Yamaha 9,9 FMH - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 9,9 FMH

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Yamaha 9,9 FMH

    Tja
    Har en Yamaha 9,9 FMH.På den finns en 2p(polig) kontakt.I instruktions boken står att genom kontakten får man AC 12 V-80 W och att den används endast för belysning.Kan jag då koppla till min ekolod ??
    //Surfmate
    Ge en man en fisk och han kan äta sig mätt den dagen.Lär en man att fiska då kan han äta sig mätt resten av sitt liv.

  • #2
    Ursprungligen postat av Surfmate Visa inlägg
    Tja
    Har en Yamaha 9,9 FMH.På den finns en 2p(polig) kontakt.I instruktions boken står att genom kontakten får man AC 12 V-80 W och att den används endast för belysning.Kan jag då koppla till min ekolod ??
    //Surfmate
    Nix. gör inte det. AC= växelström.
    www.brofiske.net

    Kommentera


    • #3
      Ok,ska inte göra det .Tänkte kolla upp det ordentligt innan jag gör nåt!
      Tack.
      Ge en man en fisk och han kan äta sig mätt den dagen.Lär en man att fiska då kan han äta sig mätt resten av sitt liv.

      Kommentera


      • #4
        Som sagt fel sorts ström för ditt ekolod, inte för inte som de kontakterna kallas för just belysningskontakter elelr lanternuttag, det är nämligen allt de duger till!!

        Skaffa ett batteri som Du kan ladda hemma, för enkel transport och enbart för att driva ekolodet så räcker ett MC batteri på 12-15Ah välj gärna en gel modell så blir det mindre känsligt för läckage och kan även användas liggandes om det pasasr bättre för monteringen, ett ekolod drar inte så mycketså drifttiden blir tillräcklig även med ett litet batteri.

        Kommentera


        • #5
          Kan det inte gå att sätta dit nån slags likriktare & laddningsregulator och få tillräckligt med ström för att ladda ett batteri som driver ekolodet.

          80 watt är väl en hel del ström?

          Fast det beror kanske på vid vilket var den kan leverera mer än 12 volt?

          Och om man micklar till det utan kunskap är det väl risk att man bränner både ekolod & elsystem på båten.
          Ola

          Kommentera


          • #6
            Har ett batteri som jag köpte på Lidl (laddnigsbar) höll i tre år ,men nu börjar den tappa styrka och måste ladda om efter två tre turer på sjön.Kör man djupt med den 100-150 m så visar den fel eller inget.
            Nyladdat funkar han även ner till 400 m som han ska gå till.
            Trodde det va enklare .Ska bli nytt eller en Mc batteri.
            Ge en man en fisk och han kan äta sig mätt den dagen.Lär en man att fiska då kan han äta sig mätt resten av sitt liv.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 965 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 375 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 439 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 902 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 366 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X