, där många begär fantasipriser.

      Ofta kommer det någon som vill sälja sin gamla snurra, men vet inte riktigt vad den är värd, så han/hon kikar runt vad de brukar kosta, och lägger även han ett fantasipris som de andra... Helt plötsligt går beg.priset för en motor mellan 2-15hp upp från mellan 200 och 500kr/hk till det dubbla även för gammalt skrot...

      Man får vara riktigt på alerten, alternativt köpa både båt och motor, och sälja vdare båten precis som Eino säger!
      mer minor i trålarna

      Kommentera


      • #4
        Eino och Peter har helt rätt i sitt resonemang.
        Grabben sålde sin 70 Evinrude billigt.
        Var faktiskt i bra skick. Den var utan trimtilt förstås.
        Men det ringde hur många som helst.
        Likadant när vi sålde våran knappt använda Johnson 30 hk.
        Bägge gick alldeles för billigt.
        Kunde fått ut många gånger mer.
        Är tillgång och efterfrågan som gäller.
        Gamla ruttna motorer säljs under rubriken går som ett troll.
        Man får inte glömma att Johnson eller Evinrude 70 hk drar ordentligt med bensin.
        Är ingen ekonomi att tala om i den motorn.
        Däremot en väldigt driftsäker sådan.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #5
          Eino, ja inte törstigare än nån annan 70:a på den motorn storleksmässigt från den tiden.
          Håller man bara marchfart så är 70 hk Evinrude (Johnson) inte alls farliga i drift.
          Är som du beskriver Eino en av dom bästa motorer som byggts.
          Likadant med 50 hk Evinrude (Johnson).
          Även dessa 20-25-30-35 hk av Evinrude (Johnson).
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

          Kommentera


          • #6
            Ekonomifart ska det stå så klart.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Jokerns Visa inlägg
              Har sedan januaris början letat efter en beg. 70-80 hk. utombordare till min lilla älskade Ockelbo B16 -70, och slås av två saker. Först, det extremt dåliga utbudet, och sen priserna....Fan, känns ju "sådär", att pröjsa 20-30k, för en motor som är nånstans mellan 15-20 år gammal. Visst, det finns ju undantag.Har väl snappat upp en och annan sen nittiotalare för runt 30, och t.o.m en -02 för 35, men missat dom.
              Till min fråga:
              Hur kommer det sig att priserna på begade snurror är så höga?
              Man får ju en schysst bil, med inredning,drivlina,elsystem,värmepaket,hjulupphäng ning,och t.o.m. en kaross för dom pengarna.Kollar man priserna utomlands inser man ju att övriga delar av världen måste skratta åt oss svenskar, som betalar så mycket för gammal skit...

              Har någon ett bra tips på en 70-80 hk snurra med trim & tilt från början/mitten/slutet av nittio-talet, (gärna en Yamaha), så får ni gärna hojta!
              Budgeten ligger på mellan 20-30 tusen , beroende på årsmodell och skick.

              Tack.

              PS!.Eino.Du verkar ha ett finger med i mycket gällande flytetyg! Kanske har något stalltips....? D.S.

              Hittade 2 st som kanske kan va av intresse, ev. lite äldre men inte mycket använda verkar de som.

              http://www.blocket.se/vi/15557234.htm?ca=17_s

              http://www.blocket.se/vi/15579830.htm?ca=17_s
              Nu har ja satt mej i klistret. Tagit mej tak över huvet. Gått ut på farlig is!

              Kommentera


              • #8
                Har precis köpt en gammal Ockelbo B16. Jag köpte den utan motor, men hittade en ganska snabbt på en båtfirma (samma firma som jag köpte båten av). Det är en 60 HK Johnsson från -94 med powertrim & tilt. Den är helt nyrenoverad (borrad med nya kolvar etc.) pris 20.000:- Helt OK för den motorn tror jag !!


                Billiga motorer från USA
                http://www.boatmotors.com/

                Kommentera


                • #9
                  Instämmer med Eino....Redan sett dessa och konstaterat att Yamman mycket riktigt har kort rigg, och att den andra är åt helskotta för dyr. Har den sen stått i 12 år, är det nog en hel del gummi som bör bytas.
                  Tro mig! Har blykoll på allt till salu på nätet sen ett par månader tbax. Mycket därför jag skapade tråden....Men stort tack till alla som visat intresse! Fortsätt gärna!

                  // Joker

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                    Yamaha 70an ser ut att vara kort rigg
                    Johnson 70an är för dyr för att vara en 87a att den stått i 12 år
                    spelar ingen roll eller väldigt liten roll ,årsmod gäller
                    Ursprungligen postat av Jokerns Visa inlägg
                    Instämmer med Eino....Redan sett dessa och konstaterat att Yamman mycket riktigt har kort rigg, och att den andra är åt helskotta för dyr. Har den sen stått i 12 år, är det nog en hel del gummi som bör bytas.
                    Tro mig! Har blykoll på allt till salu på nätet sen ett par månader tbax. Mycket därför jag skapade tråden....Men stort tack till alla som visat intresse! Fortsätt gärna!

                    // Joker
                    aha, missade riggen. antog att han har kollat gummin å packningar å sånt men men.. va en tanke iaf!

                    Hoppas du hittar dig en snurra!!
                    Nu har ja satt mej i klistret. Tagit mej tak över huvet. Gått ut på farlig is!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X