Knepigt köpa elmotor från USA? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knepigt köpa elmotor från USA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja det är frakten som har stoppat mitt inköp av min motor pga att kartongen kommer att bli så enormt stor och tung (Terrova 101AP 60"+Laddare)ca30kg. Bästa är om man får tag på någon som tar hem en bil i en container så den kan få lifta med den hem då slipper man fraktkostnaden i alla fall. Jag ringde och kollade med tullen och då låg tullavgiften på 2,7% och sen 25%moms på allt. Det man ska göra är att man ska gå i hop ett gäng och dela på frakten på en container då blir det inte så dyrt. Har hört att dom ligger omkring 7000:- till 12000:- från US till Svedala.

    Kommentera


    • #12
      Då jag köpte mina Scotty el-riggar från USA (Alltackle.com) så betalade jag 100 USD i frakt för dom. Vikten var 50 lbs, d.v.s. ca 23-24 kg. Skickat med UPS.
      Så det är inte alla som skickar dyrt. Det en del företag gör är att sälja produkten billigt, men sen ta in det på frakten i stället.

      Hade Alltackle kört med 40% på varuvärdet så hade jag blivit tvungen att betala ca 356 USD i stället för dom 100 jag betalade och då var endå riggarna dom billigaste jag fann på nätet.

      Tipset är att kolla med flera säljare/butiker i USA vad dom kör för transport/frakt-policy. Det kan bli mycket att spara bara på det. (för min del blev det ju 256 USD spart iförhållande till 40%-arna).

      mvh
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

      Kommentera


      • #13
        Köpte elmotor från BassProshop, direktlevererad till dörren.
        Pris totalt 60% av lägstapriset i Sverige.
        Tull och moms (28%+) kom en vecka efter paketet.

        Cabelas nekade.

        Kommentera


        • #14
          Basspro skickar inte elmotor til Sverige

          Ursprungligen postat av Scaner Visa inlägg
          Köpte elmotor från BassProshop, direktlevererad till dörren.
          Pris totalt 60% av lägstapriset i Sverige.
          Tull och moms (28%+) kom en vecka efter paketet.

          Cabelas nekade.
          Försökte beställa en Minn Kota 55 PD från basspro nu, men fick följande svar:
          Your order has been cancelled due to legal shipping restrictions. We apologize for this inconvenience and look forward to serving your outdoor needs in the future.

          Suck, hur skall man få hem en sån här motor?
          _-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
          [FONT=Arial Black]Rock on ![/FONT]
          -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

          Kommentera


          • #15
            I mitt fall så var basspro mer än villiga att byta ut den på plats köpta minnkota spöfjärren (fel modell). Men skicka till sverige, nä,nä...-vi skickar inte sånt till sverige, men kom gärna in å byt:-), behövde inte ens kvittot. Sålde den till en lycklig kille som behövde en till gamla modellen, så nån som blev glad iaf. Är f.ö.rätt säker på att Sportmanship inte gillar parallell import.
            Senast ändrad av marbleman; 2008-06-13, 17:55.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av TrollingToken Visa inlägg
              Försökte beställa en Minn Kota 55 PD från basspro nu, men fick följande svar:
              Your order has been cancelled due to legal shipping restrictions. We apologize for this inconvenience and look forward to serving your outdoor needs in the future.

              Suck, hur skall man få hem en sån här motor?
              Känna någon som kan beställa i USA och vidarebefodra motorn.
              Dock är som sagt frakten hutlös på elmotorena pga att kartongerna de skickas i är ca 140x50x60 cm.

              Prisexempel är att DHL även med avtal tar 6100:- för ett sådant paket.

              //Anders
              www.pikewallis.se

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
                Känna någon som kan beställa i USA och vidarebefodra motorn.
                Dock är som sagt frakten hutlös på elmotorena pga att kartongerna de skickas i är ca 140x50x60 cm.

                Prisexempel är att DHL även med avtal tar 6100:- för ett sådant paket.

                //Anders

                Tyckte de var billigt, själv så fick jag ett pris på 16000:- men då var paketet ca 160x50x60 och vägde ca 25kg. Jag skulle vara villig att betala 6000:- för frakten men då skulle jag vilja slippa skatten oxå.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Douglas Visa inlägg
                  Tyckte de var billigt, själv så fick jag ett pris på 16000:- men då var paketet ca 160x50x60 och vägde ca 25kg. Jag skulle vara villig att betala 6000:- för frakten men då skulle jag vilja slippa skatten oxå.
                  Fixa isåfall med ett företag här i Sverige som kan ta det som "mottagarfrakt" och skicka med DHL.

                  Moms + tull på en elmotor på $850 är ca 1500:-

                  Så totala kostanden på en sådan motor hemma i Sverige är ca 13500:- inkl rubbet.
                  www.pikewallis.se

                  Kommentera


                  • #19
                    Vill man beställa en elmotor från USA så det man bör tänka på är att kartongen är för stor,
                    det handlar oftast inte om vikten. Problemet är att Posten i USA räknar på ett annorlunda sätt
                    än vad dom gör här hemma, dom räknar längden och sen omkretsen och lägger ihop dom- det kallas
                    för GIRTH- och tillsammans får det inte vara mer än 108 inch (274,32 cm).

                    Mvh

                    Calle

                    Kommentera


                    • #20
                      Ni får væl ta en weekend i staterna, flyga billigt på sista minuten. Snurra in kartongen i silvertape, och checka in den som "odd size bagage".
                      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 902 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 527 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 312 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 406 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X