Mercury 4.5HK växelhuset sitter fast! Hjälp! Första inlägget! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 4.5HK växelhuset sitter fast! Hjälp! Första inlägget!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mercury 4.5HK växelhuset sitter fast! Hjälp! Första inlägget!

    Hej på er!
    Första inlägget här, och hoppas att ni kan hjälpa mig med min Mercury 4.5HK från 1975.
    Så här ligger det till, jag har lossat de två muttrar som håller växelhuset, jag får loss växelhuset i bakkant så pass mycket att det blir en springa på c:a en centimeter, men i framkant sitter det fast, alltså ingen springa.
    Jag har provat med träkilar men det hjälpte föga, jag törs inte knacka hårdare än jag redan gjort, jag är rädd att jag spräcker själva huset då.
    Anledningen till att jag vill ta bort växelhuset är impellerbyte (det kyler dåligt).
    Är det något "trix" jag kan använda för att få bort växelhuset?
    Sitter drivaxeln med någon slags låsning? Ska jag kanske ha någon växel i?
    Alla svar om lösning mottages med största glädje.
    Säsongen är snart här, och min i övrigt välfungerande motor behöver hjälp.

  • #2
    Jag vet inte hur det ser ut på just den modellen, men har du lossat växel föraren?
    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
    Full fart spar tid
    http://mrjojje.blogspot.com/

    Kommentera


    • #3
      Skulle gissa

      Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inlägg
      Jag vet inte hur det ser ut på just den modellen, men har du lossat växel föraren?
      på att det verkar vara det som är felet. Borde sitta en lucka halvvägs ner på riggen som kan öppnas och innanför den lossar du på växelföraren så borde växelhuset lossna.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av FUBAR Visa inlägg
        Hej på er!
        Första inlägget här, och hoppas att ni kan hjälpa mig med min Mercury 4.5HK från 1975.
        Så här ligger det till, jag har lossat de två muttrar som håller växelhuset, jag får loss växelhuset i bakkant så pass mycket att det blir en springa på c:a en centimeter, men i framkant sitter det fast, alltså ingen springa.
        Jag har provat med träkilar men det hjälpte föga, jag törs inte knacka hårdare än jag redan gjort, jag är rädd att jag spräcker själva huset då.
        Anledningen till att jag vill ta bort växelhuset är impellerbyte (det kyler dåligt).
        Är det något "trix" jag kan använda för att få bort växelhuset?
        Sitter drivaxeln med någon slags låsning? Ska jag kanske ha någon växel i?
        Alla svar om lösning mottages med största glädje.
        Säsongen är snart här, och min i övrigt välfungerande motor behöver hjälp.
        tjena.om det sitter en zinkanod i form styrfena på vxl huset kan det sitta en bult innanför.mvh stefan

        Kommentera


        • #5
          Hej och tack ni som engagerat er!
          Jag har nu kollat efter eventuell lucka + mutter vid zinkanod, men nej, det finns ingen lucka och ingen "kvarglömd" mutter.
          Nu vet jag inte vad jag ska göra

          Kommentera


          • #6
            Det skall vara 3 muttrar om jag inte minns fel. + Kolla zinkannonden igen den som ser ut som en fena. Den skall bort om du har någon. Kan också vara så att växelföraren lossas uppifrån. Dvs under kåpan.

            Kommentera


            • #7
              Har för mig att jag hört att Mercurys drivaxlar kan rosta fast i överänden.

              Har du tagit ur växeldrev och propelleraxeln ur huset?, kan vara så att växelföraren håller emot, så är det på Penta/Archm.

              Kommentera


              • #8
                Det ska bara vara två muttrar, växelföraren ska inte kunna hålla emot däremot som ngn, annan skrev så kan drivaxlen rostat fast däruppe. Har råkat ut för det på en likadan, den satt som fan, provade allt till sist skrotade jag skitet...
                Detr enda jag kan komma på är att du vänder upp och ner på skrället, försöker få rostlösning på axlen så att det rinner till splainsen... gör så ngn, dag och prova sen med våld...
                Jag slog och bräckte tills det var skrot.... :-)

                Kommentera


                • #9
                  Är vanligt att proppelleraxeln rostar fast i drivaxeln på Mercury.
                  Beror på att proppaxeln inte är rostfri.
                  Och att ägaren inte byter impeller i tid.
                  Ser ut att bli en bojsten eller reservdelsmotor.
                  Är nästintill omöjligt att få loss proppaxeln ifrån drivaxeln.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tack och tack igen!
                    Quote- Är vanligt att proppelleraxeln rostar fast i drivaxeln på Mercury! Men är det inte så, om propellern snurrar + att motorn fungerar , då verkar det konstigt att det rostat fast?
                    Om det vore så, skulle ju inte propellern snurra och motorn (i drivläge) gå runt i driftläge?
                    Om jag mot förmodan får loss drivaxeln, (för det är väl den som ställer till det hela kan jag tänka) kommer då drivaxeln + växelaxeln att sitta kvar i växelhuset?
                    Alltså- normalt sett lossas axlarna i "överdelen" på motorn, och alltså inte i växelhuset?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 978 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 442 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 905 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 390 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X