Byta packning i honans anslutning från bensintankten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta packning i honans anslutning från bensintankten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Byta packning i honans anslutning från bensintankten

    Har en gammal 8hp:s Cresent liggande som läcker soppa i anslutningen från bensintanken. Hanen är en aning skadad men jag tror att det verkliga problemet sitter i den uttorkade gummiring som sitter en bit in i honan och ska täta runt runt röret på hanen (ungefär som ringen i botten på en kondom för att använda en bildlig ananlogi). Är det någon som vet om den går att byta eller om det går att få tag på en ny hona? Motorn är antagligen från sent 60-tal och går bra i övrigt. Men det är ju inte så kul när lika mycket soppra rinner utanför som den dricker upp!

  • #2
    Ursprungligen postat av bibl Visa inlägg
    Har en gammal 8hp:s Cresent liggande som läcker soppa i anslutningen från bensintanken. Hanen är en aning skadad men jag tror att det verkliga problemet sitter i den uttorkade gummiring som sitter en bit in i honan och ska täta runt runt röret på hanen (ungefär som ringen i botten på en kondom för att använda en bildlig ananlogi). Är det någon som vet om den går att byta eller om det går att få tag på en ny hona? Motorn är antagligen från sent 60-tal och går bra i övrigt. Men det är ju inte så kul när lika mycket soppra rinner utanför som den dricker upp!
    Menar du den bränslekopplingen som är grå och det står MCB på och är som en bajonett fattning , så ta bort skruven/slanganslutningen i bakkant på koppligen, sitter en fjäder&kula där bakom, pilla sedan ur o-ringen med ett gem och skaffa en ny där man säljer o-ringar.
    Senast ändrad av knota; 2008-04-13, 15:53.

    Kommentera


    • #3
      Hittar ingen text på den men den ser ut så här:
      Bifogade filer

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av bibl Visa inlägg
        Hittar ingen text på den men den ser ut så här:
        Var inte riktigt samma som jag menade, men ta loss nippeln i bakkant (sexkanten), ta ur kulan&fjäden, sen ser du o-ringen som sitter mot framkant i ett spår(den sida man sätter i motorn) på kopplingen.

        Om nu inte o-ringen är helt borta.

        I annat fall så får du skicka den till mig så försöker jag fixa den år dig, har tillgång till o-ringar

        Borde vara samma o-ringar som jag har i min koppling, kan kanske skicka o-ringar till dig om du får loss den gamla, är även lite pill att få i den nya.

        Kan du mäta diametern på anslutningen på motorn, hanen alltså
        Senast ändrad av knota; 2008-04-13, 16:43.

        Kommentera


        • #5
          Skruvade ur anslutningen till bensinslangen ca 1 cm ner i röret sitter ett runt mässingsrör med mindre diameter, Jag misstänker att det är en bussning och ovanför den sitter fjädern och kulan, ovanför den o-ringen och sedan en mässingsbussning till. Det ser ut som att det skulle vara sammansatt på fabrik för att inte tas isär (varken kulan eller fjädern syns från det här hållet). Jag misstänker att det är itryckt från andra sidan. Det ser som att det blir en tripp förbi marinverkstaden inne i Uppsala i veckan och fråga om råd.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av bibl Visa inlägg
            Skruvade ur anslutningen till bensinslangen ca 1 cm ner i röret sitter ett runt mässingsrör med mindre diameter, Jag misstänker att det är en bussning och ovanför den sitter fjädern och kulan, ovanför den o-ringen och sedan en mässingsbussning till. Det ser ut som att det skulle vara sammansatt på fabrik för att inte tas isär (varken kulan eller fjädern syns från det här hållet). Jag misstänker att det är itryckt från andra sidan. Det ser som att det blir en tripp förbi marinverkstaden inne i Uppsala i veckan och fråga om råd.
            Ok, inte samma modell som dom jag har, där får man ut kulan och fjärden.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 963 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 375 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 439 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 901 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 366 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X