Elmotor - frågor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor - frågor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor - frågor.

    Goodagens!

    Jag har sedan nått år gått i tanken att köpa en elmotor tyvärr har jag väldigt svårt att bestämma mig och behöver lite råd på vägen. Motorn är främst tänkt att användas för att "hålla position", lite enklare trolling samt kanske lite vertikal fiske, dvs inte som transport motor.

    1. Motorstorlek - Hur stor skall den vara för att fungera bra. Båten den skall sitta på är en Uttern 5001 (väger med 2-3 personer 900 kg)

    2. Märke på motorn? Allt jag läser säger mig Minn-kota men jag har hört en hel del bra om Watersnake. Kan det vara ett alternativ? Finns där något annat märke man bör titta på?

    3. Montering, Jag har noterat att montering i fören verkar poppis, men har inte riktigt förstått fördelen med detta speciellt då jag har ekolod /GPS och allt annat vid styrpulpeten. Hur styr man en sådan konstruktion?

    Tack för all hjälp

    Magnus
    ... everything else is baitfish.

  • #2
    Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
    Goodagens!

    Jag har sedan nått år gått i tanken att köpa en elmotor tyvärr har jag väldigt svårt att bestämma mig och behöver lite råd på vägen. Motorn är främst tänkt att användas för att "hålla position", lite enklare trolling samt kanske lite vertikal fiske, dvs inte som transport motor.

    1. Motorstorlek - Hur stor skall den vara för att fungera bra. Båten den skall sitta på är en Uttern 5001 (väger med 2-3 personer 900 kg)

    2. Märke på motorn? Allt jag läser säger mig Minn-kota men jag har hört en hel del bra om Watersnake. Kan det vara ett alternativ? Finns där något annat märke man bör titta på?

    3. Montering, Jag har noterat att montering i fören verkar poppis, men har inte riktigt förstått fördelen med detta speciellt då jag har ekolod /GPS och allt annat vid styrpulpeten. Hur styr man en sådan konstruktion?

    Tack för all hjälp

    Magnus
    Du har rätt i att allt talar för Minn Kota så håll Dig till det, ingen annan elmotor kan matcha MK i långa loppet och en investering i en elmotor är något som ofta räcker i +20 år så satsa på kvalitet och låt inte snålheten bedra visheten!!

    Med Din båt skulle en 40 eller 46 räcka men vill Du ha frontmonterat som har många fördelar så är det bara de största modellerna som finns som det och styrningen sköts med fotkontroll med kabel som når en bit så Du kan styra motorn med ena foten samtidigt som Du fiskar om Du är ensam ombord bara det talar för en sån förutom övriga fördelar.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Mugge Visa inlägg
      Goodagens!

      Jag har sedan nått år gått i tanken att köpa en elmotor tyvärr har jag väldigt svårt att bestämma mig och behöver lite råd på vägen. Motorn är främst tänkt att användas för att "hålla position", lite enklare trolling samt kanske lite vertikal fiske, dvs inte som transport motor.

      1. Motorstorlek - Hur stor skall den vara för att fungera bra. Båten den skall sitta på är en Uttern 5001 (väger med 2-3 personer 900 kg)

      2. Märke på motorn? Allt jag läser säger mig Minn-kota men jag har hört en hel del bra om Watersnake. Kan det vara ett alternativ? Finns där något annat märke man bör titta på?

      3. Montering, Jag har noterat att montering i fören verkar poppis, men har inte riktigt förstått fördelen med detta speciellt då jag har ekolod /GPS och allt annat vid styrpulpeten. Hur styr man en sådan konstruktion?

      Tack för all hjälp

      Magnus
      Hej,

      Hade satsat på en MinnKota, och absolut en frontmonterad modell.

      Fiskar du mkt saltvatten så har dom en modells som heter RipTide (Har själv en sådan 55a)
      Är det insjö du fiskar så heter modellen Powerdrive.

      Båda modellerna går att köpa med Autopilot vilket jag tycker är klockrent både vid fiske utmed kanter samt trolling/slowtrolling. Framförallt när man är själv.
      Motorerna styrs med en liten fjärrkontroll stor som en tändsticksask och går smidigt att montera på ditt spö.

      Min båt väger ca 500 kg och 2 st 75or räcker ca 5 timmar styck i trollingfarter på ca 2 knop i normalt väder (4-7m/s)

      Köp en! du kommer aldrig ångra dig! Utan tvekan en av de bästa fiskeprylarna jag köpt!

      //Anders
      Senast ändrad av Manhood; 2008-12-29, 21:55. Anledning: Ett par märkliga meningar...
      www.pikewallis.se

      Kommentera


      • #4
        Batteri till Elmotor

        Hej ville bara tala om att Bilia säljer Varta 75 AH fritidsbatteri för 495 Kr.
        Kanske ett bra tipps om du behöver bra batteri för en billig penning.

        MrWes

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av MrWes Visa inlägg
          Hej ville bara tala om att Bilia säljer Varta 75 AH fritidsbatteri för 495 Kr.
          Kanske ett bra tipps om du behöver bra batteri för en billig penning.

          MrWes
          de låter som ett mycket bra pris.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 956 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 374 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 439 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 901 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 345 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X