Motormontering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motormontering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Motormontering

    Om kölen slutar en bit in från aktern, i vilken linje skall motorn monteras, kavitationsplattan i linje med kölen, eller i linje med båtbotten?, båten är för övrigt en Ockelbo B15 De Lux.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag skulle sätta den i linje med botten då kölen endast har en funktion i låg/halvfart men i planing gör den ingen större nytta, däremot bromsar en för lågt monterad motor rejält i planingsfart.

    Få se om övriga medlemmar håller med

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Jag skulle sätta den i linje med botten då kölen endast har en funktion i låg/halvfart men i planing gör den ingen större nytta, däremot bromsar en för lågt monterad motor rejält i planingsfart.

      Få se om övriga medlemmar håller med
      Håller med
      Team Fanny Farm

      Kommentera


      • #4
        Det verkar som det ger sig självt såg jag nu, kommer inte så lågt med plattan som i linje med kölen.

        Ska den sitta precis i linje med botten, har läst någonstans att man monterar ca 20mm ur linje men jag kommer inte ihåg åt vilket håll.
        Senast ändrad av knota; 2008-06-16, 09:06.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
          Det verkar som det ger sig självt såg jag nu, kommer inte så lågt med plattan som i linje med kölen.

          Ska den sitta precis i linje med botten, har läst någonstans att man monterar ca 20mm ur linje men jag kommer inte ihåg åt vilket håll.
          Ska Du gå ur linje så gå uppåt, men inte för mycket så 20mm kan nog vara en brabörjan.

          Motorn har ju flera hål på höjden att välja på så Du kan testa vilken hissning som passar utan att behöva borra om i båten om vi pratar om en bultad motor, om det är en med klämfästenså ger det sig själv och Du blir tvungen att bygga om akterspegeln eller skaffa en hiss vilket känns som overkill på den båten.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Ska Du gå ur linje så gå uppåt, men inte för mycket så 20mm kan nog vara en brabörjan.

            Motorn har ju flera hål på höjden att välja på så Du kan testa vilken hissning som passar utan att behöva borra om i båten om vi pratar om en bultad motor, om det är en med klämfästenså ger det sig själv och Du blir tvungen att bygga om akterspegeln eller skaffa en hiss vilket känns som overkill på den båten.
            Det är klämfästen, en Yamaha 20, har lagt under ca20mm, nu ligger motorn någon över bottenlinjen, får pröva med det.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
              Det är klämfästen, en Yamaha 20, har lagt under ca20mm, nu ligger motorn någon över bottenlinjen, får pröva med det.

              Hej Knota

              På en tävlingsbåt alt "finvädersbåt" som i princip aldrig körs i sjögång så att säga, monterar man med fördel motorn med kavitationsplattan ett stycke ovan båtbotten för öka i topphastighet (i många fall betydligt mer än 20mm).
              På en "fiskebåt" som förmodligen körs i lite tuffare sjö fyller detta ingen som helst funktion. Visst blir toppfarten ett par knop högre på plattvatten, men så fort du kör i lite sjö kommer proppen tendera att släppa med taskigt grepp och dålig toppfart som följd. I gropig sjö kommer din båt bli oerhört svår att gira med och din motor lär varva mer luft än vatten, vilket naturligtvis heller inte är någon direkt fördel. Givetvis skall inte snurran sitta för lågt med grävande akter tillika taskig planing som följd. Nej, som du satt snurran nu dvs med kavitationsplattan i våg alt något ovanför båtbotten är precis rätt och riktigt.

              Lycka till!
              Senast ändrad av DavidJ; 2008-06-16, 14:33.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av DavidJ Visa inlägg
                Hej Knota

                På en tävlingsbåt alt "finvädersbåt" som i princip aldrig körs i sjögång så att säga, monterar man med fördel motorn med kavitationsplattan ett stycke ovan båtbotten för öka i topphastighet (i många fall betydligt mer än 20mm).
                På en "fiskebåt" som förmodligen körs i lite tuffare sjö fyller detta ingen som helst funktion. Visst blir toppfarten ett par knop högre på plattvatten, men så fort du kör i lite sjö kommer proppen tendera att släppa med taskigt grepp och dålig toppfart som följd. I gropig sjö kommer din båt bli oerhört svår att gira med och din motor lär varva mer luft än vatten, vilket naturligtvis heller inte är någon direkt fördel. Givetvis skall inte snurran sitta för lågt med grävande akter tillika taskig planing som följd. Nej, som du satt snurran nu dvs med kavitationsplattan i våg alt något ovanför båtbotten är precis rätt och riktigt.

                Lycka till!

                Tack till alla som svarat.

                Kommentera


                • #9
                  Om båten börjar "slå, studsa" med fören när man kommer upp i 15-17knop, kan trimfenor hydrofoil motverka detta, eller vad ska man göra, motorn sitter i det innersta läget.

                  Kommentera


                  • #10
                    Funkar sækert med trimplan!. Motor med klæmfæsten ær ju annars lætt att justera lite. Man kan tillverka en kil och montera på moterfæstet, akterspegelsidan, grova ændan øppåt. Effekten blir att motorn kommer "længre in" æn innersta fæstet.
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X