Svårstartad varmkörd Tohatsu 70hk 2takt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårstartad varmkörd Tohatsu 70hk 2takt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svårstartad varmkörd Tohatsu 70hk 2takt.

    Jag har en 70 hk 2 takts Tohatsu - 2004 som jag inte blir riktigt klok på.

    Felet som uppkommer är att den är jäkligt svårstartad när den har blivit varm. (vad jag har märkt av iallafall). När den är kall så brukar den starta "ganska" enkelt efter något försök och med choke. Sen går den finfint på tomgång och funkar hur bra som helst när man kör. Men när jag har stannat och sedan ska starta igen efter någon minut så är den otroligt svårstartad. Kan få hålla på att försöka starta i 15-20 min innan den lyckas hoppa igång. Nån gång har jag stått ute på sjön o bytt tändstift för att se om det var felet men det har inte hjälpt heller. Bensin kommer det fram till motorn så det vet jag funkar.

    Någon kunnig som kan ha nåt tips på vad jag ska kunna kika på? Som sagt, den blir svårstartad när den är varm. Lite jobbigt dilemma då jag fiskar mest när jag är ute med båten och vill kunna starta upp den enkelt när man ska förflytta sig lite.. o sen känns det lite panikartat om man står där o inte får igång motorn och vill åka hem för att det börjar mörkna.

    Just det, när den väl kommer igång så är det ett stort blått moln med avgaser som kommer ut.

  • #2
    Hej du!
    Det "låter" som kass kondensator. På mina hojar av äldre snitt, med brytartändning, brukar samma fenomen dyka upp när kondensatorn har gett upp. Om det är det som är felet hjälper ej tändstiftsbyte (som du beskrev), kolla över tändningen när du ändå håller på.
    Mvh, FUBAR

    Kommentera


    • #3
      Är det ingen moderator här på forummet som kan radera spam-inlägg typ "loveumaryii" och lägg in en spärr så vi slipper dem framöver. Lite jobbigt om dem blir liggande kvar, phu!
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

      Kommentera


      • #4
        Hej på dig
        Har ägt en 50hk 2takt av samma märke
        skulle tro att du har fel stift i maskinen???

        Kommentera


        • #5
          Har samma problem med en helt ny 25 hk tohatsu.

          Kommentera


          • #6
            Nu ska jag bumpa en tråd som jag skapade för evigheter sen men glömde tala om att jag hade hittat felet. Det var att inte choken gick tillbaka till ursprungsläget och när den hade hakat upp sig så ville helt enkelt inte motorn starta förren den kallnat.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 972 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 375 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 439 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 902 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 366 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X