Svårstartad ljummen yamha 115 hk 2t V4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svårstartad ljummen yamha 115 hk 2t V4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Svårstartad ljummen yamha 115 hk 2t V4

    Hej

    Har precis skaffat en båt med 115 hk yamaha V4 2taktare (förgasarmotor). Den är svårstartad när den är ljummen. O andra sidan inte helt lätt när den är kall. Den tänder efter några sekunder men bara precis sen slår startmotorrelät ifrån o motorn stannar. Det är som om tomgången skulle vara för låg men när den är ordentligt varm så är tomgången helt ok.

    Någon som har erfarenhetav detta.

  • #2
    Ge lite reservgas på spaken vid start alt choka den läs noga instruktionsboken vad gäller start har haft liknande problem men en Johnson 2takt ungefär samma storlek förgasarmotor verkar som handhavande fel gör man rätt startar den ganska bra (min motor då) kolla också noga upp dina bränsle ledningar och blåsor på vägen inget luftläckage och kärvande backventiler, hjälper inte detta bara säga hej till verkstadsgrabbarna! lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

    Kommentera


    • #3
      Kolla alla 4 tändstiften. Kolla elektrodavstång för exakt specifikation (står i instruktionsboken) Men om motorn har några år på nacken: byt alla 4 tändstiften om du inte redan har gjort det.

      Ryker den mycket vid kallstart eller inte alls?

      Ryker den mycket vid "ljummen" start?

      Kolla om du har automatchoke eller är den manuell fast det låter som automat. Den kan krångla kanske. Men startproblem kan komma av tändstiften om gamla.

      Vatten i vattenavskilljaren-kollat? skit i bensinfiltrett: kollat? Fast då skulle den inte gå klockrent på fullgas, gör den det? om ja, satsar jag på automatchoken eller tändstiften om det inte är nått större fel vill säga.

      Är motorn köpt begagnad? om ja, (jag antar det efter som du inte har nämnt garrantiservice eller liknande) skumt!!??
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Cliff Barnes Visa inlägg
        Hej

        Har precis skaffat en båt med 115 hk yamaha V4 2taktare (förgasarmotor). Den är svårstartad när den är ljummen. O andra sidan inte helt lätt när den är kall. Den tänder efter några sekunder men bara precis sen slår startmotorrelät ifrån o motorn stannar. Det är som om tomgången skulle vara för låg men när den är ordentligt varm så är tomgången helt ok.

        Någon som har erfarenhetav detta.
        Hej Cliff Barnes; Stora V4 115 hkr och V6 150 hkr Yamaha 2-taktare är lite trögstartade när de är kalla och inte har körts på länge. Så här gör jag: Först pumpar jag blåsan på bensinslangen tills den blir stenhård. Sedan brukar jag höja gasreglaget till fullt i friläge och choka motorn genom att trycka in nyckeln samtidigt som jag vrider nyckeln till start. Ibland får jag göra om proceduren 2-3 gånger innan motorn startar. Det viktigaste för mig tycks vara att jag har gasreglaget i fullgas vid kallstart så att motorn får tillräckligt med bensin vid startmomentet. När motorn är varm chokar jag inte. Du kan ju testa och se om din Yamaha reagerar likadant som min.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand
        www.trumman.com

        Ps. Du har en tomgångsskruv som du kan skruva in lite för att öka tomgångsvarvet. Ställ in tomgången först när motorn har blivit riktigt varmkörd. Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2008-09-15, 16:22.

        Kommentera


        • #5
          gå in på bryggsnack o kolla

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 956 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 374 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 439 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 901 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 345 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X