Nattliga minusgrader och båtmotorermotorer... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattliga minusgrader och båtmotorermotorer...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nattliga minusgrader och båtmotorermotorer...

    Satt i morse och funderade på en grej.Jag kör en Ryds med en större tvåtakt och en mindre fyrtakt på. Nu har det här i Karlstad blivit minusgrader på natten för första gången iden här säsongen. Jag hade tänkt att använda båten för laxtrolling, så jag vill inte göra den redo för vinterförvaring ännu. Samtidigt är jag orolig för det där med minusgrader och att motorn kan spricka.

    Hur löser ni som använder båten även under perioder med minusgrader på natten detta???? Kör ni motorn med glykol efter varje gång ni använder den eller har alla stora varmgarage???

    Fyrtaktaren kan jag i värsta fall plocka av och ta med inomhus (vilket dock känns krångligt i sig) men tvåtaktaren får jag aldrig av. Inget varmhgarage har jag heller.

    //A

  • #2
    Håll alltid dina motorer nerfällda, då rinner de mesta vattnet ur dem. Men ibland kan det dock bli kvar lite vatten i slangen där kylvattnet åker ut, och om du ser att det är stopp där så löser du det enkelt genom att rensa hålet/slangen med en mjuk följsam vajer el lite grövre fiskelina. Sedan mår motorn bäst om de får stå en extra stund på tomgång innan du åker ut när det är riktigt kallt, så du hinner se att kylvattnet kommer fram som det ska.

    Så någon risk att de fryser sönder finns ej om du håller dina motorer nerfällda, ja sen bör du ju inte ha en massa vatten i oljan i växelhuset såklart, för då ökar risken!

    K-sprit i tanken är ett tips om du kör när det är riktigt kallt, annars så fryser eventuellt vatten som finns i bensinen till is och motorn går ej riktigt.

    Kommentera


    • #3
      Ligger i Vättern året runt om det inte är frysrisk i hamnen. Jag "tilltar" aldrig upp motorn när det är risk för minusgrader i luften. Vid trailning/transport i minusgrader har jag med spolmuffen som jag kompletterat med en krök (Elrörskrök) och tratt där jag häller i ren glykol för det finns ju alltid lite vatten i riggen.

      Kommentera


      • #4
        Det låter bra att det räcker med att motorn är i nedfällt läge. Fiskfaste, uppfattar jag det rätt som att du har i glykolen under färd för att det inte skalla vara igenisat i riggen när du kommer fram (och genom det kan kylvattnet kyla motorn när du väl startar den)?

        Tack fölr hjälpen oxå!

        Kommentera


        • #5
          Det som brukar krångla vid trolling i kyla är isiga ramper, dåligt laddat batteri, frusen styrvajer (ej hydraulisk), is i soppafiltret, is i trailerlåset, is i inlinespöna och - vid fiske i kraftig kyla - nedisning av hela båten. Finns fler saker men de har jag förträngt...
          /Magic

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
            Det som brukar krångla vid trolling i kyla är isiga ramper, dåligt laddat batteri, frusen styrvajer (ej hydraulisk), is i soppafiltret, is i trailerlåset, is i inlinespöna och - vid fiske i kraftig kyla - nedisning av hela båten. Finns fler saker men de har jag förträngt...
            dåligt förberedd då alltså,salt och sand till rampen,laddat batt.insmord styrvajer,k-sprit i soppan,låsolja till låset .m.m

            Kommentera


            • #7
              Japp ANDREBJARN , visst rinner det mesta vattnet ur riggen men jag tar det säkra hellre än det osäkra och pyttsar i glykolen.

              magic , rejäl planering är alltid ett måste som shitlake noterar & särskilt när det är minusgrader.
              Fullt med rödsprit i spritköket för att tina fingrar och defrosta rutorna samt värma Bullens korv......

              Vintertider innebär ofta att man går ut i mörker och kommer in i mörker och då skall lanternor , bogbelysning samt akterdäcksbelysning fungera. VHF och biltelefon inkl. laddare skall alltid med och nödraketer & brandsläckare skall alltid finnas i båten.
              Allt fiske föregås alltid av säkra väderleksrapporter , vilket är ett måste på de större vattnen !

              Skitfiske på Er !

              Kommentera


              • #8
                Island? Det är ju mildare där än tex norra Sverige.

                Kommentera


                • #9
                  K-Sprit och 2-takts olja är en dålig kombo så det skall man undvika så långt det går. Har man lös tank bör den tas ur båten och förvaras i garage. Stöldrisken av bränsle/båt minskar dessutom. På fast tank så är vattenfilter en mycket bra investering. Om båten trailar så måste man se till så att vattnet får rinna ur motorn/motorerna.
                  //Kenth W

                  Kommentera


                  • #10
                    Om du trailar båten på vintern och har den stående utomhus tex, så när du sjösatt tilta ner motorn så mkt som går o låt sen stå innan du startar den för då ha den eventuella isen i motorn tinat! 10 min brukar räcka!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X