Förlorad prestanda? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förlorad prestanda?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förlorad prestanda?

    Är ägare av en Mercury 25 hkp 05:a och har dom senaste gångerna märkt av en "försvagning" av motorns tidigare effekt. Under vårvintern/våren kunde vi med lätthet komma upp i planing och maxa ca 20 knop med tre man i båten men efter ett propellerbyte (exakt samma f.ö) så orkar den knappt plana med 2 fullvuxna.
    Fick först fel stigning när jag skulle köpa ny men har nu provat med ännu en ny med rätt stigning och den är fortfarande trött. Kan följande orsaker vara fel som påverkar båtens prestanda:
    • Motorn blir för varm (den går alltid som bäst vid första start för att sedan succesivt bli svagare)
    • Upplever att strålen kunde vara lite mer "tydlig", är det impellern som börjar bli dålig?
    • Jag blandar för lite olja (1%) (motorn smörjer dåligt och således tappar kraft..?)
    • Kan det vara att propellern är identisk vara skillnad på likadana proppar?

    Ensam i båten eller med 1-2 barn fungerar det som vanligt men med 3 vuxna män går det åt helvete!
    Ensam planar båten omgående och maxar ca 24 knop men med tyngre last känns den på tok för svag.
    Hur kan det från att fungera alldeles utmärkt bli så här?
    Tips någon!

  • #2
    Är båten bottenmålad?

    Om inte så är min gissning helt enkelt beväxning om den legat i sedan tidig vår, nu i skiftet Juni/Juli så brukar de som kallas havstulapaner som är ett elände på båtbottnar fastna till ordentligt, först samlas det på botten ssom et grönt slem sedan hårdnar dem till som små hårda knoppar.

    Vet Du säkert att botten är ren så kan Du kolla motorn, det är ju bara en bråkdel av kylvattnet som kommer ut via skvallerröret så kolla trycket på kylvattnet i propellernavet där det mesta går ut innan Du börjar pilla med impellern för det låter osannolikt att en så ny motor skulle behöva ett sånt byte.

    Skulle motorn gå varm så går värmelarmet på motorn (summerljud) är det tyst har Du ingen varmgång.

    Proppar med samma stigning kan varar olika även av samma fabrikat, kolla proppen efter ev skavanker eller avikelser alltså att alla blad är symetriska och vinklarna dem samma på alla blad, sånt har betydelse.

    Nästa att kolla är kompet på motorn via kompprov, men med en motor från -05 lär Du ha garanti kvar så låt en auktoriserad verkstad kolla på den ifall det täcks av garantin!!

    Kommentera


    • #3
      Hallå Rospigg
      Har idag provat att blanda ytterligare olja i bensinen och åter monterat den "nygamla" propellern. Det blev faktiskt bättre men ändå inte lika bra som förr. Åter märkte jag en tydlig skillnad när jag imorse startade motorna och åkte iväg för att under dagen bli något slöare igen.
      Tack för svar och mitt nästa steg är att prova ytterligare en ny propeller och sedan göra ett kompprov.

      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Är båten bottenmålad?

      Om inte så är min gissning helt enkelt beväxning om den legat i sedan tidig vår, nu i skiftet Juni/Juli så brukar de som kallas havstulapaner som är ett elände på båtbottnar fastna till ordentligt, först samlas det på botten ssom et grönt slem sedan hårdnar dem till som små hårda knoppar.

      Vet Du säkert att botten är ren så kan Du kolla motorn, det är ju bara en bråkdel av kylvattnet som kommer ut via skvallerröret så kolla trycket på kylvattnet i propellernavet där det mesta går ut innan Du börjar pilla med impellern för det låter osannolikt att en så ny motor skulle behöva ett sånt byte.

      Skulle motorn gå varm så går värmelarmet på motorn (summerljud) är det tyst har Du ingen varmgång.

      Proppar med samma stigning kan varar olika även av samma fabrikat, kolla proppen efter ev skavanker eller avikelser alltså att alla blad är symetriska och vinklarna dem samma på alla blad, sånt har betydelse.

      Nästa att kolla är kompet på motorn via kompprov, men med en motor från -05 lär Du ha garanti kvar så låt en auktoriserad verkstad kolla på den ifall det täcks av garantin!!

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
      51 svar
      6 957 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
      24 svar
      10 375 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sirre9
      av Sirre9
       
      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
      10 svar
      3 439 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Maxxim
      av Maxxim
       
      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
      9 svar
      1 901 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DavidFelmeri  
      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
      414 svar
      63 362 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DIFAnders  
      Arbetar...
      X