Mercury 4.5HK växelhuset sitter fast! Hjälp! Första inlägget! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 4.5HK växelhuset sitter fast! Hjälp! Första inlägget!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av FUBAR Visa inlägg
    Tack och tack igen!
    Quote- Är vanligt att proppelleraxeln rostar fast i drivaxeln på Mercury! Men är det inte så, om propellern snurrar + att motorn fungerar , då verkar det konstigt att det rostat fast?
    Om det vore så, skulle ju inte propellern snurra och motorn (i drivläge) gå runt i driftläge?
    Om jag mot förmodan får loss drivaxeln, (för det är väl den som ställer till det hela kan jag tänka) kommer då drivaxeln + växelaxeln att sitta kvar i växelhuset?
    Alltså- normalt sett lossas axlarna i "överdelen" på motorn, och alltså inte i växelhuset?
    Drivaxlen ska lossa där uppe, men det är där den är fastrostad i splainsen. Kan fungera utmärkt ändå, men går inte att dela.
    Växelstaget ska lossa nere i växelhuset, har för mej att det kan vara lite klurigt. Vill minnas att man bör ha växeln i ngt, läge som jag inte minns, tror det var i fram-växel. Det var krabbigare att få ihop det annars igen.
    Har för mej att växelstaget pressar på en kula nere i växelhuset, men där är du inte ännu...

    Kommentera


    • #12
      Yes Yes, jag lyckades att få bort växelhuset utan att ha sönder något.
      Visserligen såg det ut som sjä... f.n där impellern sitter, det var bara en oformbar massa, men som sagt, jag lyckades
      Nu väntar en grundlig rengöring av innanmätet i växelhuset, plus en ny impeller förstås.
      Jag slipper nu använda motorn som sänke, som en föreslog

      Och nu till nästa nästa fråga, där impellern sitter på drivaxeln syntes en sexkantig mässings"hylsa", ska den tas bort? Eller är det så att på en ny impeller sitter den "hylsan" redan på impellern? Ähh, ni förstår hur jag menar.

      PS: Vad var det då som krånglade på min? Jo, den pinnbult som satt i framkant var "ergad/ärg (vet i fan hur det stavas). När jag väl fick pinnbulten att "vandra" ner en aning i hålet, lyckades jag få i lite rostlösningsmedel, det fick stå så över natten, och nu i eftermiddags tillverkade jag två kilar i ek, dessa använde jag sen försiktigt för att få allt att släppa.

      Jag är så tacksam för alla era svar, men jag är inte förvånad att så många engagerat sig, det är nämligen så här, personer som har fiske och båtar som intresse är i regel trevliga personer, så tack ni alla

      Kommentera


      • #13
        Där hade du tur. Flera av mina inköpta båtmoter fick kasseras på grund av fastrostning. Men det var i början på mitt och grabbens mekande. Nu har vi lärt oss läxan.
        Det andra du frågar om har jag glömt hur det såg ut.
        Impellerkoppen brukar ju sitta med ett gäng bultar.
        Där har du det andra kritiska momentet.
        Bultarna kan sitta värre än tåget.
        Jucka skruvarna försiktigt fram och tillbaks om det överhuvudtaget går.
        Drar du av en bult har du jobb så det räcker.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av FUBAR Visa inlägg


          Och nu till nästa nästa fråga, där impellern sitter på drivaxeln syntes en sexkantig mässings"hylsa", ska den tas bort? Eller är det så att på en ny impeller sitter den "hylsan" redan på impellern? Ähh, ni förstår hur jag menar.
          Den hylsan är förmodligen det enda som är kvar av din gamla impeller...
          Den ska isf, bort, som du skrev ska det vara en del med impellern....
          Kul du fick isär det...

          Kommentera


          • #15
            Har själv använt 5-56 för att lossa fastrostade delar i utombordare brukar funka bra..

            Kommentera


            • #16
              Fö är det ofta mycket billigt med slitdelar typ impeller till småmotorer..nån tjuga..

              Kommentera


              • #17
                Tjaba!
                Nyss inkommen från verkstaden, har mekat en del med motorn. Ja som sagt, impellern var ju bara en oformbar massa kan man väl säga, men jag upptäckte också att drivaxeln var en hel del rostig om så säger.
                Tyvärr är axeln också rostig där lockets gummitätnig "glider" mot själva axeln, tätningen var visserligen hel, men visst är det så- om inte tätningen pga axelns ojämnheter (rost) kan "hålla emot vattentrycket, då kommer väl vattnet att tryckas ut där? Mister man då tryck i vattenpumpen?
                Och hur stor betydelse har det?
                Får väl annars köpa en ny (NOS) axel från USA, jag har en kompis som bor i Kansas, han har lovat att hjälpa till med reservdelar

                Kommentera


                • #18
                  Snacka med en motor verkstad tror de kan legera punkten på axeln där tätningen ligger emot troligen behöver du göra samma jobb på propaxeln tror inte den är rostfri heller.(om du har vatten i växelhus oljan)
                  hade en classic 50 hk fyra cyl Murkla den led av samma problem men verkstan kunde fixa det sa dom men dumpade skiten billigt och köpte Yamaha istället.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                  Kommentera


                  • #19
                    Tyvärr så har jag inte fått tag i någon ny axel till motorn, men jag har ju tillgång till svarv och material för egentillverkning av drivaxel, men jag får nog rikta in mig på det jobbet senare.
                    Jag har alla mått på axeln, bla måttet för de tre "punkter" där tätningarna för vattenpumphuset och impellern ligger emot, och de tre "punkter" som jag pratar om är 11.5 mm och själva axeln är 11 mm, inga problem så långt, men jag undrar hur impellern ska "komma på plats"? Impeller-fästet är en avfasad del på axeln, alltså ingen låsning med kil.
                    Själva impellern (enligt bild som ska vara till min motortyp) har ju också en avfasning, detta gör ju att diametern blir mindre på det stället (vid avfasningen), och då blir frågan- hur sätts impellern på axeln då, den blir ju för "trång" just vid avfasningen när impellern ska "träs över" de tre punkterna som är 11.5 mm, ähhhh, ni förstår hur jag menar
                    Senast ändrad av FUBAR; 2008-06-09, 05:19.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X