Strömkabel till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Strömkabel till elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Strömkabel till elmotor

    Jag har mina batterier ( 2st 80 ah) till elmotorn ( 50 lb ) i fören på båten, så längden på kablarna kommer att bli ca 4,5 m långa, det jag skulle vilja veta är vilken grovlek jag behöver till kablarna?

  • #2
    Jag fortsätter i samma ämne då. Ska dra srömkabel till 1 st 10 Hp bensinmotor och 1st elmotor (ej bestämt storlek). Har det stor betydelse vilken mm² på kabeln man väljer ? Funkar t.ex Biltemas strömkabel som är avsedd för bilstereo / slutsteg ? Den finns ju från 8mm² upp till 30mm² till en ganska vettig peng. Vet att man ska sträva efter lite grövre kabel, men vad är t.ex minimum mm² kabel till bensinmotorn ?

    *Edit* Såg inte inlägget ovan förrän jag uppdaterade sidan.
    Senast ändrad av Drisse; 2009-01-19, 17:43.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
      Jag har mina batterier ( 2st 80 ah) till elmotorn ( 50 lb ) i fören på båten, så längden på kablarna kommer att bli ca 4,5 m långa, det jag skulle vilja veta är vilken grovlek jag behöver till kablarna?
      Som OF säger grova kablar, kolla på org kablarna vet inte vad 50 lb har men gissr på 10mm2 så inte tunnare än det jag skulle välja 16mm2 så rinner strömmen igenom nästan utan motstånd och Du får klart längre drifttid på batterierna och slipper det fenomen med "handvärmare" som näms ovan.

      På min 30.a sitter det 8mm2 org kablar och jag skarvade på 10mm2 men då var skarvbiten bara 1,5m, längre skavkabel kräver grövre dimension.

      Har Du inte utrustning och kunnande att klämma kablar så ta med motorn till en båt/bil elektrisk firma och be Dem klämma den åt Dig, kostar några kronor men blir så mycket bättre, använd silikontätade rörhylsor och täck rörhylsorna med krympslang eller självvulkande eltejp!

      Sen klämmer Du/Dem på riktiga kabelskor som passar direkt på batteriets polskor, även dessa ska vara silokontätade och täckas med krympslang eller vulktejp, då minimerar Du risken för korrision och därmed risken för driftstörningar!

      Kommentera


      • #4
        Ok, så 16 mm2 ska räcka till 4,5 m då!

        Så till nästa bekymmer:

        Kablarna kommer att dras mellan ytter o innerskrovet, o kommer fram i utrymmet under sittplatsen ( dvs att kablarna är på insidan av båten o elmotornskablar kommer från utsidan o det måste göras hål för att antingen få ut dom nya strömkablarna till utsidan eller få in kablarna från elmotorn till insidan ( under sittplatsen)....vilket är krångligt om man vill ha krokodilklämmor.

        Hur löser man det på ett smidigt sätt?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
          Ok, så 16 mm2 ska räcka till 4,5 m då!

          Så till nästa bekymmer:

          Kablarna kommer att dras mellan ytter o innerskrovet, o kommer fram i utrymmet under sittplatsen ( dvs att kablarna är på insidan av båten o elmotornskablar kommer från utsidan o det måste göras hål för att antingen få ut dom nya strömkablarna till utsidan eller få in kablarna från elmotorn till insidan ( under sittplatsen)....vilket är krångligt om man vill ha krokodilklämmor.

          Hur löser man det på ett smidigt sätt?
          Nej Nej Krokodilklämmor är en dödssynd i detta sammanhang!! det var därför jag skrev att Du skulle klämma på riktiga kabelskor i slutändan som passar direkt på batteriets polskor, välj såna polskor som har en vingmutter för montering av extra utrustning då behövs inga verktyg för att koppla men det sitter kalas stadigt.

          Dessutom är det smidigare att trä igenom ett litet hål så flera fördelar förutom de rent driftstekniska, man ska aldrig köra elmtorer med krokodilklämmor även om de levereras med såna så klipp bort dessa och montera ringkabelskor och skruva fast, funkar så mycket bättre och är klart säkrare då risken för gnistbildning minskar drastiskt samt ingen risk att det lossnar av viberationer.
          Den näst bästa lösningen är de sanbbkopplingar som säljs på Classe i sjön och liknande för ca 100 kr, dessa är gjorda för att monteras på kabeln och sen bara klämmas fast på batteriets poler, men dessa sitter mycket bra och lossar inte, använder dem själv till både elmotor och elwinschen.

          Kommentera


          • #6
            Enligt min åsikt löser du det bäst genom att tala med proffs exv. Skyllermarks om du känner dej osäker på de olika momenten som ingår mvh och lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
              Nej Nej Krokodilklämmor är en dödssynd i detta sammanhang!! det var därför jag skrev att Du skulle klämma på riktiga kabelskor i slutändan som passar direkt på batteriets polskor, välj såna polskor som har en vingmutter för montering av extra utrustning då behövs inga verktyg för att koppla men det sitter kalas stadigt.

              Dessutom är det smidigare att trä igenom ett litet hål så flera fördelar förutom de rent driftstekniska, man ska aldrig köra elmtorer med krokodilklämmor även om de levereras med såna så klipp bort dessa och montera ringkabelskor och skruva fast, funkar så mycket bättre och är klart säkrare då risken för gnistbildning minskar drastiskt samt ingen risk att det lossnar av viberationer.
              Den näst bästa lösningen är de sanbbkopplingar som säljs på Classe i sjön och liknande för ca 100 kr, dessa är gjorda för att monteras på kabeln och sen bara klämmas fast på batteriets poler, men dessa sitter mycket bra och lossar inte, använder dem själv till både elmotor och elwinschen.
              Ok, då skippar jag Krokodilklämmorna, det sitter redan ringkabelskor i ändarna på kablarna från elmotorn, ska kolla efter polskor med vingmutter.

              Skulle det inte kunna fungera med att sätta såna här där bak, så dom här polerna sticker ut på utsidan o ha såna snabbkopplingar på kablarna från elmotorn....mest för att det går snabbt o plocka på o av elmotorn vid behov?

              Länk: http://store.summitracing.com/partde...5&autoview=sku

              Kommentera


              • #8
                OM jag förstått rätt så ska man dimensionera kabelarean efter spänning (känd 12volt), strömuttag (okänd) & kabellängd (4.5meter)

                Alltså ta reda på hur mycket ström din motor drar så går det att räkna ut sen.

                Drisse, det är nog samma beräkning för din bensinmotor fast den kanske behöver grövre kabel eftersom startströmen kan vara ganska hög.
                Ola

                Kommentera


                • #9
                  Här finns en beräkningskalkyl som avser spänningsfall:
                  http://www.milleteknik.se/documents/optim295.xls
                  Den är i excel-format.
                  Det finns fler beräkningsmallar under dokument på:
                  http://www.milleteknik.se/
                  Senast ändrad av Ola; 2009-01-19, 23:42. Anledning: Fel länk
                  Ola

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
                    Ok, då skippar jag Krokodilklämmorna, det sitter redan ringkabelskor i ändarna på kablarna från elmotorn, ska kolla efter polskor med vingmutter.

                    Skulle det inte kunna fungera med att sätta såna här där bak, så dom här polerna sticker ut på utsidan o ha såna snabbkopplingar på kablarna från elmotorn....mest för att det går snabbt o plocka på o av elmotorn vid behov?

                    Länk: http://store.summitracing.com/partde...5&autoview=sku
                    Ser ut som det borde funka med dessa, kan ju byta de vanliga muttrarna mot vingisar så blir det smidigare att montera/demontera.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 526 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X