Batteri laddare?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri laddare?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteri laddare?!

    Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

    Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
    Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?

  • #2
    Ursprungligen postat av Kjellberg Visa inlägg
    Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

    Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
    Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?
    Det här blir inte riktigt svar på din fråga och jag är verkligen ingen expert på detta men en sak vet jag och det är att batterier absolut aldrig ska laddas ur helt innan dom laddas (vare sig om det är mha generatorn eller laddare).
    Batterier som är laddats ur helt kan skadas och i värsta fall går dom aldrig att ladda upp igen. Har hänt mig...
    Du kommer säkert få bra svar om bra laddare snart
    /Thomas

    Kommentera


    • #3
      Jag använder en Ctek XS7000 till mitt 120AH batteri fungerar hur bra som helst. Kopplar in den så fort jag kommer hem och låter den stå på till nästa gång jag ska ut. Hur ofta är dina batterier helt tomma? mitt brukar vara halv urladdat efter en dagsfiske.
      Go och glad mjölkchoklad

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kjellberg Visa inlägg
        Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

        Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
        Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?
        Ctek 7 A räcker bra då det är nästan omöjligt att dra ur ett btteri mer är 40% av kapaciteten så får den stå på över natten så är det bra med ström i Dina batterier!!

        Vad kör Du som går på 24V? för det lär det ju bli om dem är seriekopplade!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Kjellberg Visa inlägg
          Har precist införskaffat 2 75 amh batterier som är seriekopplade.Har inte hunnit skaffat laddare och tänkte kolla om någon har tips på laddare som är prisvärda.

          Var inne på ctek 7 amp men då lär det ta 150/7 ..runt 20 timmar innan det är fullladdat lite väl länge.Sen har jag kollat http://www.biltema.se/ batteriladdare smart 1115 verkar prisvärd och kommer att ladda batteriet hyfsat snabbt. (10 till 15 timmar om batterina är totalt slut körda)
          Någon annan som har tips på laddare mellan 1000 -1500 kr klassen?!Eller är det värt att lägga ännu mer på en laddare?
          Hej! Hur är det igentligen med ihopkopplingen av dom båda batterierna? Har du dom i serie och kör med 24 volt så har du ändå bara 75 amp kapacitet och 75 amp att ladda! Har du dom paralellkopplade och har 12 volt ut så har du förstås 150 amp att bruka å sen ladda upp! =)

          Kommentera


          • #6
            Kör du 24V system så kan du inte använda CTEC-laddare (men du kan ladda med två laddare). Men om du har ett 12V system då har du många CTEC laddare att välja på. Det hela är väll mest en fråga om hur fort du vill att laddaren skall ladda upp batteriet.
            7A laddaren har väll en rimlig laddningstid men har du 2 12V batterier paralellkopplade kan du behöva en större. CTEC har flera typer av större laddare, från 14A upp till 25A laddningsström. Finns ingen anledning till att köpa billig laddare på Biltema. En CTEC ser till att du får batteriet re-konditionerat först innan laddningen börjar (löser upp blysulfatet) och överladdar alldrig ett batterisystem. Satsa på CTEC och du får ut fler Ah ur batteriet samtidigt som livslängden blir bevarad.
            M200 (14A laddningsström) verkar lovande. Marin typ men jag har inte en aning om vad dom kostar.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

            Kommentera


            • #7
              Kjellberg menar nog att de är kopplade parallellt, och skälet till det är att det är lättare att kånka på 2 mindre batterier än 1 stort då de tas med hem efter varje fisketur.
              Ola

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Kör du 24V system så kan du inte använda CTEC-laddare (men du kan ladda med två laddare). Men om du har ett 12V system då har du många CTEC laddare att välja på. Det hela är väll mest en fråga om hur fort du vill att laddaren skall ladda upp batteriet.
                7A laddaren har väll en rimlig laddningstid men har du 2 12V batterier paralellkopplade kan du behöva en större. CTEC har flera typer av större laddare, från 14A upp till 25A laddningsström. Finns ingen anledning till att köpa billig laddare på Biltema. En CTEC ser till att du får batteriet re-konditionerat först innan laddningen börjar (löser upp blysulfatet) och överladdar alldrig ett batterisystem. Satsa på CTEC och du får ut fler Ah ur batteriet samtidigt som livslängden blir bevarad.
                M200 (14A laddningsström) verkar lovande. Marin typ men jag har inte en aning om vad dom kostar.
                hej

                C-tek har även en laddare för 24v, heter Multi XT 14000. Ligger dock på 3000 kr.

                /D

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Ctek 7 A räcker bra då det är nästan omöjligt att dra ur ett btteri mer är 40% av kapaciteten så får den stå på över natten så är det bra med ström i Dina batterier!!

                  Vad kör Du som går på 24V? för det lär det ju bli om dem är seriekopplade!
                  serie kopplade var inte det jag menade utan att det var ihop kopplade så att jag har 150 amp sammlagt. Om man bara kan dra ur ett batterie max 40% lär en 7 a ctek räcka.Låter konstigt i mina öron.Vad beror det på?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kjellberg Visa inlägg
                    serie kopplade var inte det jag menade utan att det var ihop kopplade så att jag har 150 amp sammlagt. Om man bara kan dra ur ett batterie max 40% lär en 7 a ctek räcka.Låter konstigt i mina öron.Vad beror det på?
                    Misstänkte att det var så Du menade men ville iaf kolla.

                    Det beror på att sedan sjunker volttalet och förbrukaren börjar fungera dåligt eller slutar fungera helt och då säger man att batteriet är tomt men så är det inte riktigt, det är bara att volttalet inte räcker för at driva förbrukaren fullt ut.

                    skulle Du kunna dra ur ett batteri totalt så skulle det ta så mycket stryk att det inte skulle bli långlivat och inte tåla många upp/urladdningar så var glad att det funkar som det gör

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 400 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X