Trasig Powertrim till Johnson 40 hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig Powertrim till Johnson 40 hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trasig Powertrim till Johnson 40 hk

    Hej! Min kompis har en Johnson 40 hk med Powertrim. Sist när vi skulle ut så tiltade han upp motorn inne vid bryggan eftersom det är grunt där. Det gick utan problem. Men sedan var tilten stendöd. Vi kollade så det fanns ström från batteriet vilket vi kom fram till att det fanns eftersom det knäppte i omkopplaren på motorn när han tryckte på knappen på reglaget. Inget ljud kommer från tilten utan den lade tvärt av.
    Någon som har en aning om vad det kan vara?

  • #2
    Hej
    Vet inte hur det ser ut på den motorn men dem flesta är hydrauliskt styrda och då finns det en elektrisk pumpmotor som sitter nere i tiltmekanismen. Kan ha kommit in vatten eller blivit oxid på motorns collektor.

    Den är i så fall dålig och behöver bytas om motorn är gammal?

    Från den pumpmotorn går det två kablar som går in i ett korskopplingsrelä. Kolla noga kontakterna på just det ledningsparet. Går antagligen in i reläboxen via en kontaktplugg. Ta isär och kolla efter oxitbildning. Om behov finns så slipa med 600 våtpapper och spraya med 5-56.

    Det kan oxå vara fel på kontakterna i själva tiltreläet (korskopplingsreläet) även om dessa slår till och från m.h.a. tiltknappen (som du hörde på motorn).

    När ni har dragit loss kotaktpluggen till pumpmotorn, mät om det kommer 12V ut på själva kontaktblecken på den utgående pluggen från reläet när tiltknappen trycks upp eller ner. Prova bägge riktningarna. Händer inget i någon av riktningarna så byt reläboxen till en ny.

    Tryck i hop och drag isär kontakten en 3-5 ggr innan du slutligen monterar den som den skall sitte (om reläboxen verkar hel).

    Funkar det fortfarande inte så prova att knacka på själva pumpmotorns hölje (med plasthandtaget på en större mejsel) samtidigt som tilt-knappen hålles inne.
    Smäller motorn i gång kanske den går ett tag till men då vet du var felet är.

    Hydraulpumpen kan testas: koppla 12 V till de två ledningarna som kommer från pumpmotorn. Den skall starta tilt upp eller ner beroende på polariteten.
    Du kan skifta polaritet för att testa bägge tilt-riktningarna.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av PederE Visa inlägg
      Hej! Min kompis har en Johnson 40 hk med Powertrim. Sist när vi skulle ut så tiltade han upp motorn inne vid bryggan eftersom det är grunt där. Det gick utan problem. Men sedan var tilten stendöd. Vi kollade så det fanns ström från batteriet vilket vi kom fram till att det fanns eftersom det knäppte i omkopplaren på motorn när han tryckte på knappen på reglaget. Inget ljud kommer från tilten utan den lade tvärt av.
      Någon som har en aning om vad det kan vara?
      Hej Peder; Troligtvis har tiltknappen (omkopplaren) lagt av. Det har hänt mig att tiltknappen lade av helt. Den satt på babordssidan nedanför kåpan hos en av mina äldre 90 hkr Yamaha 2-taktare av 1984 års modell. Är det så enkelt är det bara att köpa en ny tiltknapp och montera den på samma plats som den trasiga.
      Nothing is for ever!
      Old Firehand
      www.trumman.com
      Senast ändrad av Old Firehand; 2008-10-18, 17:15.

      Kommentera


      • #4
        Kontrollera alla elkopplingar till power trim huset på motorn även evt knappar som den gamle begåvat nämnde.
        Troligen ligger felet där korrision på kontaktytor absolut vanligaste (men inte endaste) felet mvh och lycka till
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          På min 60a gick en av kablarna till trimotilten av. Det var precis där spaken är lagrad. Så fort du rör på gasreglaget böjs kablarna till knappen. Umattning mao.
          Har även blivit tvunen att packa om elmotorn till tilten. Motorn fungerade perfekt även med vatten i, även om den lät lite hjärtskärande.
          Lycka till.

          //Stefan
          Senast ändrad av Rudan; 2008-10-20, 21:48.
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


          ´til things are brighter, I´m the man in black

          Kommentera


          • #6
            Tack snälla för alla svar! Förhoppningsvis ska vi lösa problemet nu

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 982 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 395 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 447 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 906 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 402 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X